hvorfor måler man egentlig blodtrykket rett etter fødselen?

lindas28

Glad i forumet
Lå litt å tenkte på det når jeg la meg i går[8D] når jordmor målte bt mitt rett etter fødselen så så hun rart på meg å sa "hvordan føler du deg" jo jeg er drit sliten svarte jeg,jordmor svarte at du får iallfall ikke gå i dusjen alene,bt ditt er på 79/38,var det veldig lavt også da,men hvorfor??er hjerte sliten[&:]

hmm, tror ikke de målte mitt... [:-] 

ORIGINAL: Curlyyysue

Mitt ble ikke målt. Mista du mye blod kanskje? :o
nei mistet ikke mye 3.5 dl helt normalt.. også målte de bt etter en time og da var det 100/48.

Er jo en påkjenning for kroppen å gå igjennom en fødsel. Så kan du reagere på blodtap, påkjenning, at du gjennom fødselen har fått i deg for lite drikke? eller eventuelt medikamenter Sjekker BT for når du har så lavt kan du besvime når du reiser deg å falle [;)] Og det kan henne du trenger å få litt intravenøs veske [;)] Du Hadde lavt BT ja og kunne lett ha besvimt, for når du reiser deg kan BT også av og til falle litt ekstra.

Det er jo for å sjekke om du har det bra. Høyt blodtrykk er som regel første tegn på at noe er galt... Lavt blodtrykk får du ved blodtap og hvis du har for lite jern i kroppen[8|][:)]

Jeg ble ikke sjekket etter noen av mine fødsler...
Men denne gangen hoppet jeg ut av senga, og var i kjempe form etterpå[8D]
Rakk jo ikke bli sliten engang[:D]

ORIGINAL: Linnea sin mamma

Det er jo for å sjekke om du har det bra. Høyt blodtrykk er som regel første tegn på at noe er galt... Lavt blodtrykk får du ved blodtap og hvis du har for lite jern i kroppen[8|][:)]
hadde ingen av delene[8|][:)]

Jeg ble først sjekket når jeg holdt på å svime av. Det var når de ville at jeg skulle sette meg opp i senga et par timer etter fødselen. Da hadde jeg 60/30 og måtte ligge med intravenøst og oksygenmaske...

ORIGINAL: Karneol

Jeg ble først sjekket når jeg holdt på å svime av. Det var når de ville at jeg skulle sette meg opp i senga et par timer etter fødselen. Da hadde jeg 60/30 og måtte jeg ligge med intravenøst og oksygenmaske...
huff såpass[:o]

ORIGINAL: lindas28

ORIGINAL: Linnea sin mamma

hadde ingen av delene[8|][:)]

Nei, du hadde ikke det nei[;)] Men det fant de jo ut ved å måle blodtrykket ditt...?[8|]

de måler vel for å se at alt er i orden...

De målte mitt blodtrykk så ofte! Ble helt overrasket! Til og med under fødselen!! [:-]
De kom inn flere ganger ekstra og sjekket etter fødsel også, tror jeg hadde lavt...
Men tenkte at de gjorde det med alle? [:-] Men holdt på å svime av flere ganger, kanskje derfor? [8|]

Ene aftenvakta skulle sjekke blodtrykket mitt, og det ble så komisk! Hun var inn og ut av rommet mitt 5 ganger før hun til slutt sendte meg til akuttmottaket som lå rett utfor døra og fikk målt meg der! :P Første gangen glemte hun hele apparatet, så kom hun inn en stund etter på og bare "ååh ja, det var det blodtrykket.." Neste gang hadde hun glemt mansjetten, gangen etter der mangla den blåse for å pumpe opp med...!
Eneste jeg tenkte var "håper jeg ikke føder mens hu her er på jobb!" (da frøkna tok seg god tid kom hun ikke før neste dag, slapp jeg unna![;)] )

De målte ikke blodtrykket mitt, men tror ikke jeg mista så mye blod heller..
jeg gikk i dusjen rett etter fødsel og en times tid etter fødsel var vi nede i kantina på sykehuset...
men fikk ikke komme over på pasient hotellet før jeg hadde vært på do å tissa... aner ikke hvorfor [8|]

Jeg fikk målt blodtrykket hele tiden jeg... men så tok jeg ks også da [8D]

Mitt ble målt rett etter fødsel og flere ganger på barsel...

Meeen så hadde jeg jo mild sf og fødselen ble satt i gang og da. Hadde eleltronisk bt måler som gikk på av seg selv hvert 3.-4. Minutt under pressriene for å passe på at bt ikke ble for høyt... Var vist ikke veldig bra å presse med høyt bt.. Fikk tilslutt bt senkede medisin under pressriene.

Men er vel som flere sier her, fødselen er jo hard for kroppen og mange får lavt bt etterpå. Er vel sikkert bare for å sjekke at alt er ved det normale:-) bedre med en sjekk for mye, enn en foe lite spørr du meg!

Heeelt normalt å følge med på de vitale målene som blodtrykk og eventuelt puls temperatur og oksygenmetning når kroppen går gjennom mye. Faktisk ganske vanlig å få lavt Bt, høyt får du ofte i selve stress situasjonen og lavt kan man ofte få etterpå og vel så viktig å følge med på. Blir det for lavt trykk blir det vanskelig for kroppen og pumpe blodet rundt i kroppen så viktig ja! Behøver ikke å ha mistet så mye blod, kanskje bare fått i deg lite drikke i løpet av alle timene og svettet ut mye. Det kan være nok i seg selv;) Ved lavt kan man lett svime av og som karneol trenge vesketilførsel og eventuelt oksygen.
Spesielt hvis du får epidural så SKAL de måle flere ganger ( i følge vanlige standarer ofte i oppstart og etterhvert hvert hver fjerde time) og du kan få blodtrykksfall av den alene

- Har du fått epidural så må du ha tisset etterpå, for noen kan ha problemer med å komme igang igjen etterpå. Blir blæra overfyllt så kan det bli strekk på den og man kan få litt problemer etterpå. ( man kan være delvis lammet pga epiduralen og ikke ha kontakt med blærefunksjonen) Så viktig ja [;)] Man kan faktisk få over en liter i blæra uten å kjenne det.

^ Jeg fikk ikke epidural, men MÅTTE tisse før jeg dro derifra....  drakk så mye under lystgassen.. så hadde ikke noe valg.... dro rett på do å tissa etter fødsel! grua meg til den dagen jeg måtte gjøre noe mer enn å tisse.. for å si det sånn! [:-]

Jeg bare sniker litt fra september jeg[;)]

Det er veldig viktig å tisse etter fødsel fordi en full blære hindrer livmoren i å trekke seg sammen, og man blør da mer enn nødvendig. Og man merker ikke alltid at man må tisse etter fødselen heller. Og det er ikke alle som får til å tisse, og da må de tømme blæren med kateter. Bare tenkte jeg skulle si det siden noen lurte på hvorfor[:D]

Back
Topp