Hylskriking om natten plutselig

Miffy2017

Betatt av forumet
JuniJubel2021
De to siste nettene så har babyen våknet med 2t mellomrom og bare hylskreket. Må ta henne opp og vugge før hun sover igjen. Og vil ikke ha pappa, kun meg. Hun har alltid sovet godt om natten. Så skjønner ikke helt hva det er. Og generelt litt mer gretten på dagtid. Hun er 5 mnd og 1 uke. Kan det være tenner på vei? Noen som har erfaring med det? Eller utviklingstrinn? Sånne plutselige endringer gjør meg alltid så utrolig.
 
Vår er helt lik... 5 måneder og 2 uker. Begynte forrige helg, sover godt fra 19-01 akkurat som før, men etter det våkner han hver time omtrent, og bare gråter og er urolig.. og før har han sovet 19-01, ammes, også sover til kl.05 igjen før mat, også står vi opp 08.. men nå er jeg oppe hele natten føler jeg... rekker omtrent ikke sovne mellom hver gang han våkner [emoji17] tror det er utviklingstrinn.
 
Min har en periode nå der han våkner og skriker til han får vært våken en times tid og bæsjet. Begynte for et par uker siden da han var ca fem mnd.

Han har alltid vært våken med 1-3 timers mellomrom for å spise, og hadde en bæsje-om-natta-periode i tremndalderen også.
 
Høres ut som smerter eller ubehag. Mage? Tenner? Sykdom?
 
Lillegutt har vært slik de siste nettene. Bruker gjerne lang tid før han sovner, som gjør han overtrøtt, noe som ikke hjelper. Han våkner flere ganger om natta enn tidligere og vil helst sove på meg - blir 5 måneder neste fredag
 
Vi har haty mye våkning med skriking nå også, hver time i perioder. Virker som mange har en slik periode rundt 5 måneder
 
Vi har haty mye våkning med skriking nå også, hver time i perioder. Virker som mange har en slik periode rundt 5 måneder

Det er et utviklingstrinn rundt 5 måneders alder (5 utviklingstrinn).
Går mye på samhandling og relasjoner. Også det å vise egne emosjoner.
Kan merke at baby reagerer på at mor/far går ut av rommet. De sover mindre/verre, får humørsvigninger og kan spise mindre. Kan virke misfornøyd med mye som tidligere var ok - kan protestere på å få på seg klær/skifte bleie osv.
En av de litt "verre" utvklingstrinnene dette, så det kan være slitsomt når det står på!
 
Det er et utviklingstrinn rundt 5 måneders alder (5 utviklingstrinn).
Går mye på samhandling og relasjoner. Også det å vise egne emosjoner.
Kan merke at baby reagerer på at mor/far går ut av rommet. De sover mindre/verre, får humørsvigninger og kan spise mindre. Kan virke misfornøyd med mye som tidligere var ok - kan protestere på å få på seg klær/skifte bleie osv.
En av de litt "verre" utvklingstrinnene dette, så det kan være slitsomt når det står på!

Jeg har appen wonder weeks og med våre barn stemmer det vel igrunn aldri med tidslinjen der (dårlig periode nå skulle vært stikk motsatt jf appen) men ser mange rundtom på nett som skriver om akkurat det med å våkne ofte om nettene rundt 5 måneder :)
 
Jeg har appen wonder weeks og med våre barn stemmer det vel igrunn aldri med tidslinjen der (dårlig periode nå skulle vært stikk motsatt jf appen) men ser mange rundtom på nett som skriver om akkurat det med å våkne ofte om nettene rundt 5 måneder :)

Nei. Mulig ikke nøyaktig - men siden mange opplever uro rundt 5 månders alder så er det som oftest i sammenheng med utviklingstrinnet.
(Så lenge babyen ikke sliter med andre ting)

Regner med du har en rundt 5/6måneder du også? Da vil jeg si det stemmer ganske godt med appen (som gir en god pekepinn)
Appen er god på oppdatert informasjon, men ikke alltid på hva som skjer før/etter et utviklingstrinn når det gjelder evner. Dette er veldig varierende fra barn til barn.

Det man kan få ut av appen, er hva som foregår oppi hodet på babyen, Og appen er fin til å minne oss på dette. Vi har en tendens til at det vi ikke ser, glemmer vi lett (veldig mye fokus på hva baby lærer av fysiske/synlige ferdigheter)
 
Nei. Mulig ikke nøyaktig - men siden mange opplever uro rundt 5 månders alder så er det som oftest i sammenheng med utviklingstrinnet.
(Så lenge babyen ikke sliter med andre ting)

Regner med du har en rundt 5/6måneder du også? Da vil jeg si det stemmer ganske godt med appen (som gir en god pekepinn)
Appen er god på oppdatert informasjon, men ikke alltid på hva som skjer før/etter et utviklingstrinn når det gjelder evner. Dette er veldig varierende fra barn til barn.

