Hyperemesis

Lilletrille9

Glad i forumet
JuniJubel2021
❄️ Januargull 2023 ❄️
Hei dere. Trenger bare å lufte litt tanker.

jeg er i uke 15 nå og fortsatt ekstremt kvalm. Noe oppkast, men litt bedre der heldigvis. Problemet er at jeg ikke får i meg noe mere mat, matlysten er ødelagt av å ha kasta opp alt og ingenting frister lenger. Og det eneste jeg tenker på er mat!! Jeg er så lei og så sliten av det at jeg blir helt gal. Har vært innlagt en gang tidligere og nå kjenner jeg at jeg er der jeg var sist og kanskje burde legges inn for en pause.

Det jeg egentlig vil ta opp et at jeg er så lei av å være syk og dårlig, jeg føler ingen glede med å være gravid selv om barnet er så sterkt ønsket og allerede elsket, men akkurat det å være gravid var ikke noe for meg. Jeg vil bare bli ferdig og det føles så uendelig og uoverkommelig langt til termin. Hvordan skal jeg holde ut? Jeg gjør ingenting annet enn å ligge flat ut...

Noen som kjenner seg igjen? Hva i all verden skal jeg gjøre? Trenger bare å få luftet litt tanker her

Jeg tenker at du må ta en dag av gangen og ikke tenke på at det er lang tid igjen av svangerskapet. Jeg hadde hyperemesis i hele mitt siste svangerskap. For meg var det slik at noen få matvarer fungerte. Har du funnet noe du faktisk får i deg uten å bli kvalm eller kaste opp?

Har du ikke blitt tilbudt medisin mot kvalme ? :O

Jeg tenker at du må ta en dag av gangen og ikke tenke på at det er lang tid igjen av svangerskapet. Jeg hadde hyperemesis i hele mitt siste svangerskap. For meg var det slik at noen få matvarer fungerte. Har du funnet noe du faktisk får i deg uten å bli kvalm eller kaste opp?
Nei jeg har egentlig ikke det.. har spist noen kjeks som ikke kommer opp, men utenom det så har ingenting funka enda. Har forberedt meg på at dette blir langvarig, men synes det e forferdelig tungt... hvordan klarte du å stå i det?

Nei jeg har egentlig ikke det.. har spist noen kjeks som ikke kommer opp, men utenom det så har ingenting funka enda. Har forberedt meg på at dette blir langvarig, men synes det e forferdelig tungt... hvordan klarte du å stå i det?
Hadde ikke så mye annet valg :p Det var fryktelig tungt og jeg hadde mange mørke dager hvor jeg ikke så noen ende på det. Det ble mye tårer og frustrasjon. Ble fulgt godt opp av lege og jordmor, heldigvis. Det ble mange blodprøver for å holde nivåene i sjakk underveis så jeg ikke ble verre ved å ha manko på f.eks. jern i tillegg til å ikke ha så mye energi på grunn av kvalmen. Det ble veldig mørkt for meg en periode når alle barnehagene stengte (hei starten på covid-19) og vår 1 1/2 åring måtte være hjemme. Selvfølgelig skjedde dette når kvalmen stod på som verst for meg, men vi kom oss jo gjennom det. Jeg prøvde å ha delmål underveis i svangerskapet og hadde alltid et lite håp om at kvalmen skulle gi seg, eller dempe seg, selv om jeg var realistisk og tenkte at dette kunne holde på hele svangerskapet. Delmål kunne være å få i meg noe mat i løpet av dagen. Frokost var ofte det enkleste for meg. Lunsj og middag var vanskeligere.

Senk forventningene til deg selv og hva du skal få til i løpet av en dag. Prøv å fokusere på hva som er positivt i løpet av dagen: f.eks. At du klarte å spise to kjeks uten at det kom opp igjen. Eller at du klarte å ta deg en dusj.

Er på mitt 2. svangerskap med hypermesis og det er helt grusomt, men man kommer seg gjennom på et vis. Det som holder meg oppe er å kjenne bevegelse fra lille, ha lave forventninger til meg selv og gjøre ting jeg liker/har glede av. Og fokusere på at dette kommer til å gå over når ungen er ute :p det er heldigvis bare for en kort periode av livet, selv om det virker uendelig lenge til termin. Det er lov å klage og syte og være lei, men prøv å fokuser på noe positivt, ellers drar man seg selv lenger ned i gjørma.

og hvis du kjenner at du trenger å legges inn eller få litt væske, så gjør det. Jeg opplevde alltid bedring av kvalmen en stund etter at jeg hadde fått væske og det var deilig å føle seg litt som et menneske igjen:D
Jeg syns det var grusomt å være innlagt også, så mitt hovedmål hver dag nå er å drikke så mye jeg klarer og spise det jeg har lyst på for å holde meg unna sykehuset. Men det hadde ikke fungert for noen uker siden, da måtte jeg faktisk bare innse at sykehuset var eneste løsningen.
Meld deg inn i hypermesis gruppa på Facebook, der er det mange gode damer og man ser at man ikke er alene i elendigheten. Også ser man at andre har det verre enn seg selv, så da føler man seg ikke sååå dårlig likevel :p

lykke til og håper kvalmen slipper taket etterhvert!

Back
Topp