Hysterosalpingografi

2 vilbli 3

Betatt av forumet
Nåkken som veit kordan ein røntgenundersøkelse av livmor og eggledere (hysterosalpingografi)
fungerer?
Kor fort får man svar?
Gjør dette ont?
Gjerne fortell litt...:) Gruer meg litt, fått time 22.september.

Sender dere masse babystøv i håp om at nåkken kan få seg ein liten spire denne mnd :D

hei.
Jeg ser du er pålogget og forter meg med å svare. jeg har nettopp hatt disse undersøkelsene...Kan jeg kanskje svare deg?
Ville bare du skulle se at jeg også var logget på...

Jeg var inne mandag for en og en halv uke siden for ultralyd med kontrastvæske av egglederne, og jeg møtte opp med godt mot. Jeg har høy smerteterskel og selv om jeg på forhånd hadde fått beskjed om at jeg måtte komme i god tid slik at jeg kunne få stikkpille Voltaren i endetarm og et par tabletter oralt, må jeg dessverre si deg ast undersøkelsen er ganske vond. Det er i utganspunktet da de stikker inn plastrøret som skal lede kontrastvæsken inn at det gjorde vondt, ikke da de sprøytet inn væsken. MEN!!! Jeg gjorde en dum ting, jeg ba henne ikke justere holderene til bena slik at jeg kunne slappe skikkelig av, de var tilpasset en klient føre meg og det gjorde at jeg nok ikke klarte å slappe av i musklaturen...
Men den er over på 7-8 minutter og selve undersøkelsen var rask, men som sagt var det vondt da de førte inn det røret...
Hos meg var det ikke tett... LYKKE TIL!
ORIGINAL: attention

hei.
Jeg ser du er pålogget og forter meg med å svare. jeg har nettopp hatt disse undersøkelsene...Kan jeg kanskje svare deg?
Ville bare du skulle se at jeg også var logget på...

Jeg var til HSG helt i starten av utredningen.

For min del var det veldig smertefullt, men jeg hadde en lege som tydeligvis ikke drev med dette til daglig, så h*n brukte lang tid på i det hele tatt å få instumentene på plass. Ja, vedkommende klarte til og med å spørre meg om jeg visste hvor livmortappen min var [8|] Hva svarer man da liksom? Ehm...joda...den skal være der inne? [8D][:D]

Ihvertfall, jeg hadde intense smerter da kontrastvæsken ble sprøytet inn, mulig det var fordi det ble gjort for fort, men også meget mulig fordi det på et mye senere tidspunkt i utredningen viste seg at jeg hadde endometriose mer eller mindre overalt. Det kom ikke frem på HSG sa, ettersom de eneste de sjekker der er om egglederene er åpne, og det var mine. (det eneste stedet jeg IKKE har endo faktisk, ironisk nok).
Jeg tok smertestillende på forhånd da, men det hjalp ikke noe særlig egentlig.

Svaret fikk jeg med en gang, fikk til og med se bildene på skjermen mens jeg lå på magen [:)]

Dersom man får en lege som kan sakene sine, og det ikke er noe tettheter i eggledere eller annet i bekkenbunnen som reagerer (som min endo helt klart gjorde) skal det være en helt grei undersøkelse.
Lykke til!

Off...Hmm...hehe:)
ikkje akkurat de svarene eg kunne tenkt meg :O
Fikk beskjed om at det ville bli ubehagelig, men ingenting å kvi seg til..Men dette hørtes jo grusomt ubehagelig ut :S
Jaja, ønsket er so stort at litt smerte får man jo bare komme seg igjennom..Skal jo tross alt få ut vårt lilte nurk når den tid kommer :)

Har fått Metformin so eg skal ta i ett år, eller til vi får en positiv gt. Nåkken som veit ka dette egentlig er bra for? står på pakningsvedlegget at det er for diabetikere :S

Tusen takk for svar jenter :D

Hei ja, da fikk du mer enn meg, jeg fikk beskjed om at det ikke varnoe dekunne gjøre enda... jeg trodde dette var få at du skulle få mensen, men du har jo den ser det ut som. Jeg fikk beskjed om at jeg må ned i vekt. Jeg har høye insulinverdier og lave shbg verdier, som kan fucke til hela greia visst nok. De sier at de ikke finner noe galt med meg, men jeg skjønner ikke det siden jeg ikke klarer å få utslag på eggløsningstester? Men det kan vel være alle disse hormonene som er løpsk da? Jeg har ihvertfall gått ned 10 kg nå fra 5 juli så det kan jo hende at de er på plass igjen...Håper det?
Har du fått noe feil påpekt da...da skulle det vel være greit å sjekke på nettet?
Lykke til...Jeg vet at du kanskje ikke likte svaret om en smertefull ndersøkelse, men jeg skal fortelle deg det at jeg også fikk beskjeden om at det kunne være ubehagelig, og jeg fikk så sjokk da det gjorde ekstremt vondt at jeg skulle faktisk ønske noen forberedte meg på det på forhånd. Vi må jo gjennom det og jeg personlig syntes det er bedre å være forberedt...
Masse lykke til!

ORIGINAL: 2 vilbli 3

Off...Hmm...hehe:)
ikkje akkurat de svarene eg kunne tenkt meg :O
Fikk beskjed om at det ville bli ubehagelig, men ingenting å kvi seg til..Men dette hørtes jo grusomt ubehagelig ut :S
Jaja, ønsket er so stort at litt smerte får man jo bare komme seg igjennom..Skal jo tross alt få ut vårt lilte nurk når den tid kommer :)

Har fått Metformin so eg skal ta i ett år, eller til vi får en positiv gt. Nåkken som veit ka dette egentlig er bra for? står på pakningsvedlegget at det er for diabetikere :S

Tusen takk for svar jenter :D

Back
Topp