Hvorfor seteleie

FintFerdig

Betatt av forumet
jeg venter barn i seteleie og det skremmer livskiten av meg. Ikke minst fordi jeg har lest meg opp på årsaker til at barnet legger seg i sete. Det kan slik jeg forstår det være knyttet til formen på livmoren. Andre årsaker kan være lammelser eller skader hos barnet.
Siden mine tidligere fødsler har vært hodeleie - har jeg eliminert bort at formen på livmoren kan spille inn hos meg. Da tenker jeg jo mye på at barnet kan ha en skade, spesielt siden NT var større enn snittet.
Hender det ofte at de ligger i seteleie uten noen «grunn». Eller bør jeg forberede meg på det verste?

Hei:)

Å lese på nett kan føre til unødvenige redsler men jeg har full forståelse for at du tenker på dette og at det skaper uro.

Barnet legger seg der det har det mest komfortabelt. Årsaken til at barnet trives best i sete kan komme av mange årsaker, ofte fysiologisk som at barnet har god plass i livmoren, og plass til å bevege seg rundt, at ligamentet som holder livmoren på plass er strammere på ene siden eller den andre. At du har en skjevhet i bekkenet osv.

Barnet kan snu seg helt frem til fødsel.

Hvis du ønsker å forebygge for å optimalisere forholdene så barnet vil føle det mest komfortabelt i hode leie kan du ta en titt på denne siden. Evt ta kontakt med en kiropraktor som er spesialist på feltet. Bor du i Oslo er det en som heter Katrine på Bekken og barn på Skøyen som er kurset i spinning babys.

Ønsker deg masse til og håper dette var til litt hjelp:)

Back
Topp