Hysterisk 1,5 åring på natten

M.Erika

Andre møte med forumet
Vi är lite förtvivlade här.. Min gutt är 17 månader och har egentligen aldrig vart vansklig med legging eller soving på natten. Somnar relativt lätt och vaknar bara för att få smokk eller välling men somnar alltid lätt om. Men sista tiden har han plötsligt vaknat 22-23 tiden eller mitt i natten och och helt hysteriskt.. skriker och gråter, vill ha tröst men tar man upp honom vill ha ner igen och lägger sig på golvet och sparker og hyler. Vi prøver allt, tilbyr nærhet, vann, välling, vi prøver gi han "space" etc.... Ibland somnar han nästan medans han gråter så han är SUPERTRÖTT. I det sista har det tagit 1-2 timmar innan han roar sig i vår säng då vi nästan "hållt" han så han ska roa seg. Han har prompet en del vissa nätter så vi tror det är magen. Men har någon upplevd detsamma? Kan det vara en fas? Eller bara en dålig mage? Han har haft diarré för en vecka sedan men nu syns vi bajset är fint. Skjønner ingen har någon lösning men önskar höra andras upplevelser och utfordringer om natten känner mig maktlös när det skjer och stressar för nästa "uppvak"
 
Har dere tenkt på om det kan være nattskrekk? Min eldste har hatt perioder med det, første gang da han var ca 11 mnd i forbindelse med barnehagestart, og hn kunne oppføre seg sånn. Vi filmet det og viste på helsestasjonen på kontroll, bare for å vite. Nattskrekk kjennetegnes ofte ved at en ikke får kontakt med barnet, at selv om den lille har øynene åpne så virker det egentlig ikke våkent. Hvordan er det hos dere? Har du lest noe om nattskrekk?
 
Dette høres ut som nattskrekk. Vårt barn fikk det da han var ca ett år var roligere i perioder, eskalere ved barnehagestart som 2 åring. Vi måtte rett og slett bare ikke ta på han, bare passe på at han ikke slo seg. Det gikk over av seg selv da, men grusomt vondt i mammahjertet. Sluttet når han var omkring 3 år.
 
Vi är lite förtvivlade här.. Min gutt är 17 månader och har egentligen aldrig vart vansklig med legging eller soving på natten. Somnar relativt lätt och vaknar bara för att få smokk eller välling men somnar alltid lätt om. Men sista tiden har han plötsligt vaknat 22-23 tiden eller mitt i natten och och helt hysteriskt.. skriker och gråter, vill ha tröst men tar man upp honom vill ha ner igen och lägger sig på golvet och sparker og hyler. Vi prøver allt, tilbyr nærhet, vann, välling, vi prøver gi han "space" etc.... Ibland somnar han nästan medans han gråter så han är SUPERTRÖTT. I det sista har det tagit 1-2 timmar innan han roar sig i vår säng då vi nästan "hållt" han så han ska roa seg. Han har prompet en del vissa nätter så vi tror det är magen. Men har någon upplevd detsamma? Kan det vara en fas? Eller bara en dålig mage? Han har haft diarré för en vecka sedan men nu syns vi bajset är fint. Skjønner ingen har någon lösning men önskar höra andras upplevelser och utfordringer om natten känner mig maktlös när det skjer och stressar för nästa "uppvak"
Dette høres ut som nattskrekk. Vår jente på snart to har hatt fra 10 mnd alder. Hun skriker, sparker og kaster seg rundt, og vi får ikke kontakt med henne. Helt utrøstelig og det er grusomt å se på. Hos henne trigges det i perioder der hun har sovet dårlig, eller det blir mye stimuli. Les litt om det og se om du kjenner deg igjen:happy:
 
Back
Topp