Hysterisk på det med pasturering av melkeprodukter?

FrøkenJ

Forelsket i forumet
Jeg lurer på hvor nøye folk er/var når det gjelder det med at alle produkter med melk skal ha pasturert melk under svangerskapet? Oster skjønner jeg, men hva med helt vanlige hverdagsprodukter? Fant ut her en dag at hverken brelett eller melange har pasturert melk i seg, men er folk så nøye? Blir veldig slitsomt om en må lese på ALLE produkter for å finne ut dette!

Hva gjør eller gjorde dere under svangerskapet?

Hm? Måtte sjekke melangen i kjøleskapet nå, og det står da vitterlig ikke at den inneholder upasteurisert melk?!

Først vil jeg bare si at jeg syns det er fryktelig teit å kalle det 'hysterisk' fordi man er nøye på å beskytte livet som vokser i magen.

Måtte sjekke melangen jeg har i kjøleskapet, og der står det ikke noe om hverken pasteurisert eller upasteurisert melk. Kun 'skummetmelk'. Vet ikke hvordan man skal tolke det...

Jeg trodde at det står "pasteurisert melk" om den er pasteurisert og kun "melk" om den ikke er pasteurisert... Eller kanskje det er jeg som har misforstått... Bare lurer på hvor nøye folk er med slike produkter?

Er kanskje ikke hysterisk når en passer på barnet, men det blir fryktelig mye arbeid om alle produkter skal leses gjennom ;)

har vært ganske "hysterisk" selv, alle syntes jeg var for stressa på det, men synes det er bedre en å ikke bry seg! sjekka hver ost osv men synes ofte det er dårlig info så er ikke så lett:( står ofte bare melk og ikke om den er pastaurisert eller ikke, men trodde det meste var pastaurisert:confused:

har vært ganske "hysterisk" selv, alle syntes jeg var for stressa på det, men synes det er bedre en å ikke bry seg! sjekka hver ost osv men synes ofte det er dårlig info så er ikke så lett:( står ofte bare melk og ikke om den er pastaurisert eller ikke, men trodde det meste var pastaurisert:confused:
Trodde det meste av hverdagsprodukter var pastaurisert jeg også... Ikke lett å vite når det ikke står:confused: Jeg tenkte at så lenge jeg bare holder meg unna kjøtt som ikke er varmebehandlet og div oster som ikke er pastaurisert, så kunne jeg spise det jeg normalt spiser... Men jeg vet ikke hvor forsiktige en bør være.

sjekka ikke alt mulig, holdt meg unna det jeg hadde blitt fortalt man burde holde seg unna :O

Syns det er så irriterende at de som passer godt på skal bli kalt hysterisk... Nå til dags er det liksom blitt en kamp for å få passe på at man IKKE passer på, man skal spise det man har lyst på og det er nesten en konkuranse som går ut på at man skal bry seg så lite som mulig om den lille for å unngå å bli kaldt hysterisk...
Den der `det gikk bra før i tia``Det er ny pakke/det går bra med bare litt`osvosv er jeg lei av nå!
Det handler om den lille og det er faktisk ikke SÅ mye man skal passe på (hørt den der `skal man høre på alt kan man jo ikke spise noe`..men det er da are tull)
puh, så var det sagt :P

Jeg trodde at det står "pasteurisert melk" om den er pasteurisert og kun "melk" om den ikke er pasteurisert... Eller kanskje det er jeg som har misforstått... Bare lurer på hvor nøye folk er med slike produkter?

Er kanskje ikke hysterisk når en passer på barnet, men det blir fryktelig mye arbeid om alle produkter skal leses gjennom ;)

Dersom melka er upasteurisert skal det være merket. All annet merket med "melk" av et eller annet slag er pasteurisert.

Følte ting ble litt i negativ retning her nå, skulle ikke skrevet hysterisk i overskriften hvertfall :p Bare lurer på om mange leser på alle produkter de spiser eller bruker i matlaging, eller om folk ikke tenker så mye over dette når det gjelder hverdagsprodukter som f.eks smør :)

På nett står det jo stort sett bare om kjøtt, oster og melk man drikker :)

Dersom melka er upasteurisert skal det være merket. All annet merket med "melk" av et eller annet slag er pasteurisert.
Flott:) Var det jeg håpet på:) Fant bare på nett om at det var krav om at oster skulle merkes om de ikke var pasteurisert;)

Supert! Takk for svar :)

Som ei lengere opp her skriver så skal produktene være merket hvis de IKKE de inneholde upasteruisert melk :)
Ja, jeg er nøye når jeg er gravid. Og leser på ting jeg er usikker på. Det er jo en enkel måte å forsikre seg om at ikke babyen i magen får noe som de ikke skal ha :)

Jeg styrte unna, men følte meg ikke hysterisk.. Fulgte rådene som er gitt :)

Her i Norge blir all melk pasteurisert. Også det som blir laga smør av :)
Va iallefall den beskjeden e fikk av jordmor/leger når e gikk gravid. Man kunne fint spise både brelett og melange uten å være redd.

Styrer selvsagt unna det som rådene tilsier, deri upasturisert melk, men det inngår ikke i mitt kosthold uansett.

Melk i de produktene du nevner er som andre har påpekt pasturisert, så det er ikke noe problem. Og sånne "spennende" oster av upasturisert melk spiser jeg altså ikke ellers heller.

Takk for svar folkens! :) Da er jeg litt klokere ang hva jeg skal følge;)

Det aller meste av melkeprodukter er pasteurisert. Om de er upasteuriserte så SKAL det være merket tydelig på produktet :)

Det aller meste av melkeprodukter er pasteurisert. Om de er upasteuriserte så SKAL det være merket tydelig på produktet :)
Litt trøtt tydeligvis. Så ikke du allerede hadde svar :)

Back
Topp