Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: DenicaD
ORIGINAL: Kidada
Men hva om barnet da er 2 år, men fortsatt 15 kg, er det fortsatt beltestol som er best?[:)]
(bare spør jeg.. Vekta som avgjør eller spiller alder inn også?)
lurer jeg å
ORIGINAL: Sicily
Men hva om barnet da er 2 år, men fortsatt 15 kg, er det fortsatt beltestol som er best?[:)]
Ja, så lenge barnet sitter forover uansett og veier over 15 kg.
ORIGINAL: Tanntrollet09
Enn vis ungen skal sitte bakovervent?
ORIGINAL: Helene Harefrøken
Det finnes ikke informasjon som tilsier at det helt sikkert er tryggere med bilens belter, både 5 punkt og bilens t3 punktssele har negative sider. Her er hva Trygg Trafikk sier om den saken:
Bilstolens seler eller bilbelte til treåring?
I en diskusjon på nettet kom spørsmål om bruk av bilstol med egne integrerte seler kontra bilseter der du bruker bilens seler. Vi har en datter på 3,5 år, som sitter forovervendt i en Römer TS king stol. Hun er ca. 14 kg og 95 cm. Ble nå gjort oppmerksom på at å ikke bruke bilens egne seler, men en stol som dette, kan gi «dobbelt» støt ved kollisjon?
Svar:
I følge VTI (Statens väg-och transportforskningsinstitut) i Sverige finnes det ikke noe entydig svar på dette. Hvis datteren din sitter i fempunktsbelte, kan hun få nakkeskader ved en kollisjon fordi belastningen blir størst der. Hvis hun sitter i trepunktsbelte, kan du risikere at hun "vris" ut av selen og slår hodet inn i setet foran eller andre elementer i bilen. Det beste er å ha barnet sittende bakovervendt så lenge som mulig, så unngår du denne problematikken.