Hyperemesis

FruFur

Andre møte med forumet
Noen andre som har hyperemesis her, som fortsatt sliter med kvalme?
Jeg har vært sykemeldt siden uke 8 på grunn av det. Kjenner det tærer på psyken og dagen blir ekstremt lange.
Noen tips der ute, både til å få tiden til å gå og at hverdagen blir lettere?
Får dere forståelse for tilstanden hos de rundt dere?

Jeg har vært sykemeldt siden uke 8 på grunn av det. Kjenner det tærer på psyken og dagen blir ekstremt lange.
Er i svangerskap nr 3 med hyperemesis,men en søster som er jordmor ,så får forståelse fra flere nå enn med første syns jeg.

Hun er rask til å få meg inn med væskebehandling og diskuterer situasjonen fortløpende med gynekologene. Er ekstra med tanke på at jeg er gravid med tvillinger ogaå da.

Ble sykemeldt i uke 7, og kommer nå til å bli det frem il permisjonen pga kvalmen og tvillingsvangerskap. Er stort sett kvalm flere ganger hver dag, men det går i bølger, går fortsatt på zofran, men prøver å kutte ned til annenhver dag.

Gjør litt husarbeid,ser MYE dårlig tv.. hviler mye,og jeg sover dårlig på natta.

Sniker fra april **

Jeg har også HG, andre svangerskap og HG begge ganger. Er nå i uke 27 og det har begynt å lettne litt.

Jeg var ikke sykemeldt da jeg nektet, på tross av legens anbefaling. Så jeg gikk i jobb helt til jeg var ca 20 uker. Det var ikke så veldig lurt har jeg lært etterpå, da det bare medførte masse komplikasjoner ift dehydrering, ned nesten 15 kg , mangel på alt mulig av vitaminer, hjertearytmia osv...
Men har nå vært sykemeldt en 7-8 uker og begynner endelig å føle jeg har bitte litt overskudd i hverdagen. Særs da vi har ett barn med stort pleiebehov fra før, i tilleg til en funksjonsfriske gutt - så fortsetter jeg å være sykemeldt nå Selv Om formen har begynt å stige. Da merker jeg at dagene blir litt lange og kjedelige. Men prøver å bruke tiden på litt proaktivt arbeid imot fødsel. Baker en del som jeg fryser og rydder i skaper osv. Det går treigt, men føler meg hvertfall litt virksom.
Før det begynte å lettne så gjorde jeg veldug lite mellom slagene, så de kreftene jeg hadde ble brukt på barna og huset. Strikket litt bare.

Last edited:
Sniker fra juni. Har hg jeg også, vært sykemeldt fra uke 7,er i uke 20 nå. Selv om jeg er kvalm, er jeg mye bedre enn sist, og det er kun fordi jeg går på 3x phenergan per dag og har gjort det siden uke 6. Sååå stor forskjell, men det tok noen uker før jeg merket virkningen.. Har vært dårligere en periode nå, men kom fram til at det var fordi jeg tok den første tabletten et par timer senere enn jeg gjorde før. Er også veldig avhengig av å få sove så lenge jeg vil på dagtid. Blir jeg vekket, blir formen elendig. Har fått veldig god oppfølging, siden jeg var så dårlig sist(og fikk ufattelig dårlig oppfølging) , og har utrykt veldig klart at det ikke var greit.

Godt å høre at det er flere der ute, ikke det at jeg unner noen som helst det!
Fårofte høre at "det er bare å spise småmåltider", "spis en kjeks før du står opp", "gå på jobb så glemmer du kvalmen". Lite hyggelig når en allerede har dårlig samvittighet for at en ikke er på jobb, og gjerne vil være der..

Blir mye dårlig TVprogrammer her og, men idag skal jeg prøve å bake litt :happy:

Godt å høre at det er flere der ute, ikke det at jeg unner noen som helst det!
Fårofte høre at "det er bare å spise småmåltider", "spis en kjeks før du står opp", "gå på jobb så glemmer du kvalmen". Lite hyggelig når en allerede har dårlig samvittighet for at en ikke er på jobb, og gjerne vil være der..

Blir mye dårlig TVprogrammer her og, men idag skal jeg prøve å bake litt :happy:

De som kommer med slike råd har aldri hatt en kvalme som er i nærhet av HG. Så der er rett og slett bunnet i mangel på kunnskap og forståelse. Veldig ubehagelige kommentarer å få, men håper du klarer å la de fly forbi.
HG er ingen spøk og desverre ikke noe særlig mange forstår omfanget av. Mange tenker på sine egne eventuelle opplevelser med kvalme knyttet til lett svangerskapskvalme, omgangssyke osv. Desverre så langt fra vår realitet som mulig ....

Jeg synes det var veldig vanskelig å akseptere at jeg var så dårlig, og dro der veldig langt for å strekke til over alt . På tross av 25-30 oppkast til dagen, 15 kg i vekttap osv. ENESTE som tapte på det var meg desverre. Lettere sakt enn gjort, men forsøk å legg bort den dårlige samvittigheten for jobb osv. Det er kun en veldig kort periode av arbeidslivet vårt vi er gravide :-)

Back
Topp