Hyperemesis

tvmamma030321

Blir kjent med forumet
Hei!
Flere her som har hyperemesis?
Er i uke 19+1 og tror seriøst jeg blir gal av kvalme og oppkast snart:(
Er inn på sykehus flere gang i uka for væskebehandling og har gått ned 8kg på det meste.
Noen som vil dele tips og erfaringer? Føles ut som det er 100 år til terminen:sorry:

Ååååhh!!! Hadde hyperemesis, men kvalmen gikk over rundt uke 15-16. Jeg ble anbefalt å spise/drikke det jeg får lyst til og faktisk «drite» i hvor usunt det er. :D Da begynte jeg bare å forsyne meg med saft og spise mye frukt som inneholder mye vann. Jeg synes i hvertfall at kvalmen ga seg da kroppen min begynte å få nok væske. Jeg begynte å klare å drikke vanlig vann i uke 18. (Krysser virelig fingrene for at det ikke blir sv.diabetes på meg!!)
Jeg fikk ellers tips om å spise avsilt havresuppe. Det var det eneste jeg klarte å holde i kroppen, og den skal være veldig næringsrik. Lykke til og god bedring ❤️

Hei!
Er inn på sykehus flere gang i uka for væskebehandling og har gått ned 8kg på det meste.
Noen som vil dele tips og erfaringer? Føles ut som det er 100 år til terminen:sorry:
Uff jeg føler med deg. :Heartred
Jeg greier ikke å glede meg over å være gravid for jeg er så dårlig,. :sorry:
Jeg greier nesten ikke spise eller drikke.
Har er blodtrykk på 93/60 så jeg er svimmel og susen i hode.
Har desverre ingen tips:sorry: men jeg vet hvordan du har det.

Uff jeg føler med deg. :Heartred
Jeg greier ikke å glede meg over å være gravid for jeg er så dårlig,. :sorry:
Jeg greier nesten ikke spise eller drikke.
Har er blodtrykk på 93/60 så jeg er svimmel og susen i hode.
Har desverre ingen tips:sorry: men jeg vet hvordan du har det.
Åh, føler det samme som deg når det gjelder å glede seg over sv.skapet:sorry::Heartred Denne kvalmen blir så altoppslukende og man blir nærmest desperat for å bli kvitt den. Jeg har også lavt BT og ligger i samma «gata» som deg. Har du fått noe kvalmedempende som hjelper? Jeg hadde effekt av stemetil men den har ikke funger siste uka. Skjønner godt at de med hyperemesis har økt risiko for depresjon altså for dette er virkelig tøft.

Åh, føler det samme som deg når det gjelder å glede seg over sv.skapet:sorry::Heartred Denne kvalmen blir så altoppslukende og man blir nærmest desperat for å bli kvitt den. Jeg har også lavt BT og ligger i samma «gata» som deg. Har du fått noe kvalmedempende som hjelper? Jeg hadde effekt av stemetil men den har ikke funger siste uka. Skjønner godt at de med hyperemesis har økt risiko for depresjon altså for dette er virkelig tøft.
Ja det er helt forferdelig dette, jeg har og en på 10 år og en 14 mnd, har så dårlig samvittighet for de:sorry:
Nei ingen kvalmestillende som virker:banghead:

Sniker :)

Føler med dere med hyperemesis! Jeg har hatt det i begge mine svangerskap, og kan nesten ikke vente med å møte mageboeren for hyperemesis er rett og slett helt j******

Har dere prøvd Zofran? Det var det eneste som fungerte for meg (intravenøst først og deretter som smeltetabletter) i kombinasjon med andre kvalmestillende. Har gått på Zofran, Stemetil, Afipran og Postafen i ulike kombinasjoner og doser (sjekk med legen deres så dere får riktig kombinasjon). De fleste kvalmestillende må brukes over tid for best mulig effekt, så det kan jo være litt stress å prøve ut nye typer.

