Hvorfor skal barn tåle så mye mer enn oss?

snuppah88

Gift med forumet
Overalt hører man at man skal venne på babyer lyder, gjerne støvsug og la de større barna få leke rundt babyen som sover osvosv.. Syns det kan bli litt for "mye av det gode" jeg.. Greit at de skal tåle lyder, men finnes vell en mellomting? Folk ser jo rart på meg når jeg setter tlf min på lydløs når lillemor sover.. Men jeg føler faktisk at litt hensyn kan man ta.... [8|]

Jeg liker jo heller ikke om det bråker rundt meg når jeg skal sove, så hvorfor skal barna absolutt tåle det????

De sier det nok bare for ditt eget beste, visst barnet sovner til lyd så våkner det ikke av lyd..
jeg har en gutt som har blitt "utsatt" for bråk siden han var liten, støvsuging eller annet som bråker..
å nå sover han igjennom alt, dette er veldig greit i barnehagen for da tåler han at unger hyler å koser seg selvom
han sover..[;)]

Ja..si d..
Godt spørsmål.

Så dem ikke skal våkne av alle lydan rundt seg?[8|]

er delvis enig her. Men er også enig i at barna skal bli vant til lyder. har på tven og vi prater vanlig når han skal sove men det syns eg bare er praktisk. Men blir det høylydt så ber eg folk dempe seg. Men litt lyd syns eg han skal tåle.. 

Finnes jo en mellomting? Greit at de skal tåle litt lyder... Men man trenger vell ikke å sette anlegget på max, støvsuge og at storesøskene bråker som mest akkurat når babyen skal sove?

Jeg syns at det er greit å venne de til lyder, på akkurat samme vis som de fleste voksne kan venne seg til lyder! [;)]

Her i huset har vi aldri satt en demper på volumet når ungene sover, og det tror jeg vi har mye igjen for! [;)]

Veit du... tenkte på det samme en dag.

Jeg greier ikke sove med snøfreseren som går uttafor vinduet, hvorfor er det en selvfølge at jenta mi skal tåle det....?

Det er jo bedre at hun våkner av ting, sove seg gjennom brannalarmer og gudene veit hva... neeh, tror ikke det.

ORIGINAL: snuppah88

Finnes jo en mellomting? Greit at de skal tåle litt lyder... Men man trenger vell ikke å sette anlegget på max, støvsuge og at storesøskene bråker som mest akkurat når babyen skal sove?

Nja, da syns æ nu d e litt misforstått.. Syns ikke d e naturlige lyder akkurat, steroen på fullt og søsken som spiller fotballkamp inne..
Men æ syns ikke d skal være hysj rundt en baby,gjerne en mellomting mellom max og min på volumknappen..

Heeelt enig med HI!
Det er så stor forskjell på en liten baby som er helt ny i verden og større barn.
Vi har lista oss på eggeskall mens hun var liten, så fort at det ikke nytta å venne henne til noe. Hun trengte ro og fikk det. Nå kan hun sove gjennom ALT fordi hun er større og tryggere.

Jeg for min del har aldri tenkt på lyder i forhold til ungene... Jeg har vokst opp med at så lenge jeg sover kan folk gjøre hva de vil av bråk.... Å sånn vil jeg ungene skal være også...
Kommet godt med med naboer som har festa i hus med dårlig isolasjon.
Ene gangen lå jeg og Sander og sov (før vesla sin tid) mens naboene hadde ringt politi etter fest hos han under oss...

Synes mine barn sover bedre med lyder og i mitt hodet er det praktisk for da kan jeg gjøre husarbeid gjerne med musikk til mens de sover i rommet ved siden av... Så for meg funker ikke dine metoder men vi gjør alle ting på forskjellige måter og finner den måten som passer oss selv best... [:)]

ORIGINAL: snuppah88

Overalt hører man at man skal venne på babyer lyder, gjerne støvsug og la de større barna få leke rundt babyen som sover osvosv.. Syns det kan bli litt for "mye av det gode" jeg.. Greit at de skal tåle lyder, men finnes vell en mellomting? Folk ser jo rart på meg når jeg setter tlf min på lydløs når lillemor sover.. Men jeg føler faktisk at litt hensyn kan man ta.... [8|]

Jeg liker jo heller ikke om det bråker rundt meg når jeg skal sove, så hvorfor skal barna absolutt tåle det????

