Hvorfor skal det være så vanskelig å få baby til å sove i helga da?

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Hun har slitt et par uker med å få en lang dupp på dagtid, og blir trøtt og sutrete. Denne uka har jeg heldigvis fått henne til å sove lenge på dagtid, og hun har vært i mye bedre humør. Men i dag er det pån igjen. I dag får hun ikke til å sove lenge. Hun er trøtt, men finner ikke roen. Er det fordi vi er hjemme alle sammen tro? Hun er så nysgjerrig og skal følge med på alt, og virker som om hun ikke klarer å roe seg. Hun lå i vogna i tre timer i dag, men sov bare 45 min.. Jeg brukte nesten 1 time på å få henne til å sovne, så sov hun 45 min, og så var hun urolig resten av tida før jeg tok henne opp. Kl 16 var jeg bare nødt til å amme henne i søvn i min seng, så der ligger hun må og sover. Litt sent for en lang dupp, men som jeg kjenner henne er hun nok tidli g i seng til kvelden likevel.. Det er sånn det har vært i flere uker allerede. Den lange duppen kommer som regel på ettermiddagen her.. Hvordan skal jeg få dette til å gå i helgene da? Hun var ikke så vrien når hun var yngre.. Jeg bruker jo stor sett all tida i helga på å få henne til å sove eler spise føler jeg, blir lite tid til kos med storebror når både mating og soving må foregå i min seng..

Vi har slike dager innimellom vi også, og da henter hun seg veldig inn dagen etterpå.
Forledendag var det en slik dag, og da sov hun nesten 6 timer i strekk dagen etter i tillegg til at hun sov godt på natta med en spisepause.

Det var akkurat sånn hos meg og, han har sovet maks 3 timer til sammen idag og da har han vært oppe siden kl 9, jeg fikk lagt han kl 20.30 ikveld, så håper jeg han får sove litt lenger, han våkna tre ganger i går natt, og han pleier ikke å stå opp så mange ganger, jeg har ikke fått han til å legge seg i samme tid hver kveld liksom, har ikke fått noe faste rutiner på sovinga hans ennå, og jeg vet ikke hvordan jeg ska få det til, jeg leser at alle de andre legger barna kl 19. og 20 hver kveld, men det går ikke har liksom, når han sover så tidlig så står han opp som regel kl 12 og vil ikke sove igjen.. Får håpe frøkna di blir bedre til å sovne etter hvert :)

Når lillegutt ble 3 mnd så skjedde det noe her. Han ble vanskelig å få til å sove på dagtid, og kan finne på å tulle når han skal legges om kveldene. Vi legger han mellom kl. 21-22 og det har gått helt perfekt hele tiden helt til nå.. Om dagene må vi ofte streve litt med å få han til å sove, og ofte ender han opp på sofaen i stabilt sideleie 

Hun sov helt til kl 19 faktisk, og da tenkte jeg at nå blir det sen kveld. Men neida. Hun lå litt på gulvet, men så viste hun tegn til sult, så prøvde å gi henne litt mat, men hun ville helst bare ha smokken. Begynte å glippe med øynene og etter en time våken var hun i seng igjen. Spiste heldigvis da, og hun sover fortsatt.. Så blir spennende å se når hun våkner igjen for å stå opp i morgen.. Men det er slitsomt når hun ikke sover oreentlig godt på dagtid, for hun spiser dårligere da også, og så kommer ci inn i en dårlig sirkel med mindre melkeproduksjon.. Har jo slitt mye med det også siste mnd, så begynner å bli slitsomt dette..

Klatremus: det er ikke mulighet for om jenta di kan ha KISS? SLett ikke sikkert hun har det, men bare husker du har nevnt litt ammeproblemer, favorittpupp, magevondt og innsovninsproblemer. Gutten vår har KISS og har en del av disse problemene..

Nesly skrev:
Klatremus: det er ikke mulighet for om jenta di kan ha KISS? SLett ikke sikkert hun har det, men bare husker du har nevnt litt ammeproblemer, favorittpupp, magevondt og innsovninsproblemer. Gutten vår har KISS og har en del av disse problemene..

Hun er helt fin, ingen tegn til KISS eller noe annet. Var hos osteopaten/manuellterapeuten på onsdag.

Magevondt tror jeg ikke hun har hatt.

Hun sover godt om natta heldigvis, og sovner uten problemer om kvelden, er bare på dagtid hun sliter for tiden. Gjorde ikke det før.

Men jeg -tror- det kan henge sammen med ammingen. Det at vi har styra med den og at hun ikke blir ordentlig mett og dermed ikke klarer å sove fordi hun fortsatt er litt småsulten. Hun sovner mye lettere hvis vi kan ligge i senga og amme mens hun småsover. Men det er jo ikke mulig alltid. Jeg blir jo sprø hvis jeg skal ligge i den senga hele tiden, og bli avhengig av den. Kommer meg jo ikke ut av huset heller da..

Men jeg vet ikke, samtidig virker hun jo fornøyd med det hun spiser også, og hun hadde gått opp 340 g på 10 dager, så hun får jo i seg mat..

Jeg får satse på at det går seg til etterhvert

Ok, godt du har fått skjekket henne opp, (mange som sliter med kiss..det er noe dritt.)
Håper ammeproblemene går over da! Gir du henne flaske i tillegg eller er det bare amming? 

Har blitt litt flaske i tillegg, men prøver å holde det på et minimum for at hun skal tømme puppene i stedet. Men i dag nekter hun puppen totalt, men hun er jo sulten.. Så hun har fått mm fra flaske, og da spiser hun.. Slitsomt med kamp for hvert måltid.. Den eneste tida på døgnet hvor hun spiser fra pupp uten problem er i senga på kvelden når hun skal legge seg og om natta.. Og ellers hvis vi ligger i senga vel og merke. Men jeg begynner å bli mektig lei av å ligge i senga over halve døgnet.. :(

Back
Topp