Hvorfor skal man ikke løfte tungt, og hvor mye er for tungt?

Løvesnuppa

Gift med forumet
Juli13-jentene
Alle sier jo at gravide ikke skal løfte for tungt, men hvorfor det egentlig? Hva er det som kan skje? Og hvor mange kg er for tungt? Er det noen regel, eller bare synsing?

Jeg begynte bare å lure på vei hjem fra butikken i dag med en ganske tung tøypose med varer. Det kjentes litt ubehagelig ut i magen, og da tenkte jeg at det kanskje var litt i tyngste laget. Det gikk helt fint, det var bare litt ekkelt. Neste gang skal jeg ikke handle like mye når jeg er alene tror jeg.

Da jeg hadde fått forrige fikk jeg nesten kjeft av en sykepleier på nyfødtintensiven fordi jeg bar bagen min selv. Hun sa at kvinner som nylig hadde født ikke skulle bære noe som var tyngre enn babyen de første seks månedene. Men dette blir jo i praksis umulig, og jeg fikk ingen plager av å bære litt heller.

Vet ikke, men et meget godt spørsmål;)

Venter ei tulle 4. Juli 2013

Ikke mer enn ti kg de tre første måneder. Skal være forsiktig hele svangerskapet. Kan risikere sa eller for tidlig fødsel.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Man kan løfte så tungt man vil, så lenge det løftes riktig og man ikke får vondt.

Sent from my HTC One X+ using BV Forum mobile app

Handler om å løfte riktig :-)
Det var "i gamle dager" en ikke skulle løpe/hoppe hoppetau/bære noe tyngre enn serveringsfatet osv.

Nå vet vi bedre :-)
Jeg måtte gi meg med løpetrening på høyt nivå i svangerskapet relatert til BT og svimmelhet...men min lagvenninne som fødte i mai, løp/trente styrke 1-2 ganger for dagen med klarsignal fra idrettslege og jordmor :-) (hennes kasus er jo mer skjeldent da, men hun var heldig i sitt svangerskap:-) )

De sa før i tiden en mente bastant at vi kunne få morkakeløsning av å bære tungt. -Det skal veeeeldig mye til for at det skjer!!! Da må du ha bært en safe opp trappene ved hjelp av bare rygg og magemusklene..eller noe i den dur :-) hehe....og en skal være forsiktig før fullgåtte 12 uker om en er i risikosvangerskap :-)

Er det ikke mer slik at når en er gravid så splittes magemusklene (slik at de er skjøvet til siden istedenfor midt på)?
Når en bærer så bruker man jo automatisk magemusklene. Bærer man for tungt kan det vel forårsake brokk og lignende? Siden det ikke er noen muskler som blokkerer

Merker veldig godt den forskyvingen på meg selv iallefall når jeg skal reise meg opp av senga. Helt umulig å reise seg rett opp - her går det sidelengs...

♥ Termin 21 juli på verdens beste gutt ♥

I følge jordmoren min så er dette grunnen til du ikke skal løfte tungt 6 uker ETTER fødselen:

Livmoren er en muskel, etter fødsel bruker den tid på å trekke seg sammen. Dersom du løfter tungt er det en viss sjanse for at livmorsmuskulaturen ikke klarer å holde seg sammen og derfor vil ekspandere. Dette fører til alvorlige magekramper og blødninger i mageregionen som ikke er gunstig og i værste fall kan være farlig. Derfor skal du heller ikke løpe, trene osv før lang nok tid har gått som er mellom 6-8 uker.

Hvorfor vi ikke skal løfte tungt nå vet jeg ikke men kan vel kanskje gå ut på noe av det samme? Tror Frøken Fryd har ett poeng med dette med magemusklene.

Tusen takk dere kloke damer! :)
Så kjekt å ha et sted man kan spørre om det man lurer på :)

Jeg har hørt at morkaka kan løsne jeg? :P
Vet ikke hvor mye sannhet det er i det da men. ;)

Back
Topp