Hypermobile ledd

Guttemamma10og13

Gift med forumet
På 1 årskontroll forrige uke fikk Sebastian mye ris fra helsesøster =/ Heldigvis ikke vår faste helsesøster, men ei gammel og utgått ei. Ikke pratet han, ikke hadde han pinsettgrep, ikke krabber han og etter han kom seg opp på knærne og fikk balansen der bryr han seg ikke med å reise seg helt opp lenger. Eneste positive ho hadde å si var han var har god kontakt.
Eg sa at han krever sitt med lite søvn, refluks, mulig barneastma og store mandler = hyppige halsbetennelser, men jammen meg så er han blid som ei sol stort sett hele dagen. Ho ble ikke akkurat imponert og satt opp ekstrakontroll hos vår faste hs i stedet =/ Jaja..

Men hos legen så sa ho at han har hyper mobileledd, det vil si veldig myke ledd som er vanskelig å få kontroll på og som krever mye øvelse, styrke og kordinasjon for å få motorikken på plass. I morgen har vi første fysiotime. Det viser seg at barn med hypermobile ledd også ofte ligger bak på prating. Er glad han ikke må gå i barnehagen før til høsten, då håper eg han har lært å gå. Eg vet enno veldig lite om diagnosen og hvordan hverdagen vil bli fremover, forventinger i forhold til motorikk osv. Håpe fysio har svar i morgen :)
Stakkars lille gutten min, føler han har fått så mye med no. Håper dette ikke er alvorlig.

Sniker fra februar, hvordan merker en om de har hypermobile ledd? Vi skal på 1 års kontroll i morgen.
Han her har heller ikke pinsett grepet , prater ikke mye i det hele tatt, og krabber ikke heller, han åler seg.har de to siste ukene reist seg på knærne men ikke opp på bena. Eller den siste uken har han gjort det to ganger.

Sniker fra juni.

Høres ut som han har fått sin dose med sykdommer no.
Ville bare si at fysioterapeuter har sagt at har hyper mobile ledd jeg og, tror ikke det er like ekstremt som din sønn har kanskje for det er ikke lenge siden jeg fikk den beskjeden.
Men eneste jeg merker det på er at enkelte ledd er mer mobile, og enkelte øvelser som pushup klar jeg ikke gjennomføre fordi jeg får feil belastning på håndleddet.
Ville bare du skulle vite at jeg har den diagnosen no, men jeg lever helt normalt og har ingen dagligdagse problemer på grunn av det

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app

• Liker
Reactions: RLD
Sniker fra februar, hvordan merker en om de har hypermobile ledd? Vi skal på 1 års kontroll i morgen.
Han her har heller ikke pinsett grepet , prater ikke mye i det hele tatt, og krabber ikke heller, han åler seg.har de to siste ukene reist seg på knærne men ikke opp på bena. Eller den siste uken har han gjort det to ganger.

Vi merket det ikke, og vi har gått til manuell terapeut og fysioterpeut ukentlig de første 5 måneden av Sebastian sitt liv på grunn av låsning i nakken, men likevel merket ikke de noe. Så eg tror det er noe man ofte ser når barna blir litt eldre og utviklingen stopper opp eller man ser at det er vanskelig å få til motorikken. Sebastian sliter f.eks med å beina til å holde han oppe om vi hjelper han å stå. Så da anbefaler eg deg å ta kontakt med helsestasjonen og barnelegen der eller fysioterpeuten tilknyttet om de har det. Vi har alltid trodd at han lå etter motorisk på grunn av refluksen og låsningen osv. Eg har googlet litt og ser at flere og flere får diagnosen, fordi man vet mer om den, og er mer obs. Er mellom 5 og 30% av barn som får diagnosen.

Sniker fra juni.

Høres ut som han har fått sin dose med sykdommer no.
Ville bare si at fysioterapeuter har sagt at har hyper mobile ledd jeg og, tror ikke det er like ekstremt som din sønn har kanskje for det er ikke lenge siden jeg fikk den beskjeden.
Men eneste jeg merker det på er at enkelte ledd er mer mobile, og enkelte øvelser som pushup klar jeg ikke gjennomføre fordi jeg får feil belastning på håndleddet.
Ville bare du skulle vite at jeg har den diagnosen no, men jeg lever helt normalt og har ingen dagligdagse problemer på grunn av det

Sent from my GT-P3110 using BV Forum mobile app

Så kjekt med positivt svar! Legen mente Sebastian var godt innafor normalen enno og med den diagnosen så var ho imponert så det lover godt =D

Hei! Jeg har også hypermobile ledd,og har hatt det så lenge jeg kan huske. Fingrene mine er litt Jan Teigen aktig,og eneste jeg jeg må være forsiktig med er å ikke strekke ut armene og beina mine helt når jeg trener o.l. Da sliter jeg på ledda,og merker det gjerne i noen dager etterpå. Vet at det er mange idretts utøvere som også har det,så er fullt mulig å leve bra med det. Gjelder bare å høre på fagpersoner om hva en bør/kan og ikke bør/kan gjøre.

