Hysteri rundt toxoplasmose

Aprilbaby 17

Blir kjent med forumet
Hei. Jeg har lest at toxoplasmose finnes i sand og jord. Hvis man går tur og det blåser sandkorn opp fra bakken og opp i ansiktet, er det lett å få noen sandkorn i munnen. Er det da meningen at man skal sjekke seg for toxoplasmose? Det blir isåfall hystreri etter min mening, og gravide kan vel snart ikke gravide gå utendørs, i frykt for at det skal blåse sand opp i ansiktet. Syntes frykten for denne parasitten har blitt hysteri for mange. Jeg tar absolutt alle forhåndsregler i svangerskapet, men syntes det blir på kanten av galskap om jeg skal sjekke meg for toxoplasmose fordi jeg har fått noen sandkorn i munnen p.g.a kraftig vind, som blåste sanden opp fra bakken etter en spasertur.

I hovedsak er det toxosplasmose i katteavføring og på grønnsaker, derfor lurt å holde seg unna katteavføring og skyllde grønnsaker og frukt. Jeg har ikke hørt noe om toxosplasmose i sand... men kanskje none andre her vet noe?! :)

Jeg jobber i hagesenter, og spurte legen om jeg bør ta noen ekstra forhåndsregler. Han skjønte ikke spørsmålet en gang, så lenge man vasker seg på henda før man spiser går det greit ;)

Sent from my D2 using BV Forum mobile app

Hei. Jeg har lest at toxoplasmose finnes i sand og jord. Hvis man går tur og det blåser sandkorn opp fra bakken og opp i ansiktet, er det lett å få noen sandkorn i munnen. Er det da meningen at man skal sjekke seg for toxoplasmose? Det blir isåfall hystreri etter min mening, og gravide kan vel snart ikke gravide gå utendørs, i frykt for at det skal blåse sand opp i ansiktet. Syntes frykten for denne parasitten har blitt hysteri for mange. Jeg tar absolutt alle forhåndsregler i svangerskapet, men syntes det blir på kanten av galskap om jeg skal sjekke meg for toxoplasmose fordi jeg har fått noen sandkorn i munnen p.g.a kraftig vind, som blåste sanden opp fra bakken etter en spasertur.
Er det noen som sjekker seg fordi det har blåst sand i ansiktet deres da? Jeg har ikke møtt noen som er hysterisk. De fleste gjennomsteker kjøttet, vasker grønnsaker og holder seg unna katteavføring. Det er utrolig sjelden at noen blir smittet (heldigvis!) men konsekvensene av smitten er jo forferdelig.

Sent from my iPhone using BV Forum

Det kan være bakterien i gjorda og sanden om katt har gjort fra seg der.. :p men det er jo bare å vaske hendene så er akt bra!

Aldri hørt om...

Ift katteavføring så må man jo også få avføringa i munn om man skal kunne bli smittet... Men god unnskyldning for at bedre halvdel skal ta kattekassa en stund :p har ikke katt selv altså men.

Aldri hørt om det ift sand. Jeg er bare forsiktig med å vaske grønt/frukt, steke kjøtt igjenom og mannen tar seg av kattekassa (takler ikke den uansett pga lukt, så han får ta den:-P) og at vi ikke har kattene i sengen :-)

Sent from my iPad using BV Forum

Men husk at toxoaplasmose kan overføres fra kattesanden i støvpartikler. Hvertfall ut undra det jeg har lest.

Jeg har lest at man skal være forsiktig med jord og sand. Men regner med at det går helt fint om man har god håndhygiene:)

Jeg vasker meg etter å ha leka i sandkassen med ungene på jobb. Der liker kattene å gjøre seg nemlig :P Mmm...!

-Taster fra appen-

Ved første svangerskap sjekket legen min om jeg hadde hatt denne smitten fra før, da vi alltid har hatt katt. Jeg har hatt den og trenger derfor ikke å bekymre meg. Hvorfor ikke sjekke om man har hatt den om man har katt? jeg tenker at dette er noe leger bør gjøre om man er utsatt for smitte, så den gravide slipper å bekymre seg.

Mange leger sjekker på uke 12 blodprøvene. Jeg har alltid hatt katt, men er negativ. Dessverre ;)

Eg har og alltid hatt katt, men fekk ikkje utslag på toxo eg heller dessverre :P

Jeg jobber i hagesenter, og spurte legen om jeg bør ta noen ekstra forhåndsregler. Han skjønte ikke spørsmålet en gang, så lenge man vasker seg på henda før man spiser går det greit ;)

Sent from my D2 using BV Forum mobile app

Jeg jobber å i hagesenter og fikk samme beskjeden om å bare vaske meg på henda og prøve å la være å spise jord :-P (med en lattermild tone selvfølgelig).

Sendt fra mobilappen

Back
Topp