Hvorfor ta glukosetest?

010000100

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
Jeg har fått beskjed om å ta glukosetest på mandag pga prøveresultater fra kontroll. Var vel i urinen da(?)

hvorfor tar man denne? Hva er konsekvensen om den er positiv?

Du tar den for å sjekke for eventuelt svangerskapsdiabetes for da klarer ikke kroppen og bryte ned det selv.Hvis den er positiv vil man nok først bli henvist til veiledning ift kosthold om man kan regulere det med det,spørs hvilken verdier du hadde etter testen.

Sendt fra fonen

Hvis du fikk beskjed om å ta den pga prøvesvar har du sikkert sukker i urinen. Jeg skal ta den for andre gang på onsdag, men det er fordi jeg er overvektig. Alle med BMI på 27 eller mer (før gravid) må ta den.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg tror egentlig ikke at den urinprøven var helt riktig. Jeg hadde spist stor karamelldessert og drukket saft på restaurant kvelden i forveien. Jeg spiser nesten ikke sukker til vanlig så tror jeg vil de skal ta en urinprøve til og så evt rådføre med lege.

Jeg tror egentlig ikke at den urinprøven var helt riktig. Jeg hadde spist stor karamelldessert og drukket saft på restaurant kvelden i forveien. Jeg spiser nesten ikke sukker til vanlig så tror jeg vil de skal ta en urinprøve til og så evt rådføre med lege.

Det kan jo være, men om da kroppen din ikke klarer håndtere det sukkeret, så vil det synes på en glukosetest. Et lite tips er forresten å ta med seg litt mat som du kan spise når du har venta de to timene og tatt blodsukkeret på nytt. Kan bli litt skjelven.

Jeg tok fordi mellomste var så stor, men mine resultater har vært helt fine. Det som eventuelt hadde skjedd var jo at jeg hadde fått no kostholdsveiledning og at de hadde fulgt litt nøyere med på babyens størrelse.

Sniker fra marsforumet:) Du skiller ut sukker i urinen om blodsukkeret har vært over 10. Det sa diabetessykepl til meg. Hos gravide lekker nyrene sukkeret lettere sa hun. Jeg hadde insulinkrevende svangerskapsdiabetes selv.

Mh

Jeg har ikke svangerskapsdiabetes. Resultat konkludert etter test

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp