Hyperemesis.

Septembermamma91

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2015
Er det noen fler som har fått hyperemesis? Dette er mitt tredje svangerskap med den ekstreme kvalmen. Jeg er i uke 7, og synes allerede at det er veldig tøft. Er sykemeldt og ligger stort sett i fosterstilling på badet. Jeg har fått kvalmestillende som ikke hjelper stort dessverre, og nå har jeg ikke holdt på ett måltid siden fredag. Til og med vann setter igang brekning.

Vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget, men ville blåse ut litt frustrasjon. [emoji51]

Huff, det høres fryktelig slitsomt ut. Jeg er konstant kvalm, men kaster ikke opp, så det kan ikke sammenlignes med det du går igjennom. Får håpe det gir seg i 2. trimester.

Slitsomt å gå å være kvalm!
Jeg fikk beskjed i forrige svangerskap om at det ville gi seg etter uke 12, så uke 16, så 20, så 25. Men det ga seg ikke før lillemor var ute. Nå prøver jeg å mentalt forberede meg på at det varer helt til juni med engang, så blir det heller en bonus om det gir seg tidligere. [emoji4]

Ja, jeg har det. Ble lagt inn pga dehydrering. Måtte igjennom 5 kvalmestillende før jeg fant en som hjalp. Snakk med legen din.

Jeg har ny fastlege, i forrige svangerskap fikk jeg prøve flere forskjellige kvalmestillende og ble lagt inn flere ganger. Den nye legen min er veldig bestemt på at jeg ikke får ta noe annet enn postafen i første trimester.

Hvor langt er du på vei nå?

Jeg er 8+4. Har gått på det nå i 14 dager. Skal til legen i morgen, for kontroll. Håper jeg får fortsette med kvalmestillende. Har prøvd å trappe ned. Da begynte jeg å spy igjen. Får ikke i meg veldig mye væske og mat fra før av og det å begynne å spy igjen vil føre til ny innleggelse. Det er ikke ønskelig siden det blir over 2 timer unna familien. Hvis legen din ikke kan hjelpe deg kan du ta kontakt med gynekologisk avdeling der du skal føde og prøv å få time. De vil forhåpentligvis hjelpe deg

Er det noen fler som har fått hyperemesis? Dette er mitt tredje svangerskap med den ekstreme kvalmen. Jeg er i uke 7, og synes allerede at det er veldig tøft. Er sykemeldt og ligger stort sett i fosterstilling på badet. Jeg har fått kvalmestillende som ikke hjelper stort dessverre, og nå har jeg ikke holdt på ett måltid siden fredag. Til og med vann setter igang brekning.

Vet ikke hvor jeg vil med dette innlegget, men ville blåse ut litt frustrasjon. [emoji51]
Å kjære deg <3

Det høres ut som du har det mye verre enn meg :( jeg tar B6 i stor dose som hjelper minst like godt som kvalmestillende medisin på resept. Få mannen din til å plukke opp fra apoteket. Man må få dem til å hente det, det står ikke framme. 40mcg per dose, man kan evt dele i to på delestreken.
Verdt er forsøk! På en uke skal det blir bedre.

Jeg vil nok ikke karakterisere det jeg har som hyperemesis. Men jeg er enda ikke 6 uker, og har allerede gått ned 2 kg, er kvalm hele døgnet men går litt opp og ned, har null matlyst, brekker meg flere ganger i døgnet, særlig når jeg går steder, og jeg kaster ordentlig opp et par ganger annenhver dag ca.. Men jeg har vært på jobb. Har kontorjobb og eget kontor så det har gått på er vis. Men spørs hvor lenge det går: skal til legen på torsdag.

God bedring <3

Jeg har hatt hyperemesis nå i sommer (som heldigvis ga seg i uke 17-18).
Hadde mye hjelp i å gå til væskebehandling på sykehuset, og på det meste var jeg der tre ganger i uka.
En pose Ringer og en NaCl intravenøst hver gang. Hjalp meg til å unngå dehydrering som igjen gjorde det lettere for kroppen å holde på (noe) mat.
Nesten 10 kg ned og veldig syk var jeg. Ingen kvalmestillende hjalp, men å få orden på væskebalansen i kroppen var alfa og omega :)
Hør med legen din om det finnes noe slikt tilbud ved ditt sykehus! Anbefales!

Og masse god bedring ❤️

Jepp [emoji119] akkurat vært hos legen og fått kvalmestillende. Håper det funker så jeg slipper sykehus..

God bedring forresten! [emoji173]

Hei! For en tullete lege. Jeg har også hypermesis og er lagt inn fordi jeg er dehydrert og ikke fant noe kvalmestillende som hjalp. Her har de endelig funnet noe som holder kvalmen levelig. Om du ikke har fått i deg veske eller mat på flere dager bør du snart få legen din til å ringe inn på sykehuset å få deg lagt inn! Håper legen din snart tar til vett, ellers ville jeg vurdert å bytte lege!

Jeg vet egentlig ikke helt hvor grensen går.. føler jeg absolutt ikke er like ille som dere andre her, men får kun i meg brødmat og spyr 1-3 ganger om dagen. Men holder jo på noe... sist svangerskap var likt, spydde til uke 38

Jeg vet egentlig ikke helt hvor grensen går.. føler jeg absolutt ikke er like ille som dere andre her, men får kun i meg brødmat og spyr 1-3 ganger om dagen. Men holder jo på noe... sist svangerskap var likt, spydde til uke 38
Samme her :depressed:

Blæ så kjedelig ... kroppen min blir så sliten av å brekke seg og spy hele tia :(

Enig. Er 100% sykemeldt og holder senga for det meste. Slitsomt å ikke kunne gjøre noe eller få bidratt i huset. Har så dårlig samvittighet ovenfor min kjære som jobber og står på. Har foreløpig ikke hatt behov for innleggelse, men blir fulgt opp tett.

Jeg skal til legen igjen om en uke. Så får se om hun gir meg noe bedre kvalmestillende da.
På onsdag hadde jeg en god dag og fikk i meg litt mat og drikke, det var godt å komme seg litt igjen.
Men igår var det tilbake til å kaste opp alt.

Blir veldig sliten av å brekke meg så mye, for ordentlig vondt i magen. Og er helt sår i halsen.

Vi får se på målet, og tenke på hvor fin premien vår er[emoji173]️

Har fått diagnosen dette svangerskapet, men ikke forje selv om jeg var dårlig da og. Denne gangen har jeg en lege som har hatt det selv så mulig det hjelper. Fikk beskjed om at hvis jeg fikk opp urinproduksjonen skulle jeg ikke trenge innleggelse, men formen er helt forferdelig.

Ikke vent for lenge med å få intravenøs! Det kan hjelpe veldig. Ta kontakt med sykehuset om ikke legen tar det alvorlig nok. En blir dårligere av å være dehydrert.

Hjalp med intravenøs for meg igår også [emoji5] Slapp å bli lagt inn til og med [emoji119]

Back
Topp