Hyppig nattmating og lite melk

anonym86

Blir kjent med forumet
Hei.
Datteren min er straks 4 måneder og hun har hatt faste legge rutiner siden hun var 12 uker.
Hun legger seg rundt 20.00 hver kveld og det går bra. før sov hun gjerne 5 - 6 timer før hun voknet og skulle ha mat, for så å bare sovne igjen og sove i 5 - 6 timer til. Men den siste uken har hun begynt med å vokne hver 2 - 3 time for mating. noen ganger til og med bare en time etter mating. I tilleg er hun urolig og vanskelig å få til å sovne igjen.
Jeg syns det virker som jeg plutselig har fått lite melk i puppene. Ikke bare på natten men også på dagen. Dette har aldrig vert noe problem tidligere. Nå spiser hun på den ene puppen i to minutter, så blir hun helt desperat, gråter og åmer seg rundt. Da får hun den andre og alt er bra i to minutter til før hun begynner å gråte å åme der og. I går gav jeg henne en flaske MME for å sjekke etter hun var "ferdig" ammet og hun drakk hele 120ml av flasken.
Er det som jeg tror? begynner jeg å gå tom for melk? kan jeg gjøre noe for å snu dette? Burde jeg bgynne med grøt på kveldene? Om jeg må gå over på MME, hva kan jeg i såfall gjøre for å forhindre forstoppelse? Hun fikk nemelig MME en kveld da hun hadde barnevakt og da ble hun fryktelig forstoppet i flere dager.

Hei.
Datteren min er straks 4 måneder og hun har hatt faste legge rutiner siden hun var 12 uker.
Hun legger seg rundt 20.00 hver kveld og det går bra. før sov hun gjerne 5 - 6 timer før hun voknet og skulle ha mat, for så å bare sovne igjen og sove i 5 - 6 timer til. Men den siste uken har hun begynt med å vokne hver 2 - 3 time for mating. noen ganger til og med bare en time etter mating. I tilleg er hun urolig og vanskelig å få til å sovne igjen.
Jeg syns det virker som jeg plutselig har fått lite melk i puppene. Ikke bare på natten men også på dagen. Dette har aldrig vert noe problem tidligere. Nå spiser hun på den ene puppen i to minutter, så blir hun helt desperat, gråter og åmer seg rundt. Da får hun den andre og alt er bra i to minutter til før hun begynner å gråte å åme der og. I går gav jeg henne en flaske MME for å sjekke etter hun var "ferdig" ammet og hun drakk hele 120ml av flasken.
Er det som jeg tror? begynner jeg å gå tom for melk? kan jeg gjøre noe for å snu dette? Burde jeg bgynne med grøt på kveldene? Om jeg må gå over på MME, hva kan jeg i såfall gjøre for å forhindre forstoppelse? Hun fikk nemelig MME en kveld da hun hadde barnevakt og da ble hun fryktelig forstoppet i flere dager.
Hei!
Det er hardt å måtte stå opp for å amme mange ganger om natten. Det kan være at datteren din er inne i en strek vekstperiode og dermed har behpv for mer melk.Trøsten kan være at jo ofter du ammer, jo mer melk vil du få. Det som er viktig er at du gir deg selv anledning til å hvile på dagtid når datteren din sover. Det at hun ikke er så fornøyd o g stadig krever å bli ammet, kan være en overgang. Dersom det ikke gir seg, kan det være at hun har behov for mer mat. Jeg vil anbefale at du fortsetter å amme så mye som du kan, og evt. starter opp med grøt om kvelden. Før du evt. begynner med grøt etter at hun er blitt fire måneder, kan du forsøke å pumpe deg på dagtid for å ha litt ekstra å gi henne om kvelden. Dersom det ikke er mulig for deg å pumpe, kan du evt. gi litt mme om kvelden. Det går an å tilsette maltekstrakt i mme for å forhindre hard mage. Evt. kan du gi henne litt fruktpure på dagtid. Dette vil også som regel ha positiv effekt på magen. Det anbefales ikke å staret opp med fast føde før barnet er fire måneder. Før den tid er det morsmelk eller mme som er anbefalt. Håper du lykkes å få opp melkeproduksjonen igjen og kan fortsette med fullamming en stund til. Beste hilsen Elin

Back
Topp