Hvorfor valgte dere akkurat det navnet til barnet ditt?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Sølvi
  • Opprettet Opprettet
Vi "fant fram" mange forskjellige navn og fant til slutt ett som begge likte. Tilfeldigvis var det i min familie også (min oldefar). Da vi fikk en jente så valgte vi min mormors sjeldne navn.

Sent from my iPhone using BV Forum

Vår gutt heter Emil Andrè :)

Emil, fordi det var et navn vi begge likte godt og ble fort enige om, og Andrè fordi da er han litt oppkalt etter pappaen sin som heter Andreas :)

Vi har ikke kalt opp. Fant noen navn vi likte begge to å ventet til hun kom for å se hva hun så ut som hehe

Han kom ut med navnelapp.

Marsboeren i magen får enten mellomnavnet til min mor, eller mannsnavnet som er brukt i hundrevis av år på hans side. Ingen av de lever, så fint å hente opp igjen det gamle navnet syns jeg. Passer han ikke det blir det etter min grandonkel :)

Vi har tatt hvert vårt navn som vi synes er finest og satt de sammen. Vi ville ikke kalle de opp, synes det er greitt at de får "egne" navn.

Vi hadde noen enkle kriterier:
Ingen særnorske bokstaver.
Fungere på flere språk.
Ikke på SSB's Topp 10-liste, helst ikke på Topp 40-lista heller.

Navnet hadde lenge vært en favoritt hos mannen fra div. bøker, rollespill og dataspill, og jeg likte det også godt.
Jentenavnet var min favoritt av samme type - forelsket meg i det etter en film jeg så i 11-12-årsalderen.

Eldste har jeg alltid sagt at fikk jeg en gutt skulle han hete det. Alltid ment det er det fineste guttenavnet, og det mener jeg enda. I tillegg er han delvis oppkalt etter min onkel som døde rett før han ble født. Yngste ville jeg ha et navn på M som var kort med like mange bokstaver som eldstemann.

Hovedsaklig jeg som har bestemt navnene deres, mannen var enig og da var det ikke så vanskelig.

Vi satte oss ned med kvær vårres ark.
Så skrev vi ned 10 jente-og guttenavn.
Etterpå leste vi opp navnene for hverandre. Va ingen som egentlig passet.
Så kom e opp med et navn og det falt vi for begge 2, og junior gav meg et spark i magen når e sa navnet høyt så han va enig :)

Vi har valgt de navnene vi har valgt pga vi digger dem :p og grunnen til at vi digger dem er fordi de er litt uvanlige, sjelden jeg hører om andre med samme navn(her vi bor vertfall), og de er ikke sånn søte/fine men heller litt artige navn :) det tenkte vi kom til å passe da vi er litt "artige" selv(synes vi da) og ungene blir jo sikkert det samme :p

Vi har valgt det navnet vi har fordi vi begge liker det veldig godt. Og det er nok så sjeldent. Hadde ikke hørt om det selv, før jeg leste det på nettet i navn lister. Når vi spørr venner og familie, vet ingen om noen med samme navn :D

Med storebror var det vel det eneste navnet både jeg og eksen faktisk likte, da vi hadde veldig ulike preferanser... I tillegg ble han oppkalt etter min morfar og det synes jo jeg er koselig! Lille i magen blir nok oppkalt etter sin farfar, tror jeg... Synes det er så stas med oppkalling og min kjære har et veldig nært forhold til pappaen sin, så det kjennes riktig på et vis..... :-)

Vi ønsket å finne et sjeldent navn, og andrefornavnet hadde jeg allerede "klart" - måtte ha noe som passet til det da. Vi slet veldig med å finne noe vi begge likte, og da gutten var omtrent seks uker gammel foreslo samboeren et navn som vi begge falt for med en gang - så da fikk han det navnet, med andrefornavnet jeg hadde ønsket lenge ! :D Nå prøver vi å finne et sjeldent til lillebror også, men det er like vanskelig nå også ;p

Oliver James heter sønnen vår.
Oliver er oppkalling og James er fam.tradisjon.
Mannen heter også det til mellomnavn.

etter å ha hatt mange diskusjoner og familie på begge sider som absolutt ville at hun enten skulle være oppkalt etter min oldemor eller kom meg navn jeg aldri hadde greid å uttale og med våres ønsker over et navn var det virkelig ikke lett!
var med ei venninne for å hente guttene hennes i barnehagen da ser jeg navnet står på en hylle er snar til å ringe mannen å spørre og han likte det heldigvis han også!
er nesten sånn at navne diskusjonen tok nesten 6 mnd med få aktuelle navn! :o

Min eldste datter fikk navnet sitt av sin far som 4 år før hadde møtt en liten jente med samme navn som han syntes var sjarmerende. Jeg likte ikke navnet i utgangspunktet, men han ville ikke ha mitt forslag så da det det hans. Hun har et stødig norrønt navn eller rettere sagt en forkortelse av et.

Den jeg bærer nå får trolig er norrønt og et romersk navn som passer godt sammen.
Ellers har jeg fortsatt en ønske om det norønne navnet jeg ville gi til førstefødte.

Back
Topp