Hyperemesis

Summer

Flørter med forumet
Er det flere som sliter med hyperemesis? Jeg har vært dårlig og tom. Innlagt på sykehus pga ketoner i urinen og dehydrering. Kjenner at dette er veldig utmattende etter å ha holdt på siden uke 7.

noen som har erfaring med dette?

Hele svangerskapet forrige barn og foreløpig hele svangerskapet (uke 14) denne gangen. Er bare å holde ut! Gikk over 2 timer etter fødselen sist gang. Komme seg inn på sykehuset for oppvæsking og kvalmestillende intravenøst før dehydreringen går for langt mellom hver gang. For meg funker ca hver 5. dag på sykehuset. Ellers må det prøves ulike kvalmestillende medisiner i ulike doser. Jeg har også måttet hatt sonde når det har vært som verst.

Er det flere som sliter med hyperemesis? Jeg har vært dårlig og tom. Innlagt på sykehus pga ketoner i urinen og dehydrering. Kjenner at dette er veldig utmattende etter å ha holdt på siden uke 7.

Jepp. Her begynte det i uke 6/7, og nå er jeg uke 13.
2 innleggelser så langt, håper det går over snart.
Har merket at kvalmen minsker om jeg klarer å få i meg bra med væske.
Også en fordel å ha kvalmestillende i stikkpilleformat for de dagene du ikke klarer holde tabletter nede.
Håper det går over snart hos deg, det er nok verdt det til slutt.
:Heartred

Vil anbefale deg å sjekke gruppen på facebook "Hypermesis Norge", kan finne mye støtte og tips der :)

Jeg hadde det forrige svangerskap, og har det nå men noe mildere denne gangen da jeg ikke kaster opp hver dag denne gangen men brekker meg og er konstant kvalm.
Det er dessverre ikke så mye annet å gjøre enn å be lege om noe som lindrer kvalmen. Og hvis det mot formodning ikke er nok så drikk hyppig, ca 5 ML hvert 5-10 minutt, gjerne da ristet farris og eplemost da det inneholder sukker og salter. Forhåpentligvis ønsker ikke magen å returnere det hvis det er såpass lite såpass ofte. Behandle det som omgangssyke, væske er det viktigste men som jeg sa, lite og ofte.
Husk å hvile så mye du kan! Jeg trøstet meg sist med at de med hyperemesis sjeldent har noe spontanabort, da det er veldig mye HCG i kroppen og det er positivt for graviditeten. Hvertfall det jeg fikk høre.
Lykke til :Heartred

Hadde hyperemesis forrige svangerskap. Redningen ble faktisk akupunktur. Det var siste desperate forsøk og jeg hadde virkelig ikke trua. Men det ble et helt nytt liv! Endelig kunne jeg klare å karre meg ut av huset utover ettermiddagen og ha det hyggelig et par timer før jeg måtte hjem og legge meg igjen. Vil anbefale å prøve det på det sterkeste :)

Hadde det forrige gang, og samme som en over her, har nok en mildere variant dette svangerskapet. Sist kastet jeg opp alt, hadde flere innleggelser og flere turer på legevakt bare for å få væske intravenøst. Gikk over etter fødselen. Eneste som hjalp meg var at jeg spiste mat som var behagelig og digg (som jeg hadde lyst på) og som var behagelig å få i retur igjen. Målet hver gang var å beholde maten i 15 min, for da sa jordmor at noe næring garantert hadde blitt tatt opp av kroppen.

Denne gangen er jeg mer kvalm og svimmel og mer brekninger (uten oppkast). Fungerer sånn nogenlunde på jobb (særlig nå i lavsesong og lite å gjøre), men kjenner jeg gruer meg til å jobbe filt igjen i januar.

Mitt første svangerskap var grusomt. Kastet opp flere ganger hver dag. når barnet var født viste vekta -17kg iforhold til det jeg veide før jeg ble gravid. Hadde ketoner i urinen ved hver eneste svangerskapskontroll, men det ble ikke gjort så mye annet enn at jeg fikk beskjed om å drikke rikelig med væske. Babyen hadde det fint hele veien, men fødselen ble igangsatt pga lite fostervann 14dager før termin. Litt liten ved fødsel, men frisk og fin.❤️

Hadde det forrige gang, og samme som en over her, har nok en mildere variant dette svangerskapet. Sist kastet jeg opp alt, hadde flere innleggelser og flere turer på legevakt bare for å få væske intravenøst. Gikk over etter fødselen. Eneste som hjalp meg var at jeg spiste mat som var behagelig og digg (som jeg hadde lyst på) og som var behagelig å få i retur igjen. Målet hver gang var å beholde maten i 15 min, for da sa jordmor at noe næring garantert hadde blitt tatt opp av kroppen.

Denne gangen er jeg mer kvalm og svimmel og mer brekninger (uten oppkast). Fungerer sånn nogenlunde på jobb (særlig nå i lavsesong og lite å gjøre), men kjenner jeg gruer meg til å jobbe filt igjen i januar.
Jeg har blitt sykmeldt og klarer ikke gjøre noe som helst. Utrolig kjipt å være inn og ut av sykehus. Er også så redd for at barnet snart ikke har noe lager å ta næring fra. Er i 12 uke nå, og håper virkelig st dette går over snart for alle oss❤️

Jeg har blitt sykmeldt og klarer ikke gjøre noe som helst. Utrolig kjipt å være inn og ut av sykehus. Er også så redd for at barnet snart ikke har noe lager å ta næring fra. Er i 12 uke nå, og håper virkelig st dette går over snart for alle oss❤️
Huff da, det er virkelig ikke noe gøy. Hvordan reagerer du på frisk luft? Husker at i forrige svangerskap sa legen at jeg skulle prøve å få noe frisk luft hver dag, selv om det bare var at jeg hang ut av vinduet i et par minutter, da han mente at det kan hjelpe litt til å føle seg bedre. Litt på samme måte som han sa det var viktig dette med å f.eks ikke glemme å dusje, da man kan føle seg litt freshere i kanskje bare 5 min etterpå, men det hjelper litt på selvfølelse osv.

Håper det snart går over eller letner litt for deg (og resten som sliter). En dag om gangen!:Heartbigred

Huff da, det er virkelig ikke noe gøy. Hvordan reagerer du på frisk luft? Husker at i forrige svangerskap sa legen at jeg skulle prøve å få noe frisk luft hver dag, selv om det bare var at jeg hang ut av vinduet i et par minutter, da han mente at det kan hjelpe litt til å føle seg bedre. Litt på samme måte som han sa det var viktig dette med å f.eks ikke glemme å dusje, da man kan føle seg litt freshere i kanskje bare 5 min etterpå, men det hjelper litt på selvfølelse osv.

Håper det snart går over eller letner litt for deg (og resten som sliter). En dag om gangen!:Heartbigred
Å ta en dusj er gull verdt for meg. Som du sier de fem minuttene etterpå er ubeskrivelige. Frisk luft også forsåvidt, blir bare veldig svinmel hvis jeg er ute å går. Så jeg pleier å bare sitte litt på ballkongen. Jeg fikk idag anbefalt å ta largactil med zofran. Noen som har erfaring med det?

Å ta en dusj er gull verdt for meg. Som du sier de fem minuttene etterpå er ubeskrivelige. Frisk luft også forsåvidt, blir bare veldig svinmel hvis jeg er ute å går. Så jeg pleier å bare sitte litt på ballkongen. Jeg fikk idag anbefalt å ta largactil med zofran. Noen som har erfaring med det?
Vanlig å få senket blodtrykk når man tar largactil. jeg har gått en stund på zofran tabletter samtidig med largactil intravenøst. Men blodtrykket ble så ekstremt lavt av largactilen at jeg ikke klarte sitte oppreist etterhvert. Ble jo i tillegg ekstra kvalm av å være så svimmel pga lavt blodtrykk. Så ingen mer largactil på meg.

Vanlig å få senket blodtrykk når man tar largactil. jeg har gått en stund på zofran tabletter samtidig med largactil intravenøst. Men blodtrykket ble så ekstremt lavt av largactilen at jeg ikke klarte sitte oppreist etterhvert. Ble jo i tillegg ekstra kvalm av å være så svimmel pga lavt blodtrykk. Så ingen mer largactil på meg.
Hvordan funker kun zofran for deg? Kanskje jeg skal foreslå det for legen å kun ta det istedenfor begge. Hub hadde skrevet ut 4 mg for meg, men syns det høres lite ut.

Hvordan funker kun zofran for deg? Kanskje jeg skal foreslå det for legen å kun ta det istedenfor begge. Hub hadde skrevet ut 4 mg for meg, men syns det høres lite ut.
Det kommer litt an på dagsformen, men jeg tar 4 mg zofran morgen og kveld, slavisk! De siste 2 timene før ny tablett er tøffe. Er kvalm 24/7 uansett - men zofran tar mye av toppene. Både i forrige svangerskap og dette er zofran det eneste kvalmestillende som har noe som helst effekt for meg.

Zofran har fungert veldig godt for meg. Har prøvd både afipran, semetil og Phenergan.

Startet med zofran idag. Krysser alt jeg har at dette virker. Fikk tips om å starte med næringsdrikker siden jeg ikke får i meg noe som helst mat. Noen som har prøvd det?

Startet med zofran idag. Krysser alt jeg har at dette virker. Fikk tips om å starte med næringsdrikker siden jeg ikke får i meg noe som helst mat. Noen som har prøvd det?
Du må prøve de forskjellige smakene, jeg synes ingen smaker godt, men noen av dem klarer jeg ikke mens andre klarer jeg å styrte ned.
Skogsbær synes jeg er den greieste av nutridrink 300 drikkene hvertfall

Jeg synes ingen av de var spesielt gode. Prøvde kun et par og synes de ble for søte, og det hjelper jo lite.

Legen snakket sist på innleggelse, men det passet så dårlig. Nå har jeg rundet -10kg siden oktober/november. Heldigvis noe å gå på, men mangler all energi og matlyst og har vondt i kroppen. Gruer meg til jobb på mandag, samtidig som jeg ikke har samvittighet til å sykmelde meg :dead:

Jeg synes ingen av de var spesielt gode. Prøvde kun et par og synes de ble for søte, og det hjelper jo lite.

Legen snakket sist på innleggelse, men det passet så dårlig. Nå har jeg rundet -10kg siden oktober/november. Heldigvis noe å gå på, men mangler all energi og matlyst og har vondt i kroppen. Gruer meg til jobb på mandag, samtidig som jeg ikke har samvittighet til å sykmelde meg :dead:
Ønsker deg masse lykke til. Syns ikke du skal ha dårlig samvittighet for at du i den tilstanden du er i nå blir rettmessig sykmeldt. jeg hadde ikke klart å jobbe i denne situasjonen jeg er i nå.

Back
Topp