Hytte til hytte som gravid?

Sissy1

Glad i forumet
Oktoberlykke2020❤
Novemberlykke 2020
Noen av dere med erfaring fra tidligere svangerskap som har vært på hytte til hytte-tur (DNT) om sommeren? Tenker dere at det er gjennomførbart, eller helt utopisk? Noen spesielle forhåndsregler man bør ta? Hvor langt ut i svangerskapet er det isåfall greit å gå på tur med sekk over flere dager? Og har dere isåfall tips til ruter? Jeg går korte turer i marka iallefall ukentlig, men da er det uten sekk og maks en time.

Jeg har ikke gått hytte til hytte som gravid men fjellet nesten hver dag, gjerne 3-5 timers turer opptil 8 mnd.

om du ikke er vant til det så ville jeg tatt noen tester i nærmiljø først. Og eventuelt forsøke en overnatting for å sjekke.

lengden på avstandene, stigning og terreng har veldig mye å si.

det er ikke noe i veien for å gå hytte til hytte om du er i form og frisk men er du ikke vant til det kan det blir tøft. Dårlige senger blant annet :p kanskje dårlig vær etc.

heng deg på noen arrangerte turer først eventuelt tenker jeg :)

Jeg har ikke gått hytte til hytte som gravid men fjellet nesten hver dag, gjerne 3-5 timers turer opptil 8 mnd.

om du ikke er vant til det så ville jeg tatt noen tester i nærmiljø først. Og eventuelt forsøke en overnatting for å sjekke.

lengden på avstandene, stigning og terreng har veldig mye å si.

det er ikke noe i veien for å gå hytte til hytte om du er i form og frisk men er du ikke vant til det kan det blir tøft. Dårlige senger blant annet :p kanskje dårlig vær etc.

heng deg på noen arrangerte turer først eventuelt tenker jeg :)
Jeg er jo fjellvant, har gått endel på slike turer før graviditet. Men i jobbhverdagen blir det ikke lenger enn til marka. Hvordan er det å gå med sekk på 8-10 kg som høygravid? Og balansen?

Jeg er jo fjellvant, har gått endel på slike turer før graviditet. Men i jobbhverdagen blir det ikke lenger enn til marka. Hvordan er det å gå med sekk på 8-10 kg som høygravid? Og balansen?

i litt første svangerskap var jeg frisk som bare det :) gikk lett med dagssekk (aner ikke kg, men mat og vann til to og firbeinte) på ikke de verste toppene. 350-400 meters stigning i ok terreng.

siste gangen gikk jeg mens det var gjørmete og hadde et stygt steg som fucket bekkenet en stund etter. Jeg måtte slutte med fjellturer etter men kunne frandeles gå fint i mykt underlag.

jeg merket ikke egentlig sp forskjell på balansen. Jeg bør legge til at jeg kun gikk opp 3 kg i svangerskapet og ikke var «veldig stor gravid» hilsen andre folk.

om du ikke har plager og er vant til belastningen så ta en overnattingstur og kjenn etter. Går det fint så gå for det! Heldiggris. Jeg er ffsvid på ny nå og Er halvveis sengeliggende pga bekkenløsning. XD veldig misunnelig på deg ;)

i litt første svangerskap var jeg frisk som bare det :) gikk lett med dagssekk (aner ikke kg, men mat og vann til to og firbeinte) på ikke de verste toppene. 350-400 meters stigning i ok terreng.

siste gangen gikk jeg mens det var gjørmete og hadde et stygt steg som fucket bekkenet en stund etter. Jeg måtte slutte med fjellturer etter men kunne frandeles gå fint i mykt underlag.

jeg merket ikke egentlig sp forskjell på balansen. Jeg bør legge til at jeg kun gikk opp 3 kg i svangerskapet og ikke var «veldig stor gravid» hilsen andre folk.

om du ikke har plager og er vant til belastningen så ta en overnattingstur og kjenn etter. Går det fint så gå for det! Heldiggris. Jeg er ffsvid på ny nå og Er halvveis sengeliggende pga bekkenløsning. XD veldig misunnelig på deg ;)
Tusen takk for tips og info!! :)Ja, tror det er lurt å teste en enkel overnatting først. Har hatt lettere tendenser til bekkenlåsning selv, men hjelper om jeg bruker pute om natta. Da holder jeg smertene helt greit i sjakk på dagtid. Og det hjelper å gå, om det ikke er altfor kupert. Tenker å ligge unna Joutunheimen og Rondane, for å si det sånn. ;) 300-400 høydemeter per etappe bør imidlertid være helt innafor.

Opp 3 kg var ikke mye! Regner med å gå opp en del mer enn det totalt, har vel gått opp rett over 3 kg selv nå allerede...

I forrige svangerskap gikk jeg en del toppturer før bekkenløsning kasta seg over meg.
Passet på å ikke ha så tung sekk, fikk gubben til å bære ekstra vann til meg og brukte lenger tid enn jeg vanligvis ville gjort. Til dels fordi jeg var mer svimmel og klumsete, men også fordi jeg kastet opp og var myyye mer andpusten enn før :hungover::hilarious:
Passet på å holde meg til steder vi visste det var populært å gå og hadde dekning iallefall store deler av turen. Sånn i tilfelle det skulle skje noe med gravidskrotten på tur :hilarious:
DNT hyttetene jeg har vært på har dessverre veldig harde senger, men jeg sov aldri over under svangerskapet da.

