Hvorfor ta ammefri på starten/slutten av dagen?

Salvia

Forumet er livet
VIP
Julibarna2014
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Hvis man klarer å gå 8 timer uten å amme klarer man vel 9 timer og?

Jeg har hatt ammefri ifbm lunsjen nå, men kjenner det blir bare stress med å kjøre hjem, amme (hvis babyen i det hele tatt er våken), hive i meg mat og kjøre tilbake til jobb. Det er dyrt med drivstoff og bom, og jeg går glipp av det sosiale samværet på jobb i lunsjen.

Men, da jeg forespurte muligheten for å få tatt fri den siste timen i stedet møtte jeg det overstående argumentet, da det visstnok passer jobben dårlig at jeg går tidligere. Jeg føler at "fordi jeg har krav på det" ikke egentlig holder. Jeg kunne veldig gjerne ha tenkt meg å slutte tidligere, rett og slett for å få med tid sammen med babyen min, men jeg må jo innrømme at jeg er ikke fullstendig nødt til å gå en time tidligere pga ammingen. Jeg kan vente en time ekstra.

Innspill?

Jeg fikk gå en time før eller komme en time senere da jeg hadde ammefri. Ammet fortsatt på natten, morgen og kvelden. Ungen tålte ikke melk og ville ikke ha mme, så da måtte det ammes.

Jeg kom senere da med amming og babystell tok morgenene lenger tid.
Kom også litt tidligere hjem for å få ammet før middag

Jeg fikk gå en time før eller komme en time senere da jeg hadde ammefri. Ammet fortsatt på natten, morgen og kvelden. Ungen tålte ikke melk og ville ikke ha mme, så da måtte det ammes.
Hvor mange timer er du på jobb da? Spiser ikke babyen fra du drar på jobb og til du kommer hjem?

Fordi baby spiser ca hver fjerde time og da blir det kun ett måltid pappen må gi?

Fordi amming nattestid sliter på og du trenger kortere dager pga det?

Fordi baby er urolig etter en dag uten mulighet til pupp? Det er mer enn bare mat...

Baby kan være spesielt tørst på ettermiddagen hvis den ikke drikker melk/vann godt av flaske og det blir mest fast føde.

Hvor mange timer er du på jobb da? Spiser ikke babyen fra du drar på jobb og til du kommer hjem?
Dette var for noen år siden. Hun fikk ikke pupp, men spiste andre ting. Skal sies at hun var svært glad i pupp og svært småspist når det gjaldt vanlig mat. Jeg jobber som ped. Leder og hadde vaktene varierte, i tillegg hadde jeg innunder tid. En tidligvakt var f. Eks fra 7.30-13. Mens en senvakt var fra 9-17.

Fordi ungen spiser annen mat i løpet av dagen..? Og for min del var ammefri ikke bare for å amme, men for nærhet og kos...

Her har vi 2 timer ammefri, hadde jeg dagvakt (7:45-15) kom jeg 2 timer seinere, og på kveldsvakt (14:45-22) hadde jeg fri fra 18-20. Dette fordi det var da barne mitt fikk pupp.
Det var uaktuelt for meg og la arbeidsgiver bestemme når mitt barn skulle få kosen med puppen! Men jeg ammet bare 2 mnd etter at jeg begynte å jobbe igjen da.

Dette var for noen år siden. Hun fikk ikke pupp, men spiste andre ting. Skal sies at hun var svært glad i pupp og svært småspist når det gjaldt vanlig mat. Jeg jobber som ped. Leder og hadde vaktene varierte, i tillegg hadde jeg innunder tid. En tidligvakt var f. Eks fra 7.30-13. Mens en senvakt var fra 9-17.
Poenget i HI er jo hva som er argumentet for å ha kortere arbeidsdag i forhold til å ta fri midt på dagen. ( som ville vært mest naturlig fordi babyen trenger pupp) om ungeb klarer seg 7 timer uten pupp, går det ikke fint med 8 timer også?

Her er planen å prøve uten ammefri da jeg kun kan få gå en time før. På kveldsvakt hjelper jo ikke akkurat det noe og på dagvakt kan han få flaske. Er i tillegg avhengig av ekstravakter og det kommer jeg ikke til å få hvis jeg skal ha ammefri. Starter dessuten med nattvakter × 3 og kan da ikke gå tidligere uansett

Fordi ungen spiser annen mat i løpet av dagen..? Og for min del var ammefri ikke bare for å amme, men for nærhet og kos...
Men det heter jo ammefri fordi man skal amme. De som gir MME har jo også lyst på litt ekstra nærhet og kos, men får ikke ammefri fordi.

