Jeg var til HSG helt i starten av utredningen.
For min del var det veldig smertefullt, men jeg hadde en lege som tydeligvis ikke drev med dette til daglig, så h*n brukte lang tid på i det hele tatt å få instumentene på plass. Ja, vedkommende klarte til og med å spørre meg om jeg visste hvor livmortappen min var [8|] Hva svarer man da liksom? Ehm...joda...den skal være der inne? [8D][:D]
Ihvertfall, jeg hadde intense smerter da kontrastvæsken ble sprøytet inn, mulig det var fordi det ble gjort for fort, men også meget mulig fordi det på et mye senere tidspunkt i utredningen viste seg at jeg hadde endometriose mer eller mindre overalt. Det kom ikke frem på HSG sa, ettersom de eneste de sjekker der er om egglederene er åpne, og det var mine. (det eneste stedet jeg IKKE har endo faktisk, ironisk nok).
Jeg tok smertestillende på forhånd da, men det hjalp ikke noe særlig egentlig.
Svaret fikk jeg med en gang, fikk til og med se bildene på skjermen mens jeg lå på magen [:)]
Dersom man får en lege som kan sakene sine, og det ikke er noe tettheter i eggledere eller annet i bekkenbunnen som reagerer (som min endo helt klart gjorde) skal det være en helt grei undersøkelse.
Lykke til!