Hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme)

Seawave

Elsker forumet
Hvor går grensa til det egentlig?
Jeg var kvalm sist svangerskap også, men da var jeg alikevel i stand til å spise litt, drikke og å gjøre dagligdagse ting innimellom kvalmetoktene. Nå derimot er jeg omtrendt helt sengeliggende (sofaliggende), jeg er konstant skikkelig kvalm. Jeg kan max spise en miniporsjon med mat hver 6-7 time, MAX, og må da sitte helt i ro i minst 2 timer for å holde på maten (kommer somregel opp til slutt uansett, men prøver å holde den lengst mulig for å få tatt opp mest mulig av næringen). Av væske så klarer jeg max ett halvt glass hver 4-5 time, drikker jeg mer, kommer det rett i retur. Jeg har gått i 2-3 døgn nå og vært ekstremt tørst, og får mer og mer hodepine. Men klarer altså ikke få i meg mer væske.
Er dette vanlig svangerskapskvalme, eller er dette noe som kanskje nærmer seg hyperemesis og bør følges litt med på?
Vanskelig å vite hva som er normalt, har bare forige svangerskap å sammenligne med, og da kan jeg jo ha vært heldig med tanke på kvalmen.

Jeg er ingen ekspert, men synes det du beskriver høres ut som "mer" enn vanlig sv.skapskvalme - det at du får spist og drukket så lite i løpet av dagen høres ikke bra ut :eek: Ble plutselig superkvalm selv i dag, men ikke i nærheten av hva du beskriver... Syns det høres alvorlig ut, kanskje snakke med legen om råd? Håper det slipper taket litt, det høres grusomt ut!

Fikk i meg litt middag i dag, men det er det eneste jeg har spist siden kl 08:30, og det var ikke noe mengde å skryte av. Og får ikke i meg nok væske :-/ I dag har jeg fått i meg 1,5 glass vann og 1 kuli, hvor halvparten har kommer i retur :-(
Så jeg tenker jeg ringer helsestasjonen i morgen og spør om jordmor har tid til samtale. Føler det er mye lettere å snakke med henne (kjenner henne litt fra forige graviditet).

Kom plutselig på at jeg har ei privat jordmor som venn på facebook. Kontaktet henne. Hun har ferie, så kunne ikke hjelpe meg så mye, men hvis jeg fremdeles var slik i slutten av uka/starten av neste uke, så mente hun jeg måtte få kontakt med lege og evt sykehusinnleggelse.
I mellommtiden rådet hun meg faktisk til å prøve reisesyketablett og se om det hjalp litt.

Sånn var jeg forrige svangerskap også. Jeg gikk ned skremmende mye. Få legen til å skrive ut afipran. God bedring!

Skal ringe legen i slutten av uka tenker jeg :-)
Sekretærene er veldig vanskelige, så med mindre jeg faktisk har gått ned endel og dette har pågått en stund, så får jeg somregel bare beskjeder som "helt normalt å være kvalm når du er gravid", og så får jeg ikke prioritert legetime, så e det gjerne 2-3 uker til legetimen....
Men gikk ned ett halvt kilo bare i går til i dag, så tenker at hvis jeg går ned enda mer, så må de gi meg time litt raskt vel?
Har gått ned ca 1,1 kg siden fredag.

Sniker fra august jeg.
Jeg slet med hyperemesis fra før positiv test til uke 17,så er godt kjent med problemstillingen.. :/ Jeg tror nok jeg ville kontaktet lege om det fortsetter slik. For min del ble livet LITT mer overkommelig med reisesyketabletter og seabands fra apoteket. Det er helt jævlig når det står på,så føler med deg :/

Skal ringe legen i slutten av uka tenker jeg :-)
Sekretærene er veldig vanskelige, så med mindre jeg faktisk har gått ned endel og dette har pågått en stund, så får jeg somregel bare beskjeder som "helt normalt å være kvalm når du er gravid", og så får jeg ikke prioritert legetime, så e det gjerne 2-3 uker til legetimen....
Men gikk ned ett halvt kilo bare i går til i dag, så tenker at hvis jeg går ned enda mer, så må de gi meg time litt raskt vel?
Har gått ned ca 1,1 kg siden fredag.
Jeg gikk også ned flere kilo og fikk legetime nesten med en gang. Håper de tar deg seriøst. God bedring!

