I barnehagen til mini serveres det ikke kjøtt.

Lissmora

Glad i forumet
Da tenker jeg til varmmat, altså. Dette p.g.a. at det går mange muslimske barn i barnehagen, og de ansatte ønsker å ta hensyn til det. De ansatte sier at de ikke vil servere kjøtt som ikke er tilberedt etter halalmåten. Det serveres kun vegetarmat eller fisk. Vi betaler altså 400 kroner i mnd for varmmat én gang i uka.

Hva tenker dere om dette?

er greit de ska ta hensyn,men må da være grenser også.De andra barna må da kunne ha mulighet til å få servert noe kjøtt selv om det er muslimske barn i barnehagen

Altså..jeg er jo litt smådust avogtil og tenker at hvorfor i HULESTE skal man ta så jææævlig hensyn til de at man ikke serverer kjøtt punktum..??
Kan man ikke bare servere kjøtt til de som eter kjøtt da så kan de som ikke eter det sitte å sutte på en gulrot eller noe..??
Faen altså..
Blir helt feil..

Man skal ta hensyn,JA..men de kan da fader meg ta hensyn tilbake også å godta at det faktisk finnes folk på denne planeten som eter kjøtt!!!
JISES

Vi tar med halal til lillemor.

Men ser ikke noe galt med at de kan ha fisk hver gang de har varm mat. Mange barn får sørgelig lite fisk desverre.

Nei, det var tåpelig... De tar jo ikke hensyn til de ikke-muslimske barna... [8|]

ORIGINAL: *Meya*

Men ser ikke noe galt med at de kan ha fisk hver gang de har varm mat. Mange barn får sørgelig lite fisk desverre.

Jeg respekterer det på mange måter, men samtidig vil jeg gjerne at sønnen min lærer seg å spise ALLE former for mat. Han er utrolig sær i matveien, og spiser omtrent ingenting av varmmat hjemme. I barnehagen er han flinkere, når han får spise sammen med barna - og da hadde det jo vært fint om han fikk venne seg på mest mulig variert mat - inkludert forskjellige former for kjøtt.

Jeg kjenner, helt ærlig, at jeg får en litt ekkel bismak i munnen når én religion skal styre det hele. Helt fint at de prøver å tilpasse det mest mulig, men de kunne vel - uten at de barna det gjelder får lide på noe som helst vis - ha gjort et unntak en gang iblant??

Ser ikke problemet, jeg. MÅÅÅÅ ikke ha det kjøttet en dag i uka. 

ORIGINAL: Azoria

Det er jo ikke snakk om at det skal serveres kjøtt hver gang, er det vel???
Det er snakk om å variere, vettu.

Syns 400 var drøyt mye for varmmat en' gang i uka! Særlig uten kjøtt!

Fisk er jo bra da, men kan de ikke lage halal-kjøttmat også da??? Er jo ikke vanskeligere enn vanlig mat veit jeg...

ORIGINAL: ¤Svinmerra¤

Jeg respekterer det på mange måter, men samtidig vil jeg gjerne at sønnen min lærer seg å spise ALLE former for mat. Han er utrolig sær i matveien, og spiser omtrent ingenting av varmmat hjemme. I barnehagen er han flinkere, når han får spise sammen med barna - og da hadde det jo vært fint om han fikk venne seg på mest mulig variert mat - inkludert forskjellige former for kjøtt.

Jeg kjenner, helt ærlig, at jeg får en litt ekkel bismak i munnen når én religion skal styre det hele. Helt fint at de prøver å tilpasse det mest mulig, men de kunne vel - uten at de barna det gjelder får lide på noe som helst vis - ha gjort et unntak en gang iblant??
Nå ser jo ikke jeg problemet med at barnehagen feks kunne hatt halalkjøtt om det var en overvekt av muslimer, eller evnt hatt faktisk to deler, det har de i barnehagen til datteren min i alle fall. Lager de pizza, legger de vegetar i ett hjørne til henne, eller slenger på ett par biter med halal-salami.

