I dag blir Verona, født og oppvokst i Norge, kastet ut av landet.

Hva i alle dager er det som skjer for tiden??? Hvorfor blir så mange kasta ut av landet??
Kjenner jeg blir provosert... Nå sliter søskenbarnet mitt også pga mannen er fra Nigeria og hun har 2 barn med han... men han står også i fare for å bli kasta ut av landet...
Forbanna Norge... merker jeg skjems

Jeg syns det er helt horribelt.
Hun er født her, har bodd her i ni år, går på skole, har hele sitt liv her.
Nei, jeg klarer faktisk ikke tenke på det engang, grein når jeg leste det første gangen.

Jeg synes det er fryktelig trist for disse barna som blir sendt ut. Men dette er også foreldrenes ansvar, de har oppholdt seg i landet vårt ulovlig og har fått avslag på avslag. Vi kan ikke ha det slik at du kan komme til Norge føde ett barn å få automatisk opphold i landet vårt. Jeg synes kanskje at de kunne latt disse barna bli forså å tvangsende folk tidligere ut etter ett avslag. Slik at ingen barn opplever noe så dramatisk. Men til syvende og sist er det foreldrene som har ansvaret for disse stakkars barna som faktisk lider nå:(

Vi skal ikke lukke øynene for det. Dette er virkelighet. Barn som kun  kjenner Norge som sitt hjemland, blir hentet av politiet, sammen med familien, og sendt ut av landet. Til et land de aldri har besøkt, og til et land de kanskje ikke kan språket. Det kan være et barn i barnehagen til ditt barn, det kan være et barn i klassen til ditt barn, det kan være naboen din. Borte. For å aldri få lov til å komme hjem. 

Jeg leste en utrolig bra tweet om dette, som sier det jeg mener... 

"Barna blir ikke sendt hjem, de blir utvist hjemmefra".

Bra sagt! Den historien der er bare helt hjerteskjærende. Barnas behov må komme først!

Vi kunne byttet med dem... Jeg har en drøm om å flytte til Bosnia... 

søteste skrev:
Jeg synes det er fryktelig trist for disse barna som blir sendt ut. Men dette er også foreldrenes ansvar, de har oppholdt seg i landet vårt ulovlig og har fått avslag på avslag. Vi kan ikke ha det slik at du kan komme til Norge føde ett barn å få automatisk opphold i landet vårt. Jeg synes kanskje at de kunne latt disse barna bli forså å tvangsende folk tidligere ut etter ett avslag. Slik at ingen barn opplever noe så dramatisk. Men til syvende og sist er det foreldrene som har ansvaret for disse stakkars barna som faktisk lider nå:(

Det er hjerteskjærende og grusomt å se på at barn blir revet vekk fra alt de kjenner og sendt ut, men søteste har ett poeng.....
Vi kan ikke gi opphold kunn fordi de har fått barn i landet, da vil vi åpne for at det bare er å komme hit, få ett barn og få bli, det er ikke rett det heller.
Dette ligger like mye på foreldrene som ikke har tatt ansvar, som det gjør på den norske stat som kansje burde gått mer etter skjønn og sundt fornuft i slike saker enn etter "boka".
Dette er i mine øyne noe foreldrene kunne gjort noe med, de kunne dratt når de fikk avslag første gangen, ikke fått barn, latt de begynne på skolen osv når de viste de var her ulovlig...
Beklager med alt er ikke sort/hvit og regjeringen er nødt til å tenke litt mer langsiktig. Det er muligens brutalt, den det er nødt til å være sånn....

Reka, om de var her ulovlig da barnet begynte på skolen, hadde ikke barnet fått startet på skolen ;)

Rekekreke- hvis de var her ulovelig hadde ikke jenta fått lov å gått på skolen

Det jeg synnes er utrolig rart med denne saken er at slik det enda er ditt de blir sendt så er det fortsatt slik at de 2 folkegruppene ikke kan bo sammen,skolene er delt opp i 2 ene folkegruppen den enne delen og motsatt.Jenta her har foreldre i forskjelige folkegrupper derfor er det faktisk stor sjanse for at de vil bli utstøtt til og med av sin egen familie, de vil heller ikke få det lett med å få et sted å bo pga at foreldrene kommer fra forskjelige folkegrupper som veldig mange ser ned på. I tilleg så kan ikke barne noe annet en norsk. Det igjen betyr at ho må starte helt på skrats når ho evnt ska starte på skole der nede. Ja er enig i at en ikke ska bruke barn for å få lov å bli,men her er det tros alt snakk om foreldre som kommer fra 2 forskjelige grupper som igjen gjør at de faktisk blir utsatt av folkegruppene de såkaldt ska flytte til