Jippi jippi jippi!
I dag har jeg klart å spise en potetkake til frokost, pittelitt wok til middag og hele 10!!! Ritz kjeks med ost til kvelds. Og jeg har drukket ca en halv liter! Og best av alt, jeg har klart å holde på det!
Jeg har vært superkvalm hele dagen, og etter mat og drikke har jeg hatt masse rap/gulp/brekninger og krøket meg sammen i flere timer i kamp om å motstå trangen til å spy det opp, men om det får vekta til å stoppe og får meg litt mer rehydrert, så skal jeg overleve noen dager innimellom med den kampen jeg har hatt i dag!
Det må jo være kjempebra?

Sniker fra januar. Det finnes en gradering for om man har hyperemesis. Tror den finnes på hjemmesiden til hg - Norge også. Jeg sliter med det akkurat nå har gått ned 10 kg men de første ukene av graviditeten slet jeg egentlig bare med lammende kvalme og brekninger uten oppkast. Men det er viktig å følge med på hvordan formen er osv. Her økte btw pulsen min når jeg var mest dehydrert slik at hvilepulsen var på 120... jeg ville også evt tatt kontakt med lege slik at man evt kan få medisiner hvis du føler det blir for ille. :)

Sniker fra januar. Det finnes en gradering for om man har hyperemesis. Tror den finnes på hjemmesiden til hg - Norge også. Jeg sliter med det akkurat nå har gått ned 10 kg men de første ukene av graviditeten slet jeg egentlig bare med lammende kvalme og brekninger uten oppkast. Men det er viktig å følge med på hvordan formen er osv. Her økte btw pulsen min når jeg var mest dehydrert slik at hvilepulsen var på 120... jeg ville også evt tatt kontakt med lege slik at man evt kan få medisiner hvis du føler det blir for ille. :)

Jeg skal til lege i morgen for å få medisiner.
Interesangt at du nevner det med pulst, jeg har følt at pulsen min er både raskere og kraftigere enn ellers.
Gradering? Da tenker du at det er visse krav for at det skal være klassifisert som hyperemesis?
Det du sier om lammende kvalme og brekninger uten oppkast er slik største delen av dagene er nå. Forige svangerskap var det motsatt, oppkast, men helt fin i formen mellom oppkastene. Så da fikk jeg i meg mat og væske, og fyngerte i hverdagen...

Lykke til hos legen i morgen! Håpe du får noen gode råd og hjelp :) og husk det viktigste er å få i seg drikke, maten er ikke noe man trenger å stresse med. Barnet får i seg det det trenger fra deg likevel

Jippi jippi jippi!
I dag har jeg klart å spise en potetkake til frokost, pittelitt wok til middag og hele 10!!! Ritz kjeks med ost til kvelds. Og jeg har drukket ca en halv liter! Og best av alt, jeg har klart å holde på det!
Jeg har vært superkvalm hele dagen, og etter mat og drikke har jeg hatt masse rap/gulp/brekninger og krøket meg sammen i flere timer i kamp om å motstå trangen til å spy det opp, men om det får vekta til å stoppe og får meg litt mer rehydrert, så skal jeg overleve noen dager innimellom med den kampen jeg har hatt i dag!
Det må jo være kjempebra?
Så bra at du har fått i deg noe :) håper det bare blir bedre heretter :)

Så bra at du har fått i deg noe :) håper det bare blir bedre heretter :)
Så lenge varte det...
Var hos legen i dag og fikk medisiner på resept, men 1,5 time etterpå er jeg fremdeles ikke anntydning til bedre :-(
Fått i meg 2 ritzkjeks i dag, det er det eneste :-(
Superkvalm :-(

Back
Topp