Masse god bedring til dere som sliter :Heartpink

Sniker :)

Føler med dere med hyperemesis! Jeg har hatt det i begge mine svangerskap, og kan nesten ikke vente med å møte mageboeren for hyperemesis er rett og slett helt j******

Har dere prøvd Zofran? Det var det eneste som fungerte for meg (intravenøst først og deretter som smeltetabletter) i kombinasjon med andre kvalmestillende. Har gått på Zofran, Stemetil, Afipran og Postafen i ulike kombinasjoner og doser (sjekk med legen deres så dere får riktig kombinasjon). De fleste kvalmestillende må brukes over tid for best mulig effekt, så det kan jo være litt stress å prøve ut nye typer.

Masse god bedring til dere som sliter :Heartpink

Ja, det er helt grusomt:(
Hadde store forventninger til Zofran men det va 0 effekt! Både i tabletter og intravenøst så ble kjempeskuffa for det var så mange som hadde sagt at det var lykke å få det. Phenergan funker men får skikkelige urolige bein av det. Afipran funker ikke og nå er jeg på stemetil. Er også inn annenhver dag for væskebehandling. Blir dehydrert på et blunk om jeg ikke får det.
Prøver å trøste meg med at jeg er straks halvveis men enda så føles det som en hel evighet til lille kommer:hilarious:

Hadde store forventninger til Zofran men det va 0 effekt! Både i tabletter og intravenøst så ble kjempeskuffa for det var så mange som hadde sagt at det var lykke å få det. Phenergan funker men får skikkelige urolige bein av det. Afipran funker ikke og nå er jeg på stemetil. Er også inn annenhver dag for væskebehandling. Blir dehydrert på et blunk om jeg ikke får det.
Prøver å trøste meg med at jeg er straks halvveis men enda så føles det som en hel evighet til lille kommer:hilarious:

Så dumt at det ikke funket med Zofran. Zofran alene funket ikke på meg, måtte ha det i kombinasjon med to andre og i høye doser sammen med væskebehandling. Godt du får væskebehandling i det minste, jeg hadde ikke overlevd uten det. Med førstemann var jeg mer innlagt enn hjemme de første seks månedene, tøffe tak. Håper du slipper unna det verste når du bikker halvveis.

Siden dere fikk veske intravenøst, fikk dere ikke i dere noe veske??

Så dumt at det ikke funket med Zofran. Zofran alene funket ikke på meg, måtte ha det i kombinasjon med to andre og i høye doser sammen med væskebehandling. Godt du får væskebehandling i det minste, jeg hadde ikke overlevd uten det. Med førstemann var jeg mer innlagt enn hjemme de første seks månedene, tøffe tak. Håper du slipper unna det verste når du bikker halvveis.

kan jeg spørre om hvilke du fikk i kombinasjon?
Væskebehandlinga er gull verdt. De er utrolig flinke på st.olav når det kommer til hyperemesis og det er jeg utrolig takknemlig for:)

uff, hørtes slitsomt ut så skjønner at det var det:(
Krysser fingrene for det:)

kan jeg spørre om hvilke du fikk i kombinasjon?
Væskebehandlinga er gull verdt. De er utrolig flinke på st.olav når det kommer til hyperemesis og det er jeg utrolig takknemlig for:)

uff, hørtes slitsomt ut så skjønner at det var det:(
Krysser fingrene for det:)

Jeg husker ikke i farten (har trappet ned nå og står uten akkurat nå). Begge mine svangerskap var en tåkedis i de verste periodene. Men to av de fire jeg gikk på skulle ikke kombineres, så du må nesten få det skreddersydd av legen din. Hvis fastlegen er usikker, kan du be hen høre med gynekologisk avdeling om det er der du får væskebehandling. De har ofte litt mer peiling på akkurat kvalmestillende i kombinasjon enn fastlegen :)

Hei :) sniker litt her. Hadde også hyperemesis i mitt svangerskap. Det eneste som tok bort det verste var b6 tabletter. Kastet fortsatt opp, men det ble litt bedre. Fikk også b12 sprøyter da det var lavt og muligens kan ha en sammenheng med kvalmen. Håper det kommer seg

Hei, føler veldig med dere.. jeg er 16+0 og har hatt hyperemesis siden 12, gått ned 8,5kg så langt..
jeg har prøvd postafen, afipran og en til jeg ikke husker navnet på uten noe hell.
Så ringte legen sykehuset torsdag forrige uke, de ville jeg skulle prøve chlorpromazine, er ganske sterke tabletter du egentlig ikke får på resept da det er sykehus som bruker de og de før ble brukt for psykotiske episoder, 28 tabletter kostet 757kr:hungover:
Disse fungerer faktisk, men bivirkninger er blodtrykksfall, svimmelhet, søvnighet og du burde ikke kjøre bil. Men disse har gjort at jeg ikke spyr 17 ganger daglig, så for meg var det verdt det:hilarious:
Bare tips om noen har prøvd alt annet:shy:

Hei!