*Meya* skrev:
Reka, om de var her ulovlig da barnet begynte på skolen, hadde ikke barnet fått startet på skolen ;)

Det stemmer ikke- klippet og limt fra UDI.no:

Grunnskole
Alle barn mellom 6 og 16 år som oppholder seg i Norge har rett til grunnskole og plikt til å møte opp, uansett om de er lovlig eller ikke i landet.
Retten til grunnskoleopplæring gjelder fra det tidspunkt det er sannsynlig at barnet eller den unge skal oppholde seg i Norge i lengre tid enn tre måneder. Denne regelen kan ha praktisk betydning for barn av asylsøkere som venter på å få avgjort søknaden sin. Dersom det er sannsynlig at det vil bli gitt oppholdstillatelse eller at det vil ta lengre tid enn tre måneder å få svar på søknaden, vil søkerens barn ha rett til grunnskoleopplæring etter de samme reglene som gjelder for andre barn og unge.

Det har ingen betydning for retten til grunnskoleopplæring om oppholdet i landet er ulovlig. Det er tilstrekkelig at barnet eller ungdommen faktisk har oppholdssted i Norge.

Dette er kjempe trist og en utrolig vanskelig problemstilling! 
Det er absolutt ikke barnas ansvar dette ligger på, men det er disse det går hardest utover! Jeg syntes regjeringen burde tatt til sunn fornuft og behandlet hver sak som de er... vi mennesker er forskjellige, har forskjellige utgangspunkt og behov, dermed bør behandlingen også være forskjellig! Det er ikke rikitg å bruke barna som pass for å komme seg inn i landet, men det er så uansvarlig som det går ann og la disse stakkars barna som er som andre etnisk norske barn bli kastet ut i et helt annet liv enn det som er kjent og trygt for dem! 
Det er hjerteskjærende og se på........ 

Kjempe synd på barna :( Og jeg er samtidig forbannet på foreldrene som setter barn til verden når de ikke har tillatelse til å bo her :( De vet jo hele tiden at det er en mulighet for at de blir tvangsutsendt.. :( 

Stakkar stakkar barn :(

søteste skrev:

Slik jeg har forstått det kom avslaget til denne familien forrige fredag.

IsThaBeth skrev:

søteste skrev:

Slik jeg har forstått det kom avslaget til denne familien forrige fredag.

Det var det endelige avslaget, du har mange muligheter til å anke saken din og få den prøvet på nytt. De hadde mulighet til å reise frivillig for fem år siden. Uansett hvor grusomt dette her er, for det synes jeg også. Så har foreldre ansvar for sine barn.

Tenk så forferdelig for denne jenta (og alle andre som opplever det samme) å oppleve at tryggheten forsvinner og at alt man noensinne har kjent til vil bli endret. Hun er jo allerede hjemme! Hun blir kastet ut av sitt eget hjem og land! Forferdelig!!

Hvordan skal saker som dette løses? Alle som føder i Norge skal automatisk få oppholdstillatelse? Elle bare om barna er tre år? Om de har startet på skolen? Om de er søte? Om de ikke kan språket? Skjønn og synsing i hver enkelt sak?

En enormt vanskelig problemstilling.

Selvsagt fælt for denne jenta.. men vi må jo forholde oss til lovverket her.. kan ikke gi unntak for de som har født barn her.. Kan jo ikke være sånn at om du føder et barn her.. så får du automatisk opphold..

Dette skjer ofte.. denne jenta er ikke noe unntak.. men familien står frem i media.. sikkert i håp om å få bli....

Men denne familien har ikke fått opphold her.. da er det ikke grunnlag for opphold.. vi kan jo ikke beholde alle som har vært her så og så lenge.. mange gjemmer seg jo i Norge.. og kan jo ikke beholde alle som klarer dette heller..

Back
Topp