Hydrocephalus hos den gravide

Helle

Glad i forumet
Oktobergull 2022
Hei!
Lurer på hvordan rutinene er når den gravide har hydrocephalus.
Har hørt så masse ang dette, men ikke fra kilder som jeg tørr stole på.
Er operert i voksen alder med tredje ventrikkel stomi ved Haukeland.
En av tingene jeg har hørt er at jeg når jeg evt blir gravid er å MÅTTE få barnet på et sykehus som har nevrokirurger.

De sa ikke noe spesielt til meg når jeg var på Haukeland om hvordan rutinene er når den gravide har hydro. Dette er noe jeg savnet... Så håper å få svar her da...
Hører til vanlig til i Stavanger...

Noen som vet noe?

Hei på deg!

Dette vet jeg veldig lite om, dessverre. Men jeg tenker at det er kjempeviktig for deg å gøre litt "research" før du planlegger å bli gravid. Kunne du tatt kontakt med sykehuset der du ble operert og hørt med de..? Eller kanskje snakke med fastlegen din som kan undersøke for deg, eller evt henvise deg til en samtale hos èn av gynekologene på SUS.
Det vil sikkert føles trygt og godt for deg når du har mer viten om hvordan du skal forholde deg når du blir gravid, så det er sikkert en god idè å sette i gang og søke litt info :-)

Lykke til videre da,
vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Takk for svar! Tror ikke det hjelper å ringe til Haukeland, der har de aldri tid til å snakke hvis jeg i det hele tatt kommer fram til rett person.
Har snart gått på multivitamin, folat og trankapsler i 3 mnd. Jeg får heller ta kontakt med fastlegen (som forøvring er veldig dyktig og imøtekommende), når jeg er en mnd på vei eller noe slikt.

Kan jeg ikke gjøre det slik?

Back
Topp