Hypotetisk spørsmål

Kidada

Glad i forumet
Barn på 3 år, veier over 15 kg, må av div grunner ha et ekstrasete som er fremovervendt. (nei er ikke mitt barn, så ikke halshugg meg, bare svar på spørsmålet [;)])

Er det da best å kjøpe en rein beltestol eller en stol med 5pkt sele?
Og hvorfor er hva best? Link?

Beltestol er sikrest dersom barnet veier over 15 kg, pga en høye vekten stoler med 5 pkt.stoler har.

De tre sikreste beltestolene er Britax Kid Plus/KidFix, Cybex Solution X/X-fix og Maxi Cosi Rodi XP/XR.

Concord Transformer T har også gjort det godt i kollisjonstest blant beltestolene :)

Thank you, dere er noen knupper [;)]

Men hva om barnet da er 2 år, men fortsatt 15 kg, er det fortsatt beltestol som er best?[:)]
(bare spør jeg.. Vekta som avgjør eller spiller alder inn også?)

ORIGINAL: Kidada

Men hva om barnet da er 2 år, men fortsatt 15 kg, er det fortsatt beltestol som er best?[:)]

lurer jeg å

ORIGINAL: DenicaD

lurer jeg å

Jeg også

Ja, så lenge barnet sitter forover uansett og veier over 15 kg.

ORIGINAL: Sicily

Takk igjen.

Viderebringer link og info [;)]

Enn vis ungen skal sitte bakovervent?

ORIGINAL: Tanntrollet09

Enn vis ungen skal sitte bakovervent?

Det beste er selvfølgelig å sitte bakovervendt til de er 4 år, uansett vekt, og da bruker du stolens egne seler (5pkt sele)[:)]

Det finnes ikke informasjon som tilsier at det helt sikkert er tryggere med bilens belter, både 5 punkt og bilens t3 punktssele har negative sider. Her er hva Trygg Trafikk sier om den saken:

Bilstolens seler eller bilbelte til treåring?
I en diskusjon på nettet kom spørsmål om bruk av bilstol med egne integrerte seler kontra bilseter der du bruker bilens seler. Vi har en datter på 3,5 år, som sitter forovervendt i en Römer TS king stol. Hun er ca. 14 kg og 95 cm. Ble nå gjort oppmerksom på at å ikke bruke bilens egne seler, men en stol som dette, kan gi «dobbelt» støt ved kollisjon?

Svar:
I følge VTI (Statens väg-och transportforskningsinstitut) i Sverige finnes det ikke noe entydig svar på dette. Hvis datteren din sitter i fempunktsbelte, kan hun få nakkeskader ved en kollisjon fordi belastningen blir størst der. Hvis hun sitter i trepunktsbelte, kan du risikere at hun "vris" ut av selen og slår hodet inn i setet foran eller andre elementer i bilen. Det beste er å ha barnet sittende bakovervendt så lenge som mulig, så unngår du denne problematikken.

ORIGINAL: Helene Harefrøken

Det finnes ikke informasjon som tilsier at det helt sikkert er tryggere med bilens belter, både 5 punkt og bilens t3 punktssele har negative sider. Her er hva Trygg Trafikk sier om den saken:

Bilstolens seler eller bilbelte til treåring?
I en diskusjon på nettet kom spørsmål om bruk av bilstol med egne integrerte seler kontra bilseter der du bruker bilens seler. Vi har en datter på 3,5 år, som sitter forovervendt i en Römer TS king stol. Hun er ca. 14 kg og 95 cm. Ble nå gjort oppmerksom på at å ikke bruke bilens egne seler, men en stol som dette, kan gi «dobbelt» støt ved kollisjon?

Svar:
I følge VTI (Statens väg-och transportforskningsinstitut) i Sverige finnes det ikke noe entydig svar på dette. Hvis datteren din sitter i fempunktsbelte, kan hun få nakkeskader ved en kollisjon fordi belastningen blir størst der. Hvis hun sitter i trepunktsbelte, kan du risikere at hun "vris" ut av selen og slår hodet inn i setet foran eller andre elementer i bilen. Det beste er å ha barnet sittende bakovervendt så lenge som mulig, så unngår du denne problematikken.

takker :)

men da har jeg enda et spm, når er barnet stort nok til at det ikke vil vris ut av bilens seler?

Trodde de nye typen bilstoler holdt selene bedre på plass, når belteføringen låser beltet over skulderen osv... men har jo egentlig ikke snøring..

Når er forresten det svaret der fra?
Jeg fant noe lignende svar når jeg googla igår, men det var fra 2006, så tenkte at ting kanskje hadde endret seg...

Bump [:D]

Ny melding
Kidada
Junior medlem

Medlem siden: 02.06.2010
Status: ikke pålogget Bump

opp[:)]

dytt:)

vi var å kjøpte til gutten min no da han var litt over 3år. han var da 17kg vel å merke. snakket da med trygg trafikk å de annbefalte da å gå på putestol så fester du ungen med bilens setebelte. de menete at han var sopass stor da at det ikke hadde sååå mye å si lenger, så klart helt sikkert litt, men 5-punktselen kom under skuldrane hannes, å hodet var nesten over kanten på besafe sete...

Takk for innspill [:D]

Back
Topp