hvorfor

merete85

Betatt av forumet
hvorfor får jeg ikke jenta mi til å sovne alene? hver kveld må jeg sitte i sengen hennes og helst holde henne i handa.
Det tar alt fra 5 minutter til 1 time å legge henne.
Er så fortvilet for vi har prøvd så mange metoder, men hun bare hyl griner og går ut av senga..
Noen som har noen gode råd?

Det er ikke så lett å si hvorfor egentlig, og hvis dere allerede har prøvd alle "metodene" så er det ikke så lett å gi råd heller. Vi brukte "5-minuttersmetoden" og fikk jenta vår til å sovne om kvelden med den etter 3-4 kvelder. Men da var hun 5 måneder. Jeg har hørt det kan ta noe lengre tid med større barn.

Du sier hun går ut av sengen. Kommer hun seg ut av sprinkelsengen? Eller har dere sluttet med den?

vi har sluttet med sprinkelsenga for hun klatret over.. så hun har en junior seng..
5 minutters metoden, går du inn hvert 5 min da eller?
sider du noe til barnet eller legger du bare dyna på og går ut??
vi må jo finne noe som fungerer for oss snart..

Ja, vi gikk inn hvert 5. minutt, sa noe sånt som "nå er det natt, om natten sover man". Også skal man legge barnet tilrette i sengen (om man legger på dyna eller ikke kommer jo litt an på om det er varmt eller ei, om barnet liker å bruke dyne eller ikke. Hun kommer sikkert til å hyle, og da blir hun vel varm...). Det er viktig at det ikke blir noe "moro" når dere kommer inn til henne. Bare gjør det dere skal, og gå ut igjen.

Det er fælt mens det står på da... men værdt det synes i hvertfall vi (nå var ikke vårt problem at vi måtte sitte hos henne for at hun skulle sovne, men at hun ikke ville sove eller ligge i sengen sin i det hele tatt før etter midnatt, hun fikk rett og slett for lite søvn).

Hvis dere skal prøve må dere bestemme dere skikkelig på forhånd, og gjennomføre det uten "å vingle". Ellers gjør man bare vondt værre.

Lykke til!

vi pleier å lese litt og synge en sang så er det natta.
Ja vi får prøve som dere sider, er så slitsomt når hun ikke vil sove alene.
våkner hver natt oxo.
Men nå i natt sluttet vi med vann flaska og bare gå henne tutekopp med vann, det var hun ikke fornøyd med så hun gråt sikkert i 30 min før hun sovnet igjen, dette skjedde to ganger i natt..
tusen takk for at dere gir meg råd.. vil så gjerne at hun skal lære seg og  sove alene før neste barn kommer i februar..

Slet akkurat med det samme her!! Jørgen ville ikke sovne hvis jeg ikke satt ved siden av sengen og holdt på han!!
tok alt fra 10 min til en time...var slitsomt ja!!

det vi gjordet, var at jeg gjordet den samme rutinen som alltid, sang 2 sanger.
la han i senga, la dynen over og sa natta og gikk ut!!
han skrek kan mann si, ventet 5 min, gikk opp igjen, la han ned i sengen og sa at det var natta og nå skal man sove...gikk ut igjen!!

lot det ta litt lengre tid mellom hver gang jeg gikk inn til han!!

holdt på med dette 2-3 kvelder, var veldig slitsomt, men det funket!![:)]
nå legger jeg han ned i senga sier natta og går, hører ingenting fra han, annet enn at han prater litt med seg selv, så sovner han[:)]

men vi har sprinkelseng da, så det gjør det jo litt lettere vil jeg tro, så akkurat det vet jeg ikke så mye om!!
men det jeg ville gjort tror jeg, var å legge og si natta, gå opp med jevne mellom rom å legge tilbake i sengen, ikke si så mye, bare natta, og sørge for at det ikke er morro!! slik at det ikke blir en lek!!

håper du skjønner hva jeg mener!!??

lykke til iallefall[;)]

Back
Topp