På 1 årskontroll forrige uke fikk Sebastian mye ris fra helsesøster =/ Heldigvis ikke vår faste helsesøster, men ei gammel og utgått ei. Ikke pratet han, ikke hadde han pinsettgrep, ikke krabber han og etter han kom seg opp på knærne og fikk balansen der bryr han seg ikke med å reise seg helt opp lenger. Eneste positive ho hadde å si var han var har god kontakt.
Eg sa at han krever sitt med lite søvn, refluks, mulig barneastma og store mandler = hyppige halsbetennelser, men jammen meg så er han blid som ei sol stort sett hele dagen. Ho ble ikke akkurat imponert og satt opp ekstrakontroll hos vår faste hs i stedet =/ Jaja..

Men hos legen så sa ho at han har hyper mobileledd, det vil si veldig myke ledd som er vanskelig å få kontroll på og som krever mye øvelse, styrke og kordinasjon for å få motorikken på plass. I morgen har vi første fysiotime. Det viser seg at barn med hypermobile ledd også ofte ligger bak på prating. Er glad han ikke må gå i barnehagen før til høsten, då håper eg han har lært å gå. Eg vet enno veldig lite om diagnosen og hvordan hverdagen vil bli fremover, forventinger i forhold til motorikk osv. Håpe fysio har svar i morgen :)
Stakkars lille gutten min, føler han har fått så mye med no. Håper dette ikke er alvorlig.
Makan til ufin helsesøster da! Godt det ikke er deres faste. Stakkars lille gutt. Håper det går bra og at fysion gir litt oppløftende svar.

Lykke til

Hei! Jeg har også hypermobile ledd,og har hatt det så lenge jeg kan huske. Fingrene mine er litt Jan Teigen aktig,og eneste jeg jeg må være forsiktig med er å ikke strekke ut armene og beina mine helt når jeg trener o.l. Da sliter jeg på ledda,og merker det gjerne i noen dager etterpå. Vet at det er mange idretts utøvere som også har det,så er fullt mulig å leve bra med det. Gjelder bare å høre på fagpersoner om hva en bør/kan og ikke bør/kan gjøre.

Det er jo veldig bra =) Føler det er veldig ulikt hvordan fagpesonene ser på det. Foreløbig ville ikke fysioterapeuten si noe om anklene hans, men henda og fingrene var det garantert så der jobber vi for å få på plass pinsettgrepet no :-) Satser på han ikke blir så plaget :)

Makan til ufin helsesøster da! Godt det ikke er deres faste. Stakkars lille gutt. Håper det går bra og at fysion gir litt oppløftende svar.

Lykke til

Tusen takk :) Ser ut som han trenger oppfølging hos fysio, men det er ingen tvil om at han jobber hardt og kommer nok til å snart krabbe skikkelig :) Og forhåpentligvis gå og stå selv før han i begynner i barnehagen til høsten :)

Jeg har hatt veldig hypermobile ledd i mange år. For meg har dette betydd at jeg har måttet trene på å ikke bevege/bøye leddene mer enn "normale" mennesker. Jeg kan om jeg vil bøye de fleste leddene i kroppen til de utroligste posisjoner, men om man gjør dette mye så kan det forverres. Tren MYE på kroppsholdning. Når man har hypermobile ledd kan man naturlig sitte i "rare" stillinger slik at en del viktige muskler svekkes, spess nakkemuskler. Jeg har det også slik at hoftene kan hoppe ut av ledd dersom jeg sitter eller står på en måte jeg ikke skal. Kan også "poppe" skuldrene ut av ledd. Pga leddene har jeg hatt mye vondt i hofter, knær, håndledd og fingre, minner om leddgiktsmerter. Jeg fikk tabletter som revmatikere får, som jeg skulle ta når det var som verst.

Det viktigste å huske på når man har hypermobile ledd er å trene regelmessig og for all del ikke bli overvektig.
Det kan også hende man blir ømfintlig ovenfor temperaturforandringer, jeg skulle nok helst bodd i et land med litt jevnere klima ;)

Absolutt ikke meningen å skremme, ville bare gi litt info fra en som har hatt dette lenge. Trener man, får i seg nok vitaminer og får gode øvelser hos en flink fysioterapeut som kan en del om dette emnet kan dette hjelpe stort. :D

Vil bare føye til svaret mitt over her at jeg ikke var sent ute med å krabbe eller gå ihht min mor :) Utviklet meg like raskt som andre barn når det gjaldt bevegelse. Så ha godt mot og tenk positive tanker. Dette går så bra :D

Back
Topp