Hvorfor så annerledes?

lennypenny

Forumet er livet
VIP
September 2012
Jeg er gift med en arabisk mann, og har vært med svigerfamilien i noen dager nå.
Kjenner de veldig godt, og de er kjempe søte og gode..

Sønnen vår legger seg alltid til senest kl.19, da er han helt gåen:)
Så sier svigerfam til meg : Hvorfor legger dere han så tidlig ? Det er bra han er oppe og leker sammen med oss.. Til vi går og legger oss!
Noe som lett er etter kl 00.

Heldigvis er mannen enig med, at barn trenger å sove tidlig og mange timer pr natt..

Hvorfor vil de ha barn oppe så sent?
Det er absolutt ikke bra.. Skjønner ikke at de ikke blir slitne jeg......
Ganske aktive barn, som ikke har fullt like mye regler som Norske.....
Hehe....

Sønnen vår er forresten straks 7 mndr.

Ja, det er forskjellig. Selv tror jeg måten folk flest her i Norge gjør det på, er den beste. Barnet trenger i hvert fall mange flere timers søvn enn det vi voksne gjør. 

Leggetid på en 7 mndr gammel baby? Spesielt.

Hva er det å stusse over? Svigerfamilien din er ikke rett koblet om de mener man skal tvinge en baby våken.

I svigerfamilien min var det motsatt. Jeg er den som er åpen for at barna følger sine egne rytmer og rutiner, og at de vet selv hva som er best for de. Jeg vokste opp i en slags fri barneoppdragelse og trivdes med det. 

Men mine tidligere svigerfamilie, der var d et natta etter siste bønnen om kvelden, sånn ca halv ti, opp i otta til første bønn, sove litt etterpå, sove en time til senere på dagen, og sånn gikk nu dagan :P 

Helt motsatt av hva jeg hadde trodd arabere var. Jeg fikk til og med motbør fordi jeg ammet ungene for lenge, men jeg klasket jo bare beviser fra Koranen i bordet om at de hadde rett på minst to år, jeg, så ble de jo stille, de kunne jo ikke argumentere i mot det. 

dresden skrev:

Hvorfor er dét spesielt?

©Smartass skrev:

dresden skrev:

Hvorfor er dét spesielt?

Erfaring.

Fordi de sover mer på dagen? Det er iallfall mitt intrykk. At de sover gjerne en og to og tre ganger på dagen, og da gjerne lengre dupper en barna her gjør også.

Men jeg lurer på om de ikke føler for å ha litt voksentid? Jeg elsker barna mine altså, men hadde jeg ikke fått litt alenetid på kvelden, så hadde jeg blitt smårar...

Kan ikke si om det stemmer, men tror det kan ha noe med at i en del land uten for skandinavia så er det vanlig å ta en dup mitt på dagen for å slappe av både for barn og voksene.

Selv synnes jeg det er bra for ungene å ha en fast rutine og leggetider

*lykkeligst* skrev:
Fordi de sover mer på dagen? Det er iallfall mitt intrykk. At de sover gjerne en og to og tre ganger på dagen, og da gjerne lengre dupper en barna her gjør også.

Men jeg lurer på om de ikke føler for å ha litt voksentid? Jeg elsker barna mine altså, men hadde jeg ikke fått litt alenetid på kvelden, så hadde jeg blitt smårar...

Når man har fått barn, er man ikke lenger alene, man er VI og ikke JEG. Alenetid har vi hatt når de sov, men det var jo ikke alltid de sov når vi la de, eller noe, da de var små, er jo først nå som store at de faktisk sover og vi har "alenetid" hvor vi sitter og koper med hver vår PC eller ser på noe sløvt på TV liksom :P

dresden skrev:

©Smartass skrev:

dresden skrev:

Hvorfor er dét spesielt?

Erfaring.

Har du erfaring med at det er spesielt? :P
Jeg har 3 barn, og motsatt erfaring. Finner det overhodet ikke "spesielt". Helt vanlig :)

©Smartass skrev:

dresden skrev:

©Smartass skrev:

dresden skrev:

Hvorfor er dét spesielt?

Erfaring.

Jeg har 3 barn, og motsatt erfaring. Finner det overhodet ikke "spesielt". Helt vanlig :)

Alle mine har hatt leggetid på den alderen der. Malika klokken 2300 ca, Sofiane sloknet uansett klokka åtte, og Khadija samme. Så leggetid hadde de, fordi de selv laget det. 

©Smartass skrev:

dresden skrev:

©Smartass skrev:

dresden skrev:

Hvorfor er dét spesielt?

Erfaring.

Alle mine har hatt leggetid på den tiden der. Malika klokken 2300 ca, Sofiane sloknet uansett klokka åtte, og Khadija samme. Så leggetid hadde de, fordi de selv laget det. 

©Smartass skrev:

dresden skrev:

©Smartass skrev:

dresden skrev:

Hvorfor er dét spesielt?

Erfaring.

Ja, derfor jeg bruker ordet spesielt. 7 måneder er ikke mye for å ha en fast leggerutine. Men selvsagt er det ikke spesielt om du har andre erfaringer.

*Meya* skrev:

©Smartass skrev:

dresden skrev:

©Smartass skrev:

dresden skrev:

Hvorfor er dét spesielt?

Erfaring.

Alle mine har hatt leggetid på den alderen der. Malika klokken 2300 ca, Sofiane sloknet uansett klokka åtte, og Khadija samme. Så leggetid hadde de, fordi de selv laget det. 

Stikkordene til mitt spesielt.

©Smartass skrev:

dresden skrev:

Hvorfor er dét spesielt?

Han fant rutinen sin selv... Er mulig og evt holde han lenger oppe....
Han sover og har alltid sovet veldig lite på dagen....
max 2-3 ganger * 30 min...

dresden skrev:

Ja, derfor jeg bruker ordet spesielt. 7 måneder er ikke mye for å ha en fast leggerutine. Men selvsagt er det ikke spesielt om du har andre erfaringer.

Skjønner. Jeg har hatt sånne "sove hele natten fra dag 1 (bokstavlig talt)"-babyer, så det er det eneste jeg kjenner til. :P

©Smartass skrev:

dresden skrev:

Skjønner. Jeg har hatt sånne "sove hele natten fra dag 1 (bokstavlig talt)"-babyer, så det er det eneste jeg kjenner til. :P

Herregud, du er heldig....

©Smartass skrev:

dresden skrev:

To av tre mulige har vært sånn her også. Men hun Queen of the Night, Malika, hun sov veldig sent og sto opp veldig sent. Sånn 12-ish og sånn. :P

lennypenny skrev:

©Smartass skrev:

dresden skrev:

Hvorfor er dét spesielt?

Han fant rutinen sin selv... Er mulig og evt holde han lenger oppe....
Han sover og har alltid sovet veldig lite på dagen....
max 2-3 ganger * 30 min...

Mente UMULIG og holde han lenger oppe

Dresden : Forresten , hvorfor så spesielt? Mange babyer som sover hele natten fra de er født??
Mange babyer finner sin egen rytme etter noen mndr... SÅÅÅ, hvis barnet ditt velger selv og sove fra kl 20, da er ikke det bra i dine øyne? For det er så jævlig spesielt????Så da vekker du h*n, for å være så sær da eller ? Bare lurer

Back
Topp