Foreldrene til de muslimske barna kanskje kan involveres mer, i stedet for at barnehagen bare setter seg ned og tenker selv, fordi da blir det ofte bare enten-eller, og ikke både-og. Sistnevnte trenger ikke være vanskeligere.

ser i grunn ikke problemet, er mye god mat som kan lages uten kjøtt..

TÅPELIG!!!!

Greit å ta hensyn.. men da får de jo ta hensyn andre veien også da.. gi ikke muslimske barn kjøtt..og muslimer ikke kjøtt!

Værre er det vel ikke[8|]

Er vel ikke vanskeligere enn dette;
overvekt av muslimer-halal kjøtt. Smaker jo helt likt lissom.

Overvekt av ikke muslimer(feks at 1-5 er muslimer) enten et vegetar valg eller så får foreldrene ta med halal kjøtt de aktuelle dagene.

Nå ser jo ikke jeg problemet med at barnehagen feks kunne hatt halalkjøtt om det var en overvekt av muslimer, eller evnt hatt faktisk to deler, det har de i barnehagen til datteren min i alle fall. Lager de pizza, legger de vegetar i ett hjørne til henne, eller slenger på ett par biter med halal-salami.

Foreldrene til de muslimske barna kanskje kan involveres mer, i stedet for at barnehagen bare setter seg ned og tenker selv, fordi da blir det ofte bare enten-eller, og ikke både-og. Sistnevnte trenger ikke være vanskeligere.

Jeg foreslo at de kunne kjøpe halalmat, men det ble for dyrt. Det er ingen overvekt av muslimer i barnehagen sånn sett heller, det er en salig blanding av religioner og folkeslag, egentlig! [:D] Og det er jo veldig bra det, men jeg føler at det er viktig at man prøver å tilpasse det for alle. Så det mest ideelle hadde jo vært å lage to typer mat, men det skjer vel neppe...
Barnehagen har nok innført den regelen for å gjøre det mest mulig lettvint, og jeg skjønner jo den. Og det er egentlig ingen kjepphest for meg dette, bare noe jeg begynte å tenke på da jeg satte meg ned foran PC'en i stad! [8D]

Men så er jeg jo, helt ærlig, lei av å ha en gutt som ikke spiser når han er hjemme, og da hadde det jo vært fint å vite at han i hvert fall fikk i seg variert kosthold et annet sted! [X(][&:][:-]

ORIGINAL: Azoria

Det er jo ikke snakk om at det skal serveres kjøtt hver gang, er det vel???
Det er snakk om å variere, vettu.

Man kan fint variere uten kjøtt [:)] Vi er vel for vant til å ha kjøtt til middag at vi automatisk tenker det blir ensidig uten. Er de flinke til å finne på nye og varierte vegetar/fiskerett ser jeg ingenting annet enn positivt på en slik ordning, jeg [:)]

For 400 i mnd burde de jaggu klare å lage mat med halalkjøtt i en gang i blandt....

Eller hva med å høre med foreldrene til de muslimske barna da, som sikkert har frysern full og mer enn gjerne bidrar.. Hadde i hvertfall jg gjort! Istedenfor at ingen skal få kjøtt og det liksom skal bli "de der muslimenes" skyld, igjen...

Whaaat? Ikke kjøtt og 400kr/mnd?? Det var djevelsk dyrt - og syns det er litt dårlig også. Muslimene bor i Norge og har barna i norsk barnehage. I Norge spiser vi kjøtt og det er ikke slaktet etter halalmåten - vi er ikke daue av den grunn
[8D]

Vi betaler 160kr/mnd, varmmat 2 ganger i uka og ALL mat inkludert. Altså får han ALL mat i bhg.

Er det oppe og vedtatt? Jeg hadde faktisk ikke godtatt dette jeg..

Irriterer meg at 1 relgion skal få gjennomslag for noe sånn..

hadde vært dritfornøyd om de serverte fiskemåltid hver uke, mi snuppe elsker det og bhg hun går i trenger seg en realitysjekk ang barn og kosthold...

da jeg tok opp hva jeg syntes om pølser som varmmat hver bidige fredag, så fikk jeg til svar at "den eneste måten de fikk i dem fisk på var å putte en fiskekake i et hamburgerbrød"
(men er dødsfornøyd med bhg ellers da!)

Back
Topp