Hvorfor må babyer henