hyperemesis gravidarum?

MA.CN

Forelsket i forumet
Er man nødt til å kaste opp for å havne under denne kategorien?

Er ekstremt kvalm og klarer knapt få i meg næring og væske.
Spiser mest bare frukt, bær og vannmelon og vekten daler nedover.
Til og med det å få i seg vitaminene er en utfordring.

Har mistet over 5 kilo siden jeg ble gravid.
Jeg kan ikke kaste opp pga en operasjon jeg har hatt, men jeg har hatt brekkninger og "kastet opp" magesyre noen ganger.

Går hos ernæringsfysiolog 1 gang i uken og hun virker bekymret og vurderer å legge meg inn for å få ernæring via sonde ettersom ingenting vi har prøvd har fungert.
Blodprøvene viser at jeg har lite proteiner og legen sa at det kom av at jeg fikk i for meg lite mat rett og slett.

MEN jeg er så redd for at jeg ikke skal få lov til å dra på ferie om jeg velger å ta imot litt hjelp.

Almenntilstanden begynner å bli dårlig. Svimmel og er flere ganger om dagen på vei til å besvime når jeg gjør brå bevegelser, så slapp at det å ta seg en dusj gjør meg anpusten og tar all energi.
Matlysten er også på bunn da kvalmen gjør det helt umulig å få lyst på mat.
MEN enkelte dager er ikke kvalmen like ille, men det er alikevel vanskelig å få i seg mat føler jeg.

Hva skal jeg gjøre?

Synes det er pussig at ikke legen har skrevet ut noe kvalmestillende medisiner igrunn.
Virket som på henne at det ikke fantes noe hjelp mot kvalmen og det samme inntrykket fikk jeg da jeg gikk med førstemann.

Sniker litt jeg. Tror du at du kunne klart å nyte ferien din om du går kvalm og er dårlig hele dagen?
Det beste er vel å ta imot hjelp og få hjelp til å få i deg nok næring :)

Hmm.. jeg synes det høres ut som du har hyperemesis. . Ta kontakt med legen din du. Jeg ville gjort det.

Vi reiser selv på ferie den 29.07.. og det ser jo skummelt ut for oss dessverre.

Nr. 2 er på vei ♡ 20. Februar 2014

Skjønner ikke hvorfor du er mer bekymret for å gå glipp av ferien, enn å faktisk ta imot medisinsk hjelp? Hva er det viktigste? Har du reiseforsikring, så er det vel mulig å få tilbake pengene som er lagt ut for ferien. Ferie kan du ta senere, nå syns jeg du skal ta vare på deg selv og babyen (nå har du faktisk én til du må tenke på, ikke bare deg selv). Tror ikke ferien hadde blitt noe spesielt hyggelig uansett, med den formen du er i nå. Jeg var selv på ferie for et par uker siden, og så veldig lite av byen og mye av hotellrommet. Det var helt tragisk.

Skjønner ikke hvorfor du er mer bekymret for å gå glipp av ferien, enn å faktisk ta imot medisinsk hjelp? Hva er det viktigste? Har du reiseforsikring, så er det vel mulig å få tilbake pengene som er lagt ut for ferien. Ferie kan du ta senere, nå syns jeg du skal ta vare på deg selv og babyen (nå har du faktisk én til du må tenke på, ikke bare deg selv). Tror ikke ferien hadde blitt noe spesielt hyggelig uansett, med den formen du er i nå. Jeg var selv på ferie for et par uker siden, og så veldig lite av byen og mye av hotellrommet. Det var helt tragisk.

Jeg er ikke mest bekymret for ferien, men dette er sønnen min sin første skikkelige ferie som han har snakket om siden april. Jeg har tidligere ikke hatt råd til å dratt på ferie som alenemor, så jeg vil ikke være årsaken til at han skal bli skuffet og lei seg.

Men det vil jo ikke bli en bra ferie om jeg ikke fungerer optimalt.
Første del av ferien kommer jeg ikke til å avbryte, men om ernæringsfysiolog og lege mener jeg burde holde meg hjemme så må vi vel korte ned ferien til bare noen dager.

Har egentlig ikke tenkt at det var så ille ettersom jeg ikke kaster opp.

Termin 20 februar

Jeg er ikke mest bekymret for ferien, men dette er sønnen min sin første skikkelige ferie som han har snakket om siden april. Jeg har tidligere ikke hatt råd til å dratt på ferie som alenemor, så jeg vil ikke være årsaken til at han skal bli skuffet og lei seg.

Men det vil jo ikke bli en bra ferie om jeg ikke fungerer optimalt.
Første del av ferien kommer jeg ikke til å avbryte, men om ernæringsfysiolog og lege mener jeg burde holde meg hjemme så må vi vel korte ned ferien til bare noen dager.

Har egentlig ikke tenkt at det var så ille ettersom jeg ikke kaster opp.

Termin 20 februar

Men hvis du kaster opp magesyre så kaster du jo opp? Og så lenge du svimler og har vekttap så vil jeg si det er alvorlig :(

Men hvis du kaster opp magesyre så kaster du jo opp? Og så lenge du svimler og har vekttap så vil jeg si det er alvorlig :(

Joda, men kaster jo ikke opp i mengder og det er ikke så ofte.

Slik som formen er nå for tiden så vurderer jeg sterkt å få litt hjelp. :(
Men steget for å ringe ernæringsfysiologen er tøft

Termin 20 februar

Ringe legen da? :)

Er på besøk på hjemplassen min for tiden så jeg har ikke lege her :/
Prøvde å ringe ernæringsfysiologen men hun var ikke tilgjengelig.

Er så ille i dag at jeg har måttet sette bort sønnen til pappa'n sin, og vurderer å ringe legevakten her.

Er på besøk på hjemplassen min for tiden så jeg har ikke lege her :/
Prøvde å ringe ernæringsfysiologen men hun var ikke tilgjengelig.

Er så ille i dag at jeg har måttet sette bort sønnen til pappa'n sin, og vurderer å ringe legevakten her.

Da ville jeg kontaktet legevakten ja! ;)

Back
Topp