Hyppige oppvåkninger - tips/råd?

Eleanor

Blir kjent med forumet
Lillemann på 4 mnd våkner minst en gang i timen på nattetid, og klarer ikke å roe seg og sovne igjen selv. Dermed må jeg amme og/eller bysse for å få han til å sovne igjen. Som regel våkner han til når jeg da legger han i senga si igjen, og jeg må på ny runde med byssing. Det kan ta opptil en time å få han til å sovne igjen.
Jeg samsov med han før, men etter hvert skulle han ha puppen oftere og oftere, og til slutt skulle han ha den i munnen hele natten for å sove, smokk var ikke godt nok da. Jeg fikk ikke sove da, så vi fikk han over i egen seng. Han godtar sengen, og vi har fått innarbeidet en grei døgnrytme, men han vil fortsatt helst ligge på puppen hele natten og har altså disse konstante oppvåkningene.
Pappaen legger han rundt 19 på kvelden, og han "sover" til rundt 7 på morgenen - dvs. da er han lysvåken og klar for å stå opp, uavhengig av hvor mange timer han har sovet om natten.

Noen som har liknende erfaringer, og evt. tips eller råd om hvordan vi kan få han til å sove lengre strekk? Vi har prøvd Karin Naphaugs hysj-metode, uten hell. Ikke likte jeg den heller, da jeg følte at ungen ble liggende og skrike seg i søvn som en skrikekur. Jeg hadde liksom håpet at vi skulle se bedring når han ble 3 (og hvertfall 4) måneder, men den ang ei... Jeg er så sliten nå, får bare skrapt sammen 3-4 timer med søvn per natt, selv om jeg legger meg på eget rom om kvelden når han er sovnet. Er fullt klar over at livet med barn, særlig babyer, ikke gir mye søvn, men jeg er bekymret for at han ikke får nok sammenhengende og dyp søvn, i tillegg til at jeg er helt utslitt selv.

For det første er det relativt normalt med hyppige oppvåkninger i den alderen (grunnet endring av søvnfaser), men ville og tatt en sjekk av det fysiske når det er så hyppig og det virker som det har vart en stund? Reflux, stille reflux, væske i mellomøret, eksem etc. De trenger ikke være merkbart plaget av noe på dagtid for at søvnen blir forstyrret, så vel verdt å ta en skikkelig sjekk med såpass hyppige oppvåkninger over tid.

Min egen hadde en liten uke rundt 4 mndrs alder hvor han våknet hver halvtime-time, men etterhvert stabiliserte det seg til annenhver time, og nå varierer det fra 1-4 timers soving i strekk :)

Ellers er det mange fine råd i Sove uten gråt-gruppa på facebook og :)

Er klar over at det er vanlig, men lurer på om det er noe vi kan gjøre for å hjelpe han å etter hvert sovne selv? :) Den første måneden sov han godt, men etter det ble det mindre og mindre. Vi er ganske sikre på at han har reflux, men hs gjør ikke noe med det så lenge han følger vektkurven sin og er fornøyd ellers... men takk for tips! Skal høre med hs på neste kontroll om noen dager.

Var han kanskje i et utviklingssprang da? Min er midt i et utviklingssprang som varer en måned, har tenkt på om det kan spille inn... Skulle gjerne hatt 4 timer sammenhengende søvn :p

Er klar over at det er vanlig, men lurer på om det er noe vi kan gjøre for å hjelpe han å etter hvert sovne selv? :) Den første måneden sov han godt, men etter det ble det mindre og mindre. Vi er ganske sikre på at han har reflux, men hs gjør ikke noe med det så lenge han følger vektkurven sin og er fornøyd ellers... men takk for tips! Skal høre med hs på neste kontroll om noen dager.

Var han kanskje i et utviklingssprang da? Min er midt i et utviklingssprang som varer en måned, har tenkt på om det kan spille inn... Skulle gjerne hatt 4 timer sammenhengende søvn :p

Jeg ville kontaktet fastlege (evt spurt om å få snakke med helsestasjonslegen) for utredning og medisinering for refluks, mange har god effekt av syrenøytraliserende eksempelvis. Refluks er jo omtrent som halsbrann, ikke alle er like plaget, men det er jo klart det er slitsomt for de små når de prøver å sove! :) Kan og teste å legge ham oppbygd i senga, da blir eventuelle oppstøt mindre plagsomme :) Mange med refluks vil amme hyppig siden morsmelk lindrer oppstøtene, så derfor vil faktisk mange som har refluks legge godt på seg :)

Jo, min var i et utviklingssprang, så vi fortsatte bare med å amme i søvn og roe og det som fungerte, og så gikk det seg til av seg selv :) Merker at søvnen har vært i endring pga sprang igjen nå, men nå går det seg til igjen heldigvis, sover stadig lengre strekker i strekk min på 8,5 måned :)

Det må nok være veldig slitsomt ja, også får de ikke sagt ifra om hva som plager dem heller.. :sorry: Skal som sagt be om å få utredning for reflux neste kontroll, den er heldigvis bare noen dager unna:) Vi prøvde å bygge opp under hodet i senga hans i natt - og han sov mye bedre enn på lenge! Det gikk 2,5 timer mellom oppvåkningene, ammet bare 2 ganger i natt :D Så det fortsetter vi med! Har ikke tenkt over at barn med reflux kan legge på seg av den grunn, har bare blitt fortalt at det er undervekt som kjennetegner reflux. Junior er overhodet ikke noen tykk og lubben baby, han er ganske tynn, men ikke undervektig heller :)

Så deilig at han sover lengre da :) Vi må vell bare være tålmodig og håpe på at det går seg til av seg selv her også. Jeg tror jo at babyer regulerer det der selv, men har en liten stemme inni meg som er redd for at han ikke klarer det.

Vi har det veldig likt, men samsover og har valgt å fortsette med det, men blir som du sier ikke så mye søvn på ho mor. Det er jo veldig vanlig med søvnproblemer og hyppige oppvåkninger rundt 4 måneder så vi tenkte å bare holde ut den stunden det varte, men det har nå vart lenge og jenta blir 5mnd på søndag. Hun har også begynt å gulpe helt enorme mengder i det siste og jeg er helt sikker på at hun har reflux, men som din så legger hun bra på seg. Vi orker ikke prøve å legge henne i egen seng engang så vi får ikke hevet hodeenden. En ting som muligens kan hjelpe, som vi gjør, er å gi semperdråper. Melkesyrebakterier kan hjelpe på refluksen :) Håper dere blir tatt mer seriøst på kontrollen, vi skal også på kontroll neste uke så er spent på hva hs sier.

Vi har det veldig likt, men samsover og har valgt å fortsette med det, men blir som du sier ikke så mye søvn på ho mor. Det er jo veldig vanlig med søvnproblemer og hyppige oppvåkninger rundt 4 måneder så vi tenkte å bare holde ut den stunden det varte, men det har nå vart lenge og jenta blir 5mnd på søndag. Hun har også begynt å gulpe helt enorme mengder i det siste og jeg er helt sikker på at hun har reflux, men som din så legger hun bra på seg. Vi orker ikke prøve å legge henne i egen seng engang så vi får ikke hevet hodeenden. En ting som muligens kan hjelpe, som vi gjør, er å gi semperdråper. Melkesyrebakterier kan hjelpe på refluksen :) Håper dere blir tatt mer seriøst på kontrollen, vi skal også på kontroll neste uke så er spent på hva hs sier.

På en måte godt å høre at man ikke er alene, og at det er normalt, samtidig er det jo ikke godt at det er flere som sliter med det samme.. Det hjelper ikke akkurat på ;)
Opplever dere at semperdråpene hjelper? Kunne godt ha prøvd melkesyrebakterier ja :) Jo takk, det håper vi og! Gulpingen har (om mulig) blitt enda verre, så jeg gir meg ikke denne gangen hvis vi får beskjed om at det er normalt!

På en måte godt å høre at man ikke er alene, og at det er normalt, samtidig er det jo ikke godt at det er flere som sliter med det samme.. Det hjelper ikke akkurat på ;)
Opplever dere at semperdråpene hjelper? Kunne godt ha prøvd melkesyrebakterier ja :) Jo takk, det håper vi og! Gulpingen har (om mulig) blitt enda verre, så jeg gir meg ikke denne gangen hvis vi får beskjed om at det er normalt!
Vi har bare brukt de i 2 dager så vet ikke ennå, men vi ga henne semperdråper fast for en stund tilbake fordi hun hadde mye magevondt og gulpet heller ikke så mye på den tiden, men vet jo ikke om det var tilfeldig. Refluks kan forværres av hva mor spiser om hun ammer og jeg har jo akkurat begynt å spise sunnere :rolleyes:

Vi opplevde noe liknende da gutten vår ble 4 mnd. Han hadde egentlig sovet ganske greit frem til det, men begynte å våkne hver time og ville bare ha pupp. Vi begynte å introdusere fast føde (noen teskjeer om dagen) og plutselig sov han lengre om natten... bare et forslag [emoji4]

Vi opplevde noe liknende da gutten vår ble 4 mnd. Han hadde egentlig sovet ganske greit frem til det, men begynte å våkne hver time og ville bare ha pupp. Vi begynte å introdusere fast føde (noen teskjeer om dagen) og plutselig sov han lengre om natten... bare et forslag [emoji4]

Kan jo høres ut som 4 month sleep regression? :) Vi skal til 4 mnd kontroll om 2 dager, tenkte å høre med hs da hva hun tenker om å introdusere fast føde. Vi har allerede prøvd å gi han noen teskjeer grøt, men han fikk så vondt i magen at vi bestemte oss for å vente litt til. Men gutten er veldig interessert i hva andre spiser, og jeg er nysgjerrig på om det vil ha effekt på sovingen, så.. Har lyst til å prøve litt til :)

Back
Topp