Hvordan går det?

Hvordan går det?
Hei!
Har vært innlagt på sykehuset siden forrige mandag å fikk komme hjem i dag. Det var veldig nære på at det ble sondeernæring men nå har jeg hatt god effekt av stemetil og phenergan så håper jeg slipper sonde:) Kroppen er helt utkjørt men hvis dette funker så skal jeg nok klare å bygge meg sakte men sikkert oppover. Krysser alt jeg har for at det ikke blir flere innleggelser for det er virkelig tungt å være innlagt:sorry: alt bra med lille heldigvis og blir godt fulgt opp mtp hans vekst.

Hei!
Har vært innlagt på sykehuset siden forrige mandag å fikk komme hjem i dag. Det var veldig nære på at det ble sondeernæring men nå har jeg hatt god effekt av stemetil og phenergan så håper jeg slipper sonde:) Kroppen er helt utkjørt men hvis dette funker så skal jeg nok klare å bygge meg sakte men sikkert oppover. Krysser alt jeg har for at det ikke blir flere innleggelser for det er virkelig tungt å være innlagt:sorry: alt bra med lille heldigvis og blir godt fulgt opp mtp hans vekst.

Godt å høre at du har fått god hjelp! ❤️ Jeg går også på phenergan og stemetiø nå, skal på kontroll på sykehuset på tirsdag så får vi se. Kasta opp to ganger i dag til tross for at jeg går på de da men :(

Godt å høre at du har fått god hjelp! ❤️ Jeg går også på phenergan og stemetiø nå, skal på kontroll på sykehuset på tirsdag så får vi se. Kasta opp to ganger i dag til tross for at jeg går på de da men :(
Åh, så slitsomt:sorry: jeg hadde skikkelig kvalme en periode i går men berga unna oppkast. Har du gått ned mye? Og hvor langt er du på vei? Blir du trøtt på phenergan? Ble litt spm her nå men:hilarious:

Åh, så slitsomt:sorry: jeg hadde skikkelig kvalme en periode i går men berga unna oppkast. Har du gått ned mye? Og hvor langt er du på vei? Blir du trøtt på phenergan? Ble litt spm her nå men:hilarious:

Vekta har gått opp, men gikk ned 6kg i rasfart før bryllup og graviditet i sommer, så det har kommet på igjen. Ellers har den stått stille! Er 17+6, og kasta opp 3 ganger før 12:00 i går, men i dag har jeg berga.

Blei heldigvis bare trøtt av phenergan første dagen! Virker som at den og stemetil i kombi funker. Skal tilbake på sykehuset tirsdag, så får vi se hvordan det går frem til da! :)

Vekta har gått opp, men gikk ned 6kg i rasfart før bryllup og graviditet i sommer, så det har kommet på igjen. Ellers har den stått stille! Er 17+6, og kasta opp 3 ganger før 12:00 i går, men i dag har jeg berga.

Blei heldigvis bare trøtt av phenergan første dagen! Virker som at den og stemetil i kombi funker. Skal tilbake på sykehuset tirsdag, så får vi se hvordan det går frem til da! :)
Så bra at du har lagt på deg igjen:) Jeg sliter veldig med å legge på meg og har gått ned 8-10kg siden jeg ble gravid. Jubler over hvert gram som kommer på kroppen. Jeg har også det inntrykket at stemetil og phenergan fungerer sammen. Slitsomt med dager der det er oppkast altså. Jeg hadde ingenting i går men har hatt det i dag og da går jeg rett i kjelleren. Har blitt dårlig på å takle dårlige dager men det har sikkert en sammenheng med at jeg forbinder det m at da må jeg legges inn igjen:sorry:.

Back
Topp