Hvorfor må man ha en menstruasjon før man prøver på nytt?

Lillebrors englemamma

Andre møte med forumet
Hei dere,

Vi måtte avslutte svangerskapet i uke 21 etter å ha fått beskjed på OUL om at barnet ikke var levedyktig. Nå vil vi prøve å bli gravide på nytt, men ble fikk beskjed på sykehuset om at jeg måtte ha en menstruasjon før vi kunne begynne å prøve på nytt.

Vet noen av dere hvorfor vi ikke kan begynne å prøve igjen med en gang, bortsett fra det psykiske. Er det medisinske årsaker til at jeg ikke bør bli gravid før jeg har hatt en menstruasjon?
 
Jeg lurer litt på det samme, for vi fikk samme beskjed. Jeg kom ikke på å spørre da det ble sagt, men virket som det gikk mest på det psykiske + det var enklere å fastsette termin. Har prøvd å google, og finner ikke noe konkret svar på det. Håper noen her har noen gode svar på det.
 
Jeg fikk beskjed om det samme, men fikk mer inntrykk av at det kunne være lurt enn at man MÅ vente. Fikk også beskjed om at den første menstruasjonen kunne være ganske kraftig, og det stemte. Kanskje du kan ringe sykehuset og spørre?
 
Man må ikke vente. Men det er lettere å fastsette termin, sa de til oss på sykehuset forrige uke. Tenker at det må være opp til den enkelte med mindre det er noe medisinsk som tilsier at en bør vente. Kanskje det har med renselsen å gjøre? Ikke vet jeg, fikk ikke noe tydeligere svar enn det.
 
Men hvordan blir det om en har hatt utskraping i tillegg, sånn mtp neste mens kan være kraftigere? Her var det igjen såpass med rester at jeg hadde utskraping 6 dager etter fødselen, og da har de vel fått vekk det meste?
 
Jeg aner ikke, tror kanskje det er derfor de ber en vente til etter første mens, men har ikke noe godt svar.
 
Men hvordan blir det om en har hatt utskraping i tillegg, sånn mtp neste mens kan være kraftigere? Her var det igjen såpass med rester at jeg hadde utskraping 6 dager etter fødselen, og da har de vel fått vekk det meste?

Det vet jeg ikke, blir kanskje annerledes da. Jeg hadde ikke utskraping.
 
Dette henger igjen fra gammelt av da det var vanskelig å fastsette termin.
Når du har sluttet å blø kan du prøve igjen. Ellers risikerer man jo å gå veldig lenge uten å få prøvd, og kan gå glipp av en eggløsning.
 
Det vet jeg ikke, blir kanskje annerledes da. Jeg hadde ikke utskraping.
Mulig det. Fikk litt lite konkret informasjon syns jeg, og det er jo ikke sånt en tenker på heller.

Begynner å bli utålmodig mtp å prøve på nytt kjenner jeg. Gikk jo nesten halvannet år uten prevensjon før jeg ble gravid sist, og har passert 31 år. Vi prøvde ikke så veldig hardt dog, så håper jo det går litt kortere tid nå. Uansett betryggende å lese at det ikke har noe med økt risiko for sa å gjøre. Fant noen artikler i går som sa at om man ble gravid før det var gått 6 mnd hadde man mindre risiko for å miste.
 
Jeg fikk beskjed på sykehuset da jeg mistet i uke 11, at dette var noe som ble sagt KUN for at det er lettere å fastsette termindato. Ingen erfaring med utskrapning eller dødfødsel/senabort.
 
Tusen takk for svar alle sammen. Virker som om de fleste har fått samme råd om å vente uten at dette er medisinsk begrunnet med annet enn psyken. Føler meg klar til å prøve på nytt, så da tror jeg vi satser på å droppe prevensjon frem til første menstruasjon.

Lykke til med prøvingen! Måtte spiren sitte fort!
 
Tusen takk for svar alle sammen. Virker som om de fleste har fått samme råd om å vente uten at dette er medisinsk begrunnet med annet enn psyken. Føler meg klar til å prøve på nytt, så da tror jeg vi satser på å droppe prevensjon frem til første menstruasjon.

Lykke til med prøvingen! Måtte spiren sitte fort!

Lykke til!

Vurderer det samme kjenner jeg. Regner med det uansett ikke klaffer med det første så da spiller det vel ikke så stor rolle ...
 
Tusen takk for svar alle sammen. Virker som om de fleste har fått samme råd om å vente uten at dette er medisinsk begrunnet med annet enn psyken. Føler meg klar til å prøve på nytt, så da tror jeg vi satser på å droppe prevensjon frem til første menstruasjon.

Lykke til med prøvingen! Måtte spiren sitte fort!
Lykke til! Krysser fingre for at spiren sitter :)
 
Fikk beskjed om det pga psyken og for lettere fastsette termin.. men dette tenker jeg må være litt opp til hver enkelt person. Min bror og daværende kjæreste fikk dog beskjed om å bare peise på fordi de på føden mente det var best for psyken deres igjen. Så der varierer nok.. håper dere som har mistet finner en løsning som passer dere best, også krysser jeg fingrene for at dere snart har en ny spire på vei ❤
 
Jeg mistet tidligere. Ift å vente en mens fikk jeg beskjed om at det var for å være sikker på å få ut alle rester og at livmoren var fit for fight igjen....
Psyken og når dere er klare igjen sånn er det bare dere som vet.
 
Var hos gyn i dag og spurte om akkurat det, og han sa det var pga. det psykiske at de sa det, og at det ikke forelå noen spesiell medisinsk grunn til å vente (annet enn evt. komplikasjoner ved utskraping). Så vondt å høre om at dere mistet så sent i svangerskapet. Ønsker deg virkelig lykke til videre, og alt godt!
 
Første gang jeg mistet fikk jeg beskjed om å vente en syklus for å være sikker på at forholdene i livmoren var optimale for nytt svangerskap, med tanke på hinner og sånt. At risikoen for en sa var ørlite større om man ikke ventet en syklus. Om det er oppdatert informasjon eller ikke, vet jeg ikke, men jeg har uansett fulgt rådet for å være på den sikre siden.
 
  • Liker
Reactions: SMD
Back
Topp