Det man kan få ut av appen, er hva som foregår oppi hodet på babyen, Og appen er fin til å minne oss på dette. Vi har en tendens til at det vi ikke ser, glemmer vi lett (veldig mye fokus på hva baby lærer av fysiske/synlige ferdigheter)

Det jeg sier er at det stemmer veldig dårlig med tidslinjen i appen. Da mener jeg ikke noen dager bom men flere uker. Men lese om generell utvikling kan man absolutt i appen ja, eller like så godt et annet sted det står om babyers utvikling, så slipper man å forholde seg til den dumme tidslinjen [emoji1]
 
5 mnd om 2 dager. Våkner pluttselig 2-3 ganger for natt, har fått større behov for nærhet og er pluttselig begynt å bli lei seg av forskjellige handlinger :) det er jo sååå søtt altså men jeg blir jo trist selv:D surleppa kommer om jeg legger han på lekematte å går noen skritt unna, blir lei seg om han hører noen gråte, fremmede er blitt skummle å han virker forlegen:) rett å slett herlig men mye nytt sånn helt pluttselig:)
 
Det jeg sier er at det stemmer veldig dårlig med tidslinjen i appen. Da mener jeg ikke noen dager bom men flere uker. Men lese om generell utvikling kan man absolutt i appen ja, eller like så godt et annet sted det står om babyers utvikling, så slipper man å forholde seg til den dumme tidslinjen [emoji1]

Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å få bom på flere uker? o_O Hvis man peiler inn datoen for når du opprinnelig hadde termin (12.07) skal det jo stemme at man er i femte utviklingstrinn?

Men ligger veldig mye på nyttig nett ja. Men der presiserer de gjerne ikke at man bør regne fra opprinnelig termin, som er litt å tenke på om man har gått overtid.
 
Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å få bom på flere uker? o_O Hvis man peiler inn datoen for når du opprinnelig hadde termin (12.07) skal det jo stemme at man er i femte utviklingstrinn?

Men ligger veldig mye på nyttig nett ja. Men der presiserer de gjerne ikke at man bør regne fra opprinnelig termin, som er litt å tenke på om man har gått overtid.

Ja, akkurat nå viser tidslinjen utviklingstrinn, men nå er han finfin i formen, altså motsatt. Men bra hvis det stemmer for dere hele vegen for da er det jo nyttig. De jeg kjenner som har testet den sier det bare klaffer innimellom, slik som med oss, så det er nok litt ulikt.
 
Høres ut som smerter eller ubehag. Mage? Tenner? Sykdom?

Skrikingen ga seg heldigvis etter to dager. Virka ikke som om det var noe vondter. Ingen tenner enda, jeg kjente etter på gommene [emoji23]

Jeg har også Wonder weeks appen og føler at tidslinjen stemmer ikke helt. Hun ligger ca 2 uker foran på tidslinjen, da stemmer det faktisk bedre.
 
Jeg skjønner ikke hvordan du klarer å få bom på flere uker? o_O Hvis man peiler inn datoen for når du opprinnelig hadde termin (12.07) skal det jo stemme at man er i femte utviklingstrinn?

Men ligger veldig mye på nyttig nett ja. Men der presiserer de gjerne ikke at man bør regne fra opprinnelig termin, som er litt å tenke på om man har gått overtid.

Kan jo være bo fordi alle barn er forskjellige ig utviklet seg forskjellig og da! Husk at den appen kun er en indikasjon på hva som er ca, den er ikke et nøyaktig mål på noe! :)
 
Kan jo være bo fordi alle barn er forskjellige ig utviklet seg forskjellig og da! Husk at den appen kun er en indikasjon på hva som er ca, den er ikke et nøyaktig mål på noe! :)

Nettopp, så tidslinjen er litt meningsløs. My point exactly. Så jeg anbefaler den ikke til førstegangsmødre. Kan bli gal av mindre ;)
 
Nettopp, så tidslinjen er litt meningsløs. My point exactly. Så jeg anbefaler den ikke til førstegangsmødre. Kan bli gal av mindre ;)

Jeg bryr meg ikke om utviklingstrinn eller noe, jeg klarer fint å se lillegutt og forstå at ting går i perioder :) hadde jeg hatt en app å følge med på hadde jeg blitt gal
 
Jeg bryr meg ikke om utviklingstrinn eller noe, jeg klarer fint å se lillegutt og forstå at ting går i perioder :) hadde jeg hatt en app å følge med på hadde jeg blitt gal

Ja, det tror jeg mange blir :D Bra å følge med på ungen og kanskje lese litt generelt om utvikling. Humør og søvn vil skifte hele veien, både som baby og de neste årene og noen ganger er det ikke en spesifikk forklaring å finne heller. De er ikke til å stole på de små ;):D
 
Back
Topp