HELT ENIG!blir så iritert når jeg hele tiden får høre at "di må jo venne seg til det"eller "må tåle litt bråk"

jeg tåler ikke høyltte mennesker når jeg sover,eller musikk,tv,smelling med dørene eller når folk står i 2 egt og roper over til naboen.eller når noen setter i gang støvsugeren eller flyr med mini helikopter inne når jeg sover!så klart ønsker jeg ikke dette for mine barn heller.

søvn er viktig for di små.veldig viktig.og selv om barn sover igjenom mye.føler jeg det er min oppgave å passe på at dii får en god og uforstyrra søv[:)]sådet så[:D]litt engasjert der,men jeg blir kaldt hysterisk høne mor å det ene om det andre.jo mindre barna er jo verre er jeg[:D]har vi babyer på besøk hysjer jeg på folk for mammaen til babyene[:D][8D]

Nå måtte jeg faktisk støvsuge når simen sov på kvelden når han var baby. For han sov nesten ikke på dagen. Syns det er greit at han tåler en del lyder uten å våkne.

nå er ikke nr 2 kommet ut enda her, men jeg vil tro at jeg kommer til å sette babyen litt utenfor Malis rekkevidde når den sover[:)] mobilringing, tv, musikk, latter, leking må nok lille bli vant til[:)]selvfølgelig ikke hyling/trass, elr høylytt krangling/synging.

ORIGINAL: Lissyjane

For hvis ikke kan du ikke sitte i din egen stue og snakke normalt med venner uten at ungen begynner å hylskrike[;)]

det er forskjelld på å ha venner på besøk å snakke i normalt toneleiet en å støvsuge høre på musikk og andre bråkete og fortyrrende ting.[;)]

ORIGINAL: stardust

For hvis ikke kan du ikke sitte i din egen stue og snakke normalt med venner uten at ungen begynner å hylskrike[;)]

det er forskjelld på å ha venner på besøk å snakke i normalt toneleiet en å støvsuge høre på musikk og andre bråkete og fortyrrende ting.[;)]

Ja det er mer lyder med venner enn med støvsuging. Og man trenger jo ikke skru musikken på max. Men når man er musestille,så vil ungen våkne av til og med tv en.

enten så har du en utrolig herlig støvsuger,eller bare veldig bråkete venner.[:D]her har vi også tv på.men ikke bånn gass.[:)]

tenker litt sånn eg da at på natta er det stille og mørkt og da skal babyen sove lenge. på dagen skal det være lyst og litt bråk. de blir herda samtidig så de skiller mellom natt soving og dag soving[8D]

Enig med deg! Når det bare er jeg og lillesøster hjemme sover hun i stua,med mindre jeg støvsuger ol. Når storesøster også er her triller jeg minste inn på soverommet for å skjerme henne fra de værste hylene. Får da være grenser for hva de skal venne seg til

Har hatt denne diskusjonen med sambo tidligere faktisk [8D]

Jeg er enig med HI, mens han mener at man kan gjøre hva som helst når minsten sover, fordi vi må venne ham til lyder. Men når han sov på dagene etter nattevakt, hvem måtte da trippe rundt på tå og han ble sur fordi minsten vekte han ved å grine?? Så hvorfor i all verden skal ikke minsten få samme "respekt" når han sover?

Mener ikke at man skal liste seg rundt, men å begynne å støvsuge e.l bråkete aktiviteter prøver jeg å unngå når minsten sover. Vanlige huslyder, prating osv. har aldri vært et problem, men om det var det, så hadde jeg prøvd å ta hensyn.

vi har alltid levd som normalt etter leggetid, vasker klær, støvsuger, prater, ser tv etc. samme når vi står opp om morgenen med mini. den andre forelderen ligger litt ekstra, men mini og den våkne forelderen trenger ikke liste seg rundt.

Jeg lurer på hva dere tenker om storebor/søster? "Hysj hysj, du må være stille så du ikke vekker babyen". Tenk å høre det hver dag da!! Da blir det vel litt sjalusi, eller??
Og hva om eldstebarnet er midt i verste trassalder.. "Ja, du skal få lov, bare du ikke vekker minsten"
Eller hvordan løses det problemet?
Jeg så noen triller babyen inn på eget rom, men det er få hus som er fullstendig lydisolerte.

Back
Topp