Hvorfor tidlig UL?

Sniker fra januar :) Det er ikke så veldig mange som "velger" tidlig ul, det er noen som må ha det som får henvisning av fastlege pga blødninger og div. Jeg fikk en i uke 6 pga blødning, og oppfølging i uke 10 fordi gynekologen ville se at alt var bra :) og alt var fint, heldigvis. Og jeg fikk ikke roet meg ned før jeg fikk se det svart på hvitt at alt var i orden. Hadde nemlig en SA i oktober i fjor. For å være helt ærlig, så synes jeg med mindre man har psykiske/fysiske årsaker til at man ønsker tidlig ultralyd, så synes jeg man skal vente til ordinær, med mindre det er risiko for genetiske avvik. Grunnen til det er at det tar opp mange timer som andre kunne fått som virkelig trenger det. Jeg har ei venninne som sliter veldig med angst, og ho måtte vente i 2 uker på ultralyd pga de var fullbooket fordi de akkurat hadde fått 3d-apparat. Ho stressa enda mer enn før, fordi ho hadde hatt litt blodsporing, og det endte med at ho mistet barnet i uke 9.. dagen før ho skulle på ultralyd. Da legen tok blodtrykk og puls så ble det bekreftet at det var pga for mye stress, alt for lite søvn osv at ho mista barnet. Jeg hadde også blodsporing, riktignok i uke 6, ikke i uke 7 som min venninne, men jeg er heldig å bo på et lite sted hvor de har få gravide, så jeg var en av de som er heldig å fikk time da jeg virkelig trengte det. Så tenk litt på det til neste gang dere bare bestiller en time. Før var det HELT vanlig å vente helt til uke 18.. :) Sier ikke at dere her har "valgt" tidlig fordi dere var nysgjerrige, ville bare få frem et poeng siden trådstarter her tror at man velger selv med tidlig ul.. :)

Helt greit om man sliter med psyken og har reell grunn til å få ul.. men ellers så kan man faktisk få høre hjertelyden med doppler hos legen om man lurer på om det er liv.. Veldig betryggende å vite at ting er i orden, men dersom det ikke er noen grunn til å tro at noe er galt, dvs. at du ikke har hatt SA tidligere, blødning eller ekstreme smerter, så synes jeg faktisk at det er ganske egoistisk å ta ul for morro skyld.. det er jo faktisk også ganske stressende for babyen..

Mye mulig det er hormonene som snakker nå, men kjenner jeg blir irritert av påstander om at de som velger å ta tidlig ul privat er egoistiske og skyver andre mer "trengende kvinner" bak i køen. Jeg ser ingen logikk i dette.
Og skulle gjerne hatt en henvisnig til den litteraturen som sier at en tidlig ul er stressende for barnet!

Det er helt greit om man mener at tidlig ul er unødvendig, men å komme med slike påstander uten dokumentasjon blir bare provoserende. Tror det er svært mange som velger privat ul.

Må være slitsomt å ha så mange sterke meninger om alt :P
Jeg kjøper meg en ul om jeg vil det. Nå fikk jeg den forøvrig støttet siden vi ikke hadde noen termin å gå ut i fra, men hey: en ul til for min del hadde vært awesome! :-) Bryr meg bøtta om hva dere andre velger å gjøre å ei, og legger meg i allefall ikke oppi det. Guriland :P

Back
Topp