Hygienisk rent

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Jeg leste en plass at klær må vaskes på 60 for at de skal bli hygienisk rene. Men hva med når barnet tisser igjennom og tilfeldigvis har på seg ull? Hva gjør man da?

Last edited:
Tror det skal gå bra. Er ikke urin så rent at man skal kunne drikke det hvis man f.eks. har gått seg vill somewhere?

Hmm. Du har et poeng der ja. Men hva med avføring? Jeg har en ullbody på vask nå på 60 pga det nå, og jeg er temmelig spent på hvordan den vil se ut når den er ferdig.

Så lenge det er type superwash ull, så vil jeg tro det går greit på 60 grader en gang i blant. Har klart å vaske en hjemmestrikka genser på 60 grader en gang, ikke med vilje, uten at det hadde noe å si :o

Fant denne :) ImageUploadedByBV Forum1421497561.228826.jpg

Litt off topic, men reklamerer ikke OMO med at de vasker like rent på 30 grader?? At det skal være miljøvennlig... Det meste hos oss går på 40 grader, men er litt usikker på hva som egentlig burde vaskes varmere! Selvfølgelig, er det bæsjelekkasjer så går det på 60, men sånne hverdagsting??

Litt off topic, men reklamerer ikke OMO med at de vasker like rent på 30 grader?? At det skal være miljøvennlig... Det meste hos oss går på 40 grader, men er litt usikker på hva som egentlig burde vaskes varmere! Selvfølgelig, er det bæsjelekkasjer så går det på 60, men sånne hverdagsting??
Jeg vasker håndklær, sengetøy og undertøy på 60. Resten er 40/30/håndvaskprogram alt etter hva som står i lappen på klærne :) mulig at omo vasker like rent på 30, men det er noe med at undertøy har vært nær intimsonen og døde hudceller i sengetøy og håndklær som gjør at jeg tar det på 60. 90 bruker jeg aldri da klær koker like bra på 60, og 90 lette kan gjøre at klærne farger av.

Hvis det er bæsj på ullklær så vasker jeg det først for hånd, legger det forsiktig ned i kokvarmt vann i en bøtte i 5 min, løfter det forsiktig opp igjen og legger det i vaskemaskinen og venter til det er nedkjølt før jeg vasker det på ullprogram :)

Undertøy vasker jeg på 60. Man kan jo få uvi, sopp osv. Klær som er på armer og ben ol ser jeg ikke problemet med. Håndkler og sengetøy vasker jeg på 90, holder kanskje med 60 men. Kjøkkenklut og andre kluter ol som er brukt ifm mat skal kokvaskes. Bakterier i matrester er værre en tiss og bæsj.

Back
Topp