Hypermesis - må forske litt....

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
Endel husker sikkert hypermesisen jeg slet med i forrige svangerskap.
Jeg ble lagt inn første gang i uke 7 og fikk largactil intravenøst og gikk over på tabletter... dosen var for lav
og for bare 10 dager, så havnet kjappt på sykehuset igjen. Da med intravenøs largactil igjen, og dobbel dose
tabletter, Chlorpromazine/largactil.

Funket "greit" i førsten... var helt gåen i en måned eller to før kroppen klarte å bygge seg opp igjen, så jeg kunne gå rundt på egne bein over tid. Bivirkning er lavt blodtrykk, og jeg hadde ganske lavt. Dette er kraftig schizofreni og senil-psykose medisin, som har en bivirkning å hindre brekninger og kvalme. Men jeg ble veldig deprimert av dem, panikk for å være alene, i tillegg urolig, svært urolig. Klarte ikke være noe alene hjemme... eller sitte i ro. Jeg klarte ikke lese, gjøre håndarbeid eller se på en film. Det var fryktelig slitsomt. Og ikke klarte jeg å kjøre bil heller.

Nå er jeg jo gravid igjen, og vil helst ikke bruke de samme medisinene igjen. Tok opp dette sist gang og, om de hadde noe annet. Men de bruker bare Largactil på sykehuset i Fr.stad. Jeg har tenkt til å ta opp dette med legen min om en uke, og høre hva hun sier. Kanskje jeg kan få noe annet i samarbeid med sykehuset.
Kan jo hende det ikke blir hypermesis denne gangen og..... men hvorfor 4. gangen brått skal bli annerledes, er det vel ganske liten sjangse for.

Husker at jeg hørte om andre som hadde fått andre typer medisiner og som hadde hatt det noe bedre enn meg gjennom svangerskapet. Andre som har gått på Largactil/Chlorpromazine hvor det ikke ga noen særlige bivirkninger?

Interessert i alle erfaringer... sånn at jeg kan få diskutert dette med legen min og får kommet frem til den beste løsningen for meg.

Tusen takk ~Rosa~ og jeg tar garantert kontakt :)

Jeg har fått dratt sammen litt info jeg har fra før om andres erfaringer med forskjellige medikamenter.

-Har notert at du fikk noe hjelp av Ranitidin Ratiopharm som tok topper av kvalmen dager det ikke var så ille.
-Icti fikk esucos og hadde suveren hjelp av det, men fikk et barn med nedsatt nyrefunksjon. Dog fins visst ikke esucos lenger.
-Kluten og Nikki! hadde hjelp av Zofran. På Kluten hjalp det bare mot oppkast, var fortsatt svimmel og kvalm.
Nikki! kunne fortelle at det koster ca. 50kr pr tabl. og hun tok to om dagen. Så om man ikke får støtte til dette koster det jo skjorta.
-hissigproppen MØ MØ fikk hjelp av afipran stikkpille....

Kjenner jeg begynner å grue meg skikkelig[:o]... Er bare 2 uker igjen til kvalmen sniker seg på.....

dytte

Jeg tok afipran en stund. Det hjalp meg slik at jeg holdt på maten noen timer slik at jeg fikk litt næring, men kastet opp mye likevel. Postafen reisesyketabletter hjalp meg også etterhvert. Men i en periode på 3-4 uker hjalp ingenting, da spydde jeg døgnet rundt... Så vet ikke helt om dette var til noe hjelp. Virker som du har hatt verre tilfeller med hyperemesis enn meg

Back
Topp