Hvorfor tidlig UL?

Lodviss

Elsker forumet
Det er ikke meningen å tråkke på noen tær med dette, og håper ikke jeg gjør det heller!

Men jeg lurer på hvorfor dere skal ha tidlig UL? Om det ser fint ut i uke 8, er det jo ikke sikkert det gjør det i uke 12 feks. Om det er for å se et bankende hjerte?
Uff, det hørtes fælt ut, men er ikke det en litt falsk trygghet? er det så mye å gjøre fra eller til? Jeg lurer bare!

Og jeg snakker selvsagt ikke om dere som har hatt komplikasjoner som gjør at dere må ha noen svar.

 
Jeg blir fulgt godt opp pga 4 SA( habituelabort) så legen ønsker å følge meg opp.. Går også på crinone og albyl-e..
 
Fordi sykehuset skal følge meg opp fordi jeg har den diagnosen jeg har, er sånn det foregår. Hjelper å roe nervene for en liten stund. Og det at hjertet slår har jeg kun sett idag og når jeg var gravid med sønnen min, så kommet meg over første milepæl. Ul'ne gir meg også små delmål, klarer ikke forholde meg til ord.ul og jordmor timer ei heller uke 12 foreløpig :)
 
Ok, takk for svar!:)
 
Jeg mistet i begynnelsen av mars. Er nervøs for at noe er galt så hjelper å se at det er noe der.. Er også usikker på hvor langt jeg er på vei, siden jeg ikke har hatt mensen imellom tiden. Så beregner nå etter tips herfra, første dagen jeg begynte å blø ved SA. Så skal bli greit å se om det stemmer.. Vet jo at man kan se et bankende hjerte nå også skjer det noe galt senere.. Men føltes betryggende alikevel.. Er så redd for å miste igjen :-(
 
Jeg vil ha ul i uke 10-11 for å få en skikkelig sjekk av fosteret. Om det er forenelig med liv osv.. er for lenge å vente til uke 19-20 for min del, vil være helt fryktelig å få vite at det ikke er forenelig med liv og ha gått nesten halvveis i sv.skapet. 
 
Å fikk beskjed av legen idag at når man har sett ett hjerte banke nå så er det gode sjanser for at det går bra, selvom jeg vet at noen går det jo galt med å..
 
Jeg mistet i januar i uke 12.     Hadde jeg tatt en tidlig UL  kunne de oppdaget at noe var galt og det ville vært enklere og takle. Å miste i uke 12 var hardt. Har mistet i uke 8 tidligere...

Jeg vil ta tidlig UL for å forhåpentligvis se et hjerte slå slik at jeg kanskje klarer og slappe av litt mer. Jo tidligere jeg vet ting, jo bedre... Når ukene går vokser forventningene og tapet deretter....   :)
 


MieBie skrev:
Jeg vil ha ul i uke 10-11 for å få en skikkelig sjekk av fosteret. Om det er forenelig med liv osv.. er for lenge å vente til uke 19-20 for min del, vil være helt fryktelig å få vite at det ikke er forenelig med liv og ha gått nesten halvveis i sv.skapet. 



Sign. Har inntrykk av at mange tenker ul i uke 12 er for å sjekke om fosteret har downs, men for min del handler det faktisk om å sjekke om det er et levedyktig barn inni der. Er det ikke levedyktig, så er det bedre å få vite det i uke 12, enn gjerne ved å miste senere i sv.skapet. Det er dessuten mer gunstig å sjekke enkelte ting ved tidlig ul enn i 17-19.
 
Hatt 1 ma og 3 sa
Så første gutten vårs hadde jeg 7 blødninger fra uke 9-19 og vanne som gikk i uke 22 og hadde 6 stk te uke 28 da ble det haste ks si jeg fikk så kraftig infeksjon der det stod om live te begge.

Derfor blir jeg fulgt opp tett av sykehuset ;-)
En kan komme på ul både i uke 12 og uke 18 og ting kan skje men den største krisen er når hjerte ska begynna å slå så er nok derfor mangen vil få sett om det gjør det eller ikke :-)
 
Jeg er så heldig at jeg trenger ikke spørre engang for å få UL. Legen min har nemlig UL-apparat på kontoret sitt, så får det hver gang :-) Det er jo bare ett lite ett da, men får nå likevel se noe :-)

Var så kjekt å kunne se utviklingen til snuppa da jeg gikk med henne :-)
Har ikke bestillt noe time til lege enda, men bestiller nok rundt uke 9.
Er litt mer engstelig denne gangen siden jeg mistet i uke 8 i månedskiftet januar/februar..
 
Jeg får fordi det er rutine ved prøverør. Skal også tilbake til uke 9 for oppfølging siden jeg spotter hver dag.
 
Vet ikke enda om jeg skal på tidlig UL. Men trolig i og med at jeg tidligere har fått en sønn med medfødt hjertefeil. Skal høre med legekontoret på tirsdag, så får dem legge beskjed til legen.
 
Rett og slett for å bli litt beroliget...
Mistet i januar, 10 uker på vei, og dettte ble oppdaget på tidlig ul... Ikke noe tegn på at kroppen skulle fikse det selv, så bedre å oppdage slikt da enn å gå helt til uke 18 før det blir oppdaget...
Om man ser bankende hjerte så er også sannsynligheten for at det går gale litt mindre...selv om vi så bankende hjerte i uke 8, og ikke i uke 10, men fikk allikevel signaler om at noe var gale siden målene på embryoet ikke var som de skulle...
 
Jeg tror at jeg får ul pga to sa etterhverandre. Men får høre med legen når jeg skal dit tirsdag. Jeg vil gjerne se et bankende hjerte, siden det antagelig var i den fasen hjertet skulle begynne å slå at de gikk galt med mine to.
På en annen side er jeg merkelig rolig og tenker at det nok er i orden denne gangen.
 


Emilie3 skrev:
kan jeg få tidlig ul, etter jeg har mystet en gang?


Dette lurer jeg også på?
 


Snart2Lykketroll<3> skrev:


Emilie3 skrev:
kan jeg få tidlig ul, etter jeg har mystet en gang?


Dette lurer jeg også på?



Tror dere må ha vært igjennom utredning for habituell abort..
 


Snart2Lykketroll<3 skrev:


Emilie3 skrev:
kan jeg få tidlig ul, etter jeg har mystet en gang?


Dette lurer jeg også på?



JA! For å få tidlig ultralyd er terskelen lav! Er kvinnen bekymret for barnet i magen, får hun det. Det gjelder alle gravide! Har t.o.m. sett en lov om dette.  Og ja, sykehuset ville ha meg inn på tidlig UL i uke 7 fordi jeg hadde mistet før. =)
 
Back
Topp