Hypermobil baby?

nuttakanutta

Forumet er livet
Junibarna 2015
Hva er normalt for en baby på 10 mnd? Babyen min kan ligge på ryggen med beina ut i spagaten.. Altså uten vekt/press på hoftene.. Varierer stilling fra sittende/liggende med å gå igjennom spagaten.. Og sitter ofte i spagaten. Greit nok babyer skal være myke, men er ikke dette litt i overkant?

Høres litt i overkant ut ja, ikke hørt om det før jeg.

Jenta mi går også i spagaten fra sittende til liggende. Hun er nok noe hypermobil, det var broren og. Samt begge har hatt hoftedysplasi. MEN, jeg har hørt at denne måten å komme fra sittende til liggende, eller omvendt, er normalt. Men få en fysioterapeut til å se barnet ditt, så blir du forhåpentligvis beroliget! ☺

Jenta mi går også i spagaten fra sittende til liggende. Hun er nok noe hypermobil, det var broren og. Samt begge har hatt hoftedysplasi. MEN, jeg har hørt at denne måten å komme fra sittende til liggende, eller omvendt, er normalt. Men få en fysioterapeut til å se barnet ditt, så blir du forhåpentligvis beroliget! ☺

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å ta det opp med helsesøster nettopp fordi de er så mye som små. Men helsesøster virka nesten litt stressa og ville ha fysio veldig fort inn i bildet. Hoftene her er sjekket på ultralyd så de skal være fine :)

Min mann har hypermobile ledd. Jeg fikk beskjed om at det kan være arvelig. Men ikke farlig, samt ikke noe de gjør noe med. Håper du raskt får time hos fysioterapeuten, så du ikke trenger å engste deg så lenge!

Datteren vår har overmobile hofter, og klarte det samme da hun var liten. Hun sitter også i M når hun sitter i dag. Hun hadde hofteleddsdysplasi, og da er det vanlig. Men det betyr ikke at det er uvanlig uten å hatt det og. Vet om flere babyer som klarer det. Men fysio høres riktig ut å oppsøke :)

Datteren vår har overmobile hofter, og klarte det samme da hun var liten. Hun sitter også i M når hun sitter i dag. Hun hadde hofteleddsdysplasi, og da er det vanlig. Men det betyr ikke at det er uvanlig uten å hatt det og. Vet om flere babyer som klarer det. Men fysio høres riktig ut å oppsøke :)
Frøkna på snart 4 her sitter også i M enkelte ganger :-o
Og klager ofte på vondt i bena oppe i lysken..
Kanskje hun også er litt hypermobil.

Jeg er det, og storebror litt i knærne iallefall.

Sønnen min er også sånn, ute at det er noe unormalt med ham, han har blitt sjekket av fysioterapeut for andre ting, og hoftene sjekkes på hver kontroll på HS med lege. :)

Jeg er selv veldig myk i hofteleddet,og kan få begge beina bak nakken, men kommer ikke ned i spagat for alt i verden.
Det er senene på innsiden av låret og i lysken som "bestemmer" det, og de er jo veldig slappe hos små barn, pluss at de har veldig mye brusk enda. :)

Sitter ikke i M her da.. Men med beina rett ut i spagaten :p jeg har hørt om barn som har blitt klarert med UL på hoftene for senere fått alvorlig Hoftedysplasi.... Så jeg skal være glad når babyen er skikkelig sjekket ut.. Selv om jeg innerst inne vet det er 99,9% sannsynlig er helt ok :) sånn sett veldig greit hs ville ha fysio veldig kjapt :)

Du kan jo bare snakke med kommunens fysioterapeut selv?
Det er gratis for de små. :)

Sitter ikke i M her da.. Men med beina rett ut i spagaten :p jeg har hørt om barn som har blitt klarert med UL på hoftene for senere fått alvorlig Hoftedysplasi.... Så jeg skal være glad når babyen er skikkelig sjekket ut.. Selv om jeg innerst inne vet det er 99,9% sannsynlig er helt ok :) sånn sett veldig greit hs ville ha fysio veldig kjapt :)
Ja, altså, da hun var baby var beina ut i spagaten når hun lå og koste seg på gulvet. I dag er hun fem år og sitter i M-form på gulvet. Det er liksom fortsettelsen på babyspagaten :p Uten ultralyd ville ikke min datter blitt oppdaget. Hun var et såkalt skjult tilfelle. Ble oppdaget da hun var 6 uker. Fikk ultralyd siden jeg selv var skjult tilfelle og ble sent behandlet for hd. Men det går fint an å dra beina ut i spagaten uten å ha HD og :)

Frøkna på snart 4 her sitter også i M enkelte ganger :-o
Og klager ofte på vondt i bena oppe i lysken..
Kanskje hun også er litt hypermobil.