Men det heter jo ammefri fordi man skal amme. De som gir MME har jo også lyst på litt ekstra nærhet og kos, men får ikke ammefri fordi.
Helt enig med deg om det, men det er vel egentlig en annen diskusjon... Om mødre bør få redusert arbeidstid (helst med lønn) frem til barnet er ett år feks. Men når jeg fortsatt ammet i det tidsrommet og det passer best for meg at jeg tok heller en rolig morgen eller en tidlig ettermiddag, så syns jeg det er innafor. Å tatt ammefri midt på dagen ville ikke fungert med min jobb og reisevei.

Poenget i HI er jo hva som er argumentet for å ha kortere arbeidsdag i forhold til å ta fri midt på dagen. ( som ville vært mest naturlig fordi babyen trenger pupp) om ungeb klarer seg 7 timer uten pupp, går det ikke fint med 8 timer også?
Jo, men samtidig var jeg oppe mange ganger på natta for å amme. Dermed kunne jeg bla sove litt lengre på morningene jeg hadde senvakt. Hadde ungen tatt flaske kunne faren tatt henne på nettene.

Jo, men samtidig var jeg oppe mange ganger på natta for å amme. Dermed kunne jeg bla sove litt lengre på morningene jeg hadde senvakt. Hadde ungen tatt flaske kunne faren tatt henne på nettene.
Det er jo et godt argument for å brgynne senere hvertfall ja :)

Jeg hadde en time ammefri med yngste.
Husker ikke helt hvordan jeg gjorde det, men tror jeg gikk en time tidligere på tidligvakt og kom en time senere på senvakt. Og en halvtime i hver ende på Mellomvakt (barnehage).

Var for et par mnd ca.

Jeg for min del trengte det fordi jeg fortsatt ammet mye på natta og trengte den ekstra søvnen om morgenen. Gikk ikke på tidligvakt, men da fikk jeg slappet av litt ekstra etter jobb og fikk lagt inn en amming ekstra før natta.

Så ble det heldigvis sommerferie og nedtrapping av amming.

Men ammet fortsatt etter ferien men ikke så mye lenger.

Et brystbarn vil ikke nødvendigvis roe seg og trøstes på samme måte med flaske. Måltidskos med flaske kan jo pappaen gi. Det er jo ikke snakk om å dra hjem for å kose med baby på fanget, men gi den nærheten babyen er vant til ved brystet. Det er ikke uvanlig at barn som "mister mor" til arbeid ønsker å amme hyppigere enn vanlig når hun kommer hjem for kosens skyld, for mange av de holder det ikke bare å sitte på fanget. Noen barn koser seg i armkroken til pappaen med flaske - det er slik de er vant til å få mat. Noen roer seg med smokk. Noen barn tar ikke til takke med fangkos og smokk når mor kommer hjem, de vil ha pupp. Noen opplever også øking av puppekos på natten i overgang til arbeid, ikke fordi barnet er sulten men for nærhet til mor de får mindre av. Dette er også vanlig i andre faser med utviklingssprang ol. Pupp kan være mer enn bare mat. Barn som er vant til pupp forholder seg helt anderledes til måltid via flakse enn de som er vant til dette. Alle barn er forskjellige og det gjelder helt sikkert ikke alle. Alder spiller også inn. Det er ikke sikkert det gjelder ts sitt barn, men det er ihvertfall mange som opplever det slik :)

Nå er vel hovedsaken med ammefri å få matet barnet da, ikke for kosens del sånn jeg har forstått det. Men merket stor forskjell på amming og flasking med eldste. Jeg tenker hovedargumenter for fri for ammende vs flaskematere ift "utenom barnets måltider" må være ekstra energi ift melkeproduksjon.

Last edited:
Jeg hadde en time ammefri på slutten av dagen. Grunnen til at jeg valgte det fremfor midt på dagen var fordi han hadde ikke taklet det så bra. Han ble alltid svært lei seg når jeg dro, og når jeg kom hjem ville han helst henge i puppen helt frem til leggetid.
Han hadde sikkert klart å vente en time lengre, men den timen kortere arbeidsdag hjalp mye for meg også. Det er ikke akkurat regnbuer og rosa skyer å begynne i 100% jobb igjen mens man fortsatt er oppe og ammer halve natta.

Min grunn til å ta ammefri på slutten av dagen er at da får jeg ammet en ekstra gang ila dagen, dvs. to ganger før leggetid istedet for en :) Dropper jeg den timen blir ammingen for nært middag og kveldspupp. (Ammer 16, middag 18, kveldspupp 1845). Ammer også 07 før jobb, og jeg begynner på jobb 08 og jobber da (egentlig) til 16. :)

Back
Topp