Hyppige oppvåkninger og vanskelig å falle i søvn igjen

Missymi

Forelsket i forumet
Baby er straks ni mnd. Vi har for en liten tilbake sluttet med nattamming. Det som før var en liten amming etter oppvåkning, og rett tilbake til søvn - aldri gråt, er nå blitt krampegråt på første oppvåkning etter leggetid, og hyppige oppvåkninger med vanskeligheter med å falle i søvn. Han sover kanskje en time, halvannen - så våkner han og sutrer, må holdes, bysses og trøstes. Protesterer høylytt når han legges ned igjen, og er våken ofte lenger enn en halvtime per oppvåkning. (Passer selvsagt på å prøve å legge ham ned når han er trøtt, men fortsatt våken osv). Needless to say, at det ikke blir mye søvn på meg heller. Dagsøvnen er også plutselig blitt vanskelig. Prøver to lurer per dag, av og til tre når han er veldig trøtt, men han har vansker med å falle i søvn også da. Er rimelig desp... har noen tips?
 
Baby er straks ni mnd. Vi har for en liten tilbake sluttet med nattamming. Det som før var en liten amming etter oppvåkning, og rett tilbake til søvn - aldri gråt, er nå blitt krampegråt på første oppvåkning etter leggetid, og hyppige oppvåkninger med vanskeligheter med å falle i søvn. Han sover kanskje en time, halvannen - så våkner han og sutrer, må holdes, bysses og trøstes. Protesterer høylytt når han legges ned igjen, og er våken ofte lenger enn en halvtime per oppvåkning. (Passer selvsagt på å prøve å legge ham ned når han er trøtt, men fortsatt våken osv). Needless to say, at det ikke blir mye søvn på meg heller. Dagsøvnen er også plutselig blitt vanskelig. Prøver to lurer per dag, av og til tre når han er veldig trøtt, men han har vansker med å falle i søvn også da. Er rimelig desp... har noen tips?
Sender deg en klem:Heartred Jeg kjenner meg igjen! Jeg prøvde også å slutte med natt ammingen rundt den tiden men i mitt tilfelle måtte jeg etterhvert innse at hun rett og slett ikke var klar for det.
Håper du får tips av noen som har lykkes for min lille er nettopp blitt to år og ammes fremdeles:hilarious:
 
Sender deg en klem:Heartred Jeg kjenner meg igjen! Jeg prøvde også å slutte med natt ammingen rundt den tiden men i mitt tilfelle måtte jeg etterhvert innse at hun rett og slett ikke var klar for det.
Håper du får tips av noen som har lykkes for min lille er nettopp blitt to år og ammes fremdeles:hilarious:
Takk ☺️❤️Hvor lenge prøvde du før du kastet inn håndkle?
 
Dette var egentlig min erfaring med å slutte med nattammingen også - nemlig at neste urolige søvnperiode ble enda vanskeligere enn før. Ammingen hjalp babyen å sovne raskere, men det var ikke ammingen som gjorde at han våknet på natt slik jeg trodde - men helt normal utvikling i søvnmønster. Søvnmønster er i utvikling hos de fleste barn lenge, lenger enn det første leveåret men det gir som regel mest utslag det første 1-1,5 året. Du merket at barnet gjennomgår en ny utviklingsperiode ved hyppig oppvåkninger og problemer med å falle til ro igjen. Det som skjer er at babyen våkner opp i lett søvnfase og ikke klarer å sovne på egenhånd igjen. Det er helt normalt og som regel går det over etter noen uker. Man kan oppleve det samme ved tannfrembrudd, babyen våkner i de lette søvnfasene fordi det gjør vondt rett og slett. En kan også oppleve urolig søvn når barnet akkurat har gjort fremskritt mentalt eller motorisk. Se for deg at du har masse å gjøre på jobb, og det skjer nye ting rundt deg hele tiden - litt sånn er hverdagen for en baby som akkurat har fått en litt større forståelse av verden gjennom feks å lære å reise seg opp. Og da påvirker det ofte søvnen. Noen babyer sover alltid godt og er aldri særlig påvirket av at de lærer noe nytt eller at søvnmønster utvikles, men som regel har de fleste barn en eller veldig mange urolige netter av slik årsaker.