I forrige svangerskap gikk jeg en del toppturer før bekkenløsning kasta seg over meg.
Passet på å ikke ha så tung sekk, fikk gubben til å bære ekstra vann til meg og brukte lenger tid enn jeg vanligvis ville gjort. Til dels fordi jeg var mer svimmel og klumsete, men også fordi jeg kastet opp og var myyye mer andpusten enn før :hungover::hilarious:
Passet på å holde meg til steder vi visste det var populært å gå og hadde dekning iallefall store deler av turen. Sånn i tilfelle det skulle skje noe med gravidskrotten på tur :hilarious:
DNT hyttetene jeg har vært på har dessverre veldig harde senger, men jeg sov aldri over under svangerskapet da.
Takk for svar! Vi tenkte å holde oss til ruter det også er endel andre isåfall, og gjøre dagsetappene korte. Sommersekken er jo heldigvis ikke så tung heller. Er enig i at sengene ikke alltid er de beste, det er mye å tenke på her... På grunn av corona har de plassbegrensninger, og tilbyr f.eks. ikke sovesal lenger. Det kan jo være like greit, tenker jeg...

Nå har vi bestilt hytter i Huldreheimen! Trekanten i Huldreheimen skal være ganske lettgått, med etapper på mellom 3,5 og 5 timer. Jeg tenker det må være innafor. Får ta med ekstra putetrekk, så jeg får sove om natta. Håper været holder seg fint, uten at det blir alt for varmt. Gleder meg!

Sniker fra juli.
Så lenge formen er god, så er det vel ingen ting som stopper deg fra å gå hytte til hytte :) Men ha med ekstra vann! Og så ville jeg tenkt på det at du kanskje må opp og tisse flere ganger om natta, sengene er ikke så gode, puta er ikke så god, hvordan blir søvnen da på en hytte? Og orker du å gå så lange etapper hvis søvnen har vært dårlig?
Ellers, god tur! Og husk at du må booke i sommer :)

Nå har vi bestilt hytter i Huldreheimen! Trekanten i Huldreheimen skal være ganske lettgått, med etapper på mellom 3,5 og 5 timer. Jeg tenker det må være innafor. Får ta med ekstra putetrekk, så jeg får sove om natta. Håper været holder seg fint, uten at det blir alt for varmt. Gleder meg!
Fortell oss gjerne hvordan det går! :)

Da er jeg akkurat ferdig med 3 dager fra hytte til hytte i Huldreheimen/Langsua. Gikk med 2 venninner. Var spent på hvordan det skulle gå å traske rundt med sekk i over 4 mil, og det gikk vel egentlig ganske bra! :) Bar sekken selv med all vekt, og trengte ikke bruke vandrestaver, selv om de var med i sekken som eventuell avlastning.

Lærte at kroppen trenger nok hvile mellom gåetappene, fikk en litt tung dag 2 av den grunn. Var ikke flink nok til å legge meg tidlig, og legge beina høyt. :coldfeet:
Bortsett fra at jeg blir mer andpusten i oppoverbakker, og magen begynner å bli litt stor for hoftebeltet til å sitte ordentlig nå kjentes det omtrent som en vanlig hytte-til-hyttetur.

Sekken min veide ca 9 kg fra start (inkludert niste og drikke). Sengene var jo som vanlig litt harde og trange. Brukte ekstra puter mellom beina om natta før å hindre bekkenlåsning, og det fungerte. Dessuten ble det bading i fjellvann og -bekk dag 2 og 3. Det tror jeg hjelper muskulaturen til å komme seg raskere. Litt usikker på om jeg hadde tatt den samme turen i uke 30 - men nå i uke 21 gikk det altså fint!:smiley-bounce012

Sniker fra juli.
Så lenge formen er god, så er det vel ingen ting som stopper deg fra å gå hytte til hytte :) Men ha med ekstra vann! Og så ville jeg tenkt på det at du kanskje må opp og tisse flere ganger om natta, sengene er ikke så gode, puta er ikke så god, hvordan blir søvnen da på en hytte? Og orker du å gå så lange etapper hvis søvnen har vært dårlig?
Ellers, god tur! Og husk at du må booke i sommer :)
Takk for tips! Vi kom hjem idag. Vi booket på forhånd, var bare på selvbetjente hytter. Da kunne vi også styre når vi startet dagen i større grad. Reisefølget mitt var aleine på hyttene faktisk, så vi kunne rote som vi ville...

Jeg kunne nok vært flinkere til å sove en liten blund på ettermiddagen. Vesla i magen vekker meg på natten, så det ble litt lite søvn. :singing: Hadde ellers med ekstra putetrekk og kunne støtte oppmed flere puter der jeg trengte. Og valgte underkøye, siden det ble litt flying på utedo.

Det kommer vell litt Ann på din form ;)
Jeg er nå på kajakk/fjelltur ferie i Lofoten og d funker fint for meg ❤️
Hvis du ikke har No bekkenløsning og kanskje mulighet for å ta d litt med ro hvis du plutselig skulle ha behov for d. Så er d vell ingen problem :)

Back
Topp