Hysteri eller reelt??

louis22

Elsker forumet
Det er stadig diskusjoen om hva som er riktig mat og om røyk og alkohol og hva man skal løfte om man skal jobbe kveld osv osv..
Men helt ærlig har vi blitt en gjeng med pyser som syter for ingenting og bruker svangerskapet til og få oss en sykemelding ??
Jeg blir oppriktig bekymret over det enorme antallet jenter som sykemelder seg tidlig i svangerskapet hvor det overhode ikke er nødvendig!
Dette er ikke et angrep på noen her inne og jeg er ikke ute etter at noen skal forsvare seg og evt sin sykemelding.
Men mitt Spørsmål er vel enkelt er vi overhysteriske som ser stygt på en som tar seg en røyk i festlig lag eller et glass vin til maten?? er vi egnet til og dømme andre og dems valg??

tja... må vel si at jeg antageligvis alltid kommer til å mislike det å røyke og drikke når man er gravid. slike ting mener jeg at man skal kunne holde seg unna, og jeg mener at hvis man vil bli gravid så kanskje det er lurt å begynne å tenke på at man skal slutte å røyke allerede da...
Men det med sykemld er jeg enig med deg i... Når man ser tilbake da (sånn før i tiden) da jobbet de fleste fram til barnet ble født og kom seg faktisk på job igjen relativt fort etter fødselen...
Jeg tror det er veldig mye som "ekspertene " finner ut, som gjør oss så redde og på vakt for alt mulig.
Og det dukker jo omtrent opp nye ting en gang i uken... Man må gjøre ditt og datt og ikke gjøre dette for at barnet skal være friskt og for at man ikke skal miste barnet under svangerskapet.
Men det finnes jo utroooolig mange mennesker som faktisk gjør alt det man ikke skal og som får helt friske barn.

Men som sagt røyk er jeg imot da jeg vet at det veeeeeelidg ofte fører til astma, nesten hele familien min på mamma sin side har det og jeg vet hvor tøft det er!

Det er nok slik at mange benytter seg av et svangerskap ikke alle men mange dette er noe jeg har fra jordmor og legen min de sier at det er vanskelig og ta mange gravide alvorlig da så mange later som de er syke og at de har vondt her og der!! som legen min sa er litt rart og ha en pasient inne i 4 mnd som påberoper seg bekkenløsning så ille at hun ikke kan jobbe en dag til!! for så og se henne på dansegulvet på byen samme kveld!!

jeg har selv tatt et glass vin på nyttårsaften men det var det eneste jeg drakk har holdt meg til munkholm jeg da[:)]
Jeg har også tatt meg en røyk et par ganger men kan tenke meg at det er 10 røyk siden jeg var 4 mnd på vei eller noe og da er det brun barlay!! ikke bra men jeg har ikke orket stresset meg røyksuget!!
jeg er ikke for røyk og alkohol under svangerskapet på ingen måte men jeg gidder ikke late som for og tilfredstille andre,,,

er i grunn meir "bekymra" over de som alltid gjer "riktige" ting og ugle-ser de som gjer det slik det passer seg eller det som virker fornuftig!
Blir irritert på det som eg kaller"hysteri";slenge rundt seg med subjektive sannheter!![:'(]

for å ta tråden din.eg var selv sjmldt pga bekkenløsningog kynnere. og min jobb vart tilslutt uforenelig med dette så eg hadde ikkje noke valg om eg skulle unngå for tidleg fødsel og krykker i etterkant!
Men ser poenget ditt.Noen er vel meir sjuke enn andre,andre har lavere smerteterskel enn andre.slik er det bare!!
Er vel defor det er blitt så omstendelig når ein skal sjmld seg nå når ein er gravid!!

Jeg syns at dem som er syke skal få den behandligen de har rett på og bli tatt seriøst, men tror mye av negativiteten til samfunnet rundt oss er fordi mange arbeidsgivere opplever at det og ha gravide eller småbarns foreldre ofte er en belastning!
jeg ville aldri ansatt en alenemor eller en som var gravid i mitt firma for jeg hadde ikke klart og drive med en som kansje er borte ukesvis pga ditt og datt...

det var ikke et angrep på aleneforeldre eller gravide[:)] men jeg kunne ikke drevet med en som ikke kom på jobb titt og ofte da firmaet er så lite..

høygravide som damper er ekkelt jeg tar meg en smugrøyk hjemme ikke ute blandt folk!! men siste jeg tok en røyk var på nyttårsaften så det er ikke så ofte så man kan si at jeg har trappet ned fra min vanlige 20 om dagen[:)]

Hmmf føler meg litt bås satt her Louis2. Jeg har vert allene mamma i 11 år. Har vel aldri vore mer syk enn jenter i forhold og finner slike uttalelser direkte stigmatiserende.

På desse åra har jeg jobbet som keramikker, studert kunst, samt jobbet for fri undervisninga i potteri. Tok interiør studier på kveldskurs. Jeg har studert antropologi, fillosofi, spansk-latinam.hist, og tat bachler i arb og org psyk. Startet et firma med Mannen der vi rennoverer bygårder. Siden startet en danse skole + et firma som styler boliger for folk.

Dette samt å få Marco og nå en liten på vei. Vi har altid hatt tid til å kose oss, reist på spennende reiser til bla. Egypt, Cuba. Tyrkia, spania og Frankrike.

Dette har jeg klart uten en mann.......