Akkurat hva du skal gjøre, må dere kjenne på selv. For min egen del liker jeg minste mostands vei for at babyen skal sovne igjen raskt - og når babyen er eldre vil den klare å sovne igjen selv og med mindre støtte enn nå. Ikke vær redd for å gi babyen "uvaner" eller slik, for det meste vil ordne seg igjen når dere er gjennom en slik fase - inntil man er i en ny urolig fase for søvn :) ca rundt 20 mnd var vi kommet dit at søvnen stor sett bare påvirkes av sykdom, noen kommer dit når babyen er 12 mnd og andre først nærmere 3 år. Det er det som gjør det forvirrende. For det som fungerer for noens baby, blir kanskje uansett ikke riktig for dere. Sovner babyen lettere av amming, ville jeg bare ha gjort det. Du ødelegger ikke noe med det, tenker jeg. Babyen vil være klar for å sove bedre og lenger strekk igjen snart :)

Lykke til og håper du finner en god løsning for dere ❤️
 
Baby er straks ni mnd. Vi har for en liten tilbake sluttet med nattamming. Det som før var en liten amming etter oppvåkning, og rett tilbake til søvn - aldri gråt, er nå blitt krampegråt på første oppvåkning etter leggetid, og hyppige oppvåkninger med vanskeligheter med å falle i søvn. Han sover kanskje en time, halvannen - så våkner han og sutrer, må holdes, bysses og trøstes. Protesterer høylytt når han legges ned igjen, og er våken ofte lenger enn en halvtime per oppvåkning. (Passer selvsagt på å prøve å legge ham ned når han er trøtt, men fortsatt våken osv). Needless to say, at det ikke blir mye søvn på meg heller. Dagsøvnen er også plutselig blitt vanskelig. Prøver to lurer per dag, av og til tre når han er veldig trøtt, men han har vansker med å falle i søvn også da. Er rimelig desp... har noen tips?

Hei! Anbefaler deg å gå inn på ammehjelpen.no - mange gode artikler på dette (studier iht søvn) og gode tips :)
 
Hei! Vi sliter med litt det samme. Sønnen min er akkurat blitt 7mnd. Jag ammer dog ikke lenger, og han tar ikke mme. Så han spiser ikke på natten. Han har sovet natten igjennom 2 ganger før, så vet at han «klarer» det. vi har gått ifra legging rundt 18.30/19.00 - 06.00/06.30 der han våknet 1 gang rundt kl 4, da måtte jeg bare gå inn til han, vrikke litt på rumpa, så sovnet han igjen. Til at han nu våkner flere ganger på natten og må bæres/bysses og er veldig våken, men fortsatt trøtt. Trasser med engang jeg skal legge han ned i sengen igjen.. jeg tenker å prøve litt forskjellig, endre litt på rutiner, eller først og fremst prøve å være litt mer konsis på de.. for å se hvis det kan endre seg.
Merket selv at dersom han fikk velling kontra grøt til kveldsmat så våknet han mere grunnet tung tissebleie..
gi gjerne beskjed hvis du har funnet noe som funker for dere
Ønsker gjerne å ha tilbake søvnen han hadde rundt 5mnd alder.
 
Nettopp av denne grunnen har vi ikke avsluttet nattamming før barnet sover gjennom av seg selv. Å kutte ut den enkleste måten å få barnet til å sove videre på er jo bare dumskap. :bag:
 
Hei! Vi sliter med litt det samme. Sønnen min er akkurat blitt 7mnd. Jag ammer dog ikke lenger, og han tar ikke mme. Så han spiser ikke på natten. Han har sovet natten igjennom 2 ganger før, så vet at han «klarer» det. vi har gått ifra legging rundt 18.30/19.00 - 06.00/06.30 der han våknet 1 gang rundt kl 4, da måtte jeg bare gå inn til han, vrikke litt på rumpa, så sovnet han igjen. Til at han nu våkner flere ganger på natten og må bæres/bysses og er veldig våken, men fortsatt trøtt. Trasser med engang jeg skal legge han ned i sengen igjen.. jeg tenker å prøve litt forskjellig, endre litt på rutiner, eller først og fremst prøve å være litt mer konsis på de.. for å se hvis det kan endre seg.
Merket selv at dersom han fikk velling kontra grøt til kveldsmat så våknet han mere grunnet tung tissebleie..
gi gjerne beskjed hvis du har funnet noe som funker for dere
Ønsker gjerne å ha tilbake søvnen han hadde rundt 5mnd alder.
Prøvd samsoving?
 
Back
Topp