Hydronefrose i svangerskapet

Lady_Z

Termin 5.Juli 2015
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Jeg hadde dette i mitt første svangerskap. Fy f*** for noen smerter! Nå kjenner jeg at jeg er redd for å få det denne gangen også... Har alt fra uke 5-6 hatt smerter i nyreregionen på høyre side. Var høyre side som var verst rammet sist. Det er vondt når jeg puster og det er vondt når jeg trykker.

Noen som har hatt dette i flere svangerskap?

Hva er det for noe?
I svangerskapet virker hormonet progesteron på urinveiene. Hormonet nedsetter peristaltikken i urinlederen og utvider den. Dette kan føre til en refluks av urinen og gjør det lettere for bakteriene å komme seg opp. Derfor er gravide mer utsatt for urinveisinfeksjoner eller nyrebekkenbetennelser.
Når fosteret vokser kan det sammen med den forstørrede livmoren trykker mot blæren eller/og mot urinlederen. Dette virker som en avløpshinder. Resultatet er, at urinen renner ikke fullstendig ned og resten av urinen samler seg opp i nyrebekken. Nyrebekken blir utvidet. Dette kalles hydronefrose, altså utvidet nyrebekken. Hydronefrose hos gravide oppstor i ca. 2 %;, er altså ikke uvanlig.

I svangerskapet virker hormonet progesteron på urinveiene. Hormonet nedsetter peristaltikken i urinlederen og utvider den. Dette kan føre til en refluks av urinen og gjør det lettere for bakteriene å komme seg opp. Derfor er gravide mer utsatt for urinveisinfeksjoner eller nyrebekkenbetennelser.
Når fosteret vokser kan det sammen med den forstørrede livmoren trykker mot blæren eller/og mot urinlederen. Dette virker som en avløpshinder. Resultatet er, at urinen renner ikke fullstendig ned og resten av urinen samler seg opp i nyrebekken. Nyrebekken blir utvidet. Dette kalles hydronefrose, altså utvidet nyrebekken. Hydronefrose hos gravide oppstor i ca. 2 %;, er altså ikke uvanlig.
Åh. Det skjønner jeg er vondt ja:(

Jeg hadde dette i mitt første svangerskap. Fy f*** for noen smerter! Nå kjenner jeg at jeg er redd for å få det denne gangen også... Har alt fra uke 5-6 hatt smerter i nyreregionen på høyre side. Var høyre side som var verst rammet sist. Det er vondt når jeg puster og det er vondt når jeg trykker.

Noen som har hatt dette i flere svangerskap?
Jeg ble lagt inn med akutt nyrebekkenbetennelse i uke 27 i første svangerskap. Måtte legge inn dren i høyre nyre og ble liggende på sykehus en uke.

Var naturligvis fryktelig redd for å få det igjen i svangerskap nr. 2, men slapp heldigvis unna. Leverte urinprøve til dyrkning en gang i måneden som en ekstra sjekk.

Last edited:
Opp

Jeg er førstegangsgravid, er 33 uker på vei. Fikk nyrebekkenbetennelse for 3 uker siden, ble innlagt på dagen i noen dager. Var på kontrollsjekk for dette idag, og fikk litt dårlige nyheter.. Var akuratt på grensen til å kunne gå derfra, heldigvis! Men må komme innom igjen på fredag for en ny prøve. Det som er kjipt no, er at jeg har de fleste symptomene som jeg hadde den gangen utenom feber når jeg ble innlagt :( nytt symptom er at jeg fikk intense smerter i venstre pupp igår, har det ennå men trodde det var vanlig brystbetennelse (noe det ikke var). Nyrebekkenbetennelsen har visst gått opp i brystet mitt. Rart.. krysser fingrene for at dette går fint :D
Håper ikke jeg må gå gjennom dette i neste svangerskap, kjempe ondt!!

Back
Topp