Ang hvordan man lever er individuelt. Hvem er vi til å kaste stei på andre? Vi har og kommer aldri til å kunne sette oss inn i andres liv. Ved å ta utgangs punkt i vore egne, for så å dømme andre vil i de aller fleste tillfeller bli galt.

som jeg presiserte var ikke dette for og henge ut alenemødre ...
Men som du skriver har du stort sett jobbet selvstendig og det er noe helt annet da er du bare nødt er ikke det samme og jobbe som ansatt et sted?
som sagt jeg står for at jeg ikke ville ansatt en alenemor men dette er av erfaring både min og venner som har hatt samme problemet..ikke alle osm er sånn men jeg hadde ikke hatt råd til og ha en ansatt skulle det bli sånn.. sier ikke at en som ikke har barn nødvendigvis er bedre men de kan ikke ta seg fri for syke barn de ikke har...

men vil ikke at dette skal bli en debatt om alenemødre det kan vi lage en egen tråd om bare så vi ikke sporer helt av her[:)]

Jeg tror også at alleneforsørgere i perrioder kan være mer borte fra jobb en de som bor sammen med partner. Men hvem kommer i denne katogorien da? Kvinner med menn som jobber på reise jobber, sjøfolk, de som jobber i nord sjøen på rigg.... mm.

La meg summe litt. Vil ikke vi alle på ett eller anna tidspunkt være som allene forsørgere? Ja mange av oss som blir allene får ikke bare fysiske sykdommer, det får alle. Men mange sliter og med søvn vansker og opplever psykologiske lidelser. Som angst, utbrenthet, mm. I flere samfunn lever kvinner sammen, står sammen og tar vare på hverandre. Istede for å stigmatisere og trekke hverandre ned hjelper man hverandre opp på fote igjenn. I desse kulturer er menneske i fokus. Ikke det matrealistiske jaget som her i vesten.

Så jeg tror at kvinner som har måttet ballansere jobb, utdanning, økonomi, barneoppdragelse er mer skikket til en hvær jobb en kvinner som altid har blitt tatt vare på! Som aldri har måttet ta harde avgjørelser....

Litt usammenhengende dette. Men blir faktisk irritert på enkeltes snever syn

ORIGINAL: bast

Vel for å svare for meg selv og mitt svangerskap:

- jeg har tatt meg en del røyk under svangerskapet ( jeg planla ikke dette svangerskapet)
- jeg har tatt en slurk alkohol ( en slurk på nyttårsaften)
- Jeg har spist fisk, røkelaks,muggoster osv...mat alle er hysteriske for
- hatt sex så langt jeg har orket[8D]
- vært meg selv og gjort ting som vanlig....så langt jeg har orket
-vært på fester og lagt meg innmari sent, ikke flink med døgnrytmen
- drukket masse cola og kaffe

Vel jeg har ikke peket fingeren mot noen, ingen har hittils pekt fingeren mot meg.
Jeg må ærlig innrømme at det er ikke mye av min livsstil jeg har lag om, men jeg drikker ikke alkohol lenger........gleder meg til jeg kan det.
Ungen er frisk som en fisk den, blitt konstantert uttallige ganger nå.
Døm meg den som vil, men døm dere selv først sier jeg.

Jeg er enig med deg bast. Det du beskrev høres vel egentlig ut som meg og mitt svangerskap. Og jeg fødte en utrolig sprek, frisk og opplagt gutt på tirsdag. Hysteri, det synes jeg er værre enn selve det å kose seg med svanger skapet.

du tar det vel noe ut av fatning silke dette var ømt for deg og jeg gidder ikk starte en krangel vi mener forskjellig og syns du er sneversynt på mye du også vi er uenige og det er vel greit? ikke noe og krangle om!! man kan gjerne overanalysere problemene men en menig er like mye verdt som en annen syns jeg da!! respekterer din mening selv om jeg ikke er enig i alt du sier[:)]

Jeg tror nok det er en del hysteriske regler ute og går når det gjelder graviditet og arene rundt det. Men samtidig så tenker jeg på at de har funnet det ut av en eller annen grunn! Det må jo være sånn at noen barn har blitt født med plager/skader og så har man funnet ut hva det kan komme av. Når jeg begynner å tenke på det, så blir jeg litt mer var for de tingene jeg har hørt om.J
jeg kan jo bare snakke for meg selv, og da tenker jeg at det kanskje hadde vært vanskelig for meg å takle hvis det skjedde noe med barnet mitt, og jeg hadde muligheten til å tenke "Var det det glasset med alkohol?" "Er det fordi jeg har drukket masse kaffe?" "Tok jeg ikke nok hensyn til kroppen signaler?" Selvsagt hadde det ikke trengt å være min "skyld" men jeg vil liksom ikke ha muligheten til å få disse tankene heller.

Derfor tror jeg nok at jeg kommer til å ta en del hensyn som kanskje egentlig er unødvendig den dagen jeg blir gravid. Men dette må jo være opp til hver enkelt så lenge man kan leve med det. Hensyn til basnet vil vel de fleste uansett ta, det er jo et liv man har ansvar for.

Sykemelding er også en ting som blir misbrukt som alle andre goder i dette landet. Men man får vel tro at de aller fleste som blir sykemeldt blir det fordi de har en grunn til det! Jeg håper å kunne jobbe gjennom mitt svangerskap, men kommer ikke til å presse meg eller slite meg helt ut dersom det ikke går. (men den terskelen er høy altså)

M

Back
Topp