Jeg er det, og storebror litt i knærne iallefall.
Det er i hvert fall en veldig vanlig sittestilling for de med overmobile ledd (jeg liker bedre ordet overmobil fremfor hypermobil :p ) Hvis hun klager over lyskesmerter ville jeg tatt henne til fysio. Det er jo sjeldent så små barn reagerer på smerte og klarer å lokalisere den så spesifikt. Overmobilitet er relativt sett ganske arvelig. :)

Er vel litt som 87'modell skriver, at det er mer senene på insiden av lårene det går på med tanke på spagaten, og er nok ikke veldig unormalt. Får til mange rare ting selv fordi jeg er myk, men spagaten har jeg ikke sjans til.

Men greit å få sjekket det av fysio :)

Jeg kan også fint sitte i M uten å være hypermobil :p men det er vel ikke bra for leddene, så man bør helst ikke la barna sitte slik.

Jeg kan også fint sitte i M uten å være hypermobil :p men det er vel ikke bra for leddene, så man bør helst ikke la barna sitte slik.
Jeg ser det er flere barn i barnehagen til sønnen min som sitter sånn når de leker. Aldri tenkt på at det var noe spesielt ved den måten å sitte på. Men da vet jeg det ☺

Er vel litt som 87'modell skriver, at det er mer senene på insiden av lårene det går på med tanke på spagaten, og er nok ikke veldig unormalt. Får til mange rare ting selv fordi jeg er myk, men spagaten har jeg ikke sjans til.

Men greit å få sjekket det av fysio :)

Så lenge de selv sitter sånn er det helt ufarlig. Det er i hvert fall det vi har fått beskjed om av fysioterapeuter og ortopeder :)

Jeg ser det er flere barn i barnehagen til sønnen min som sitter sånn når de leker. Aldri tenkt på at det var noe spesielt ved den måten å sitte på. Men da vet jeg det ☺
Så lenge de selv sitter sånn er det helt ufarlig. Det er i hvert fall det vi har fått beskjed om av fysioterapeuter og ortopeder :)

Jeg skal ikke si noe helt sikkert, og har ikke funnet så mye om det. Kun denne
http://sosialnytt.com/sitter-barna-dine-bor/

Men jeg syns forsåvidt det virker ganske logisk, men tanke på at det blir en vridning i knærne som igjen kan gi belastningsskader etterhvert om det skjer over tid. Det skal ikke så store skjevheter og feilbelastning før man kan få feilbelastning på knær f.eks. Men det har nok mye å si på mengden også:)

Alle som sitte slik gjør det vel selv? Jeg ville ikke plassert ungen i den stillingen, så jeg skjønte ikke helt den setningen.

Jeg skal ikke si noe helt sikkert, og har ikke funnet så mye om det. Kun denne
http://sosialnytt.com/sitter-barna-dine-bor/

Men jeg syns forsåvidt det virker ganske logisk, men tanke på at det blir en vridning i knærne som igjen kan gi belastningsskader etterhvert om det skjer over tid. Det skal ikke så store skjevheter og feilbelastning før man kan få feilbelastning på knær f.eks. Men det har nok mye å si på mengden også:)

Alle som sitte slik gjør det vel selv? Jeg ville ikke plassert ungen i den stillingen, så jeg skjønte ikke helt den setningen.
Hvordan andre setter sine barn vet jeg ikke. Jeg gjengir kun det jeg har fått høre opp gjennom datterens behandling og oppfølging. Det er mye jeg ikke gjør med egne barn, som andre gjør med sine og omvendt, så kan jo være disse som jobber med det har vært borti at foreldre setter barna slik. Ikke vet jeg. ;)

Jeg skjønner ikke helt det med vridning av kneet. De er jo bare bøyd, mens leggen ligger sidelangs med gulvet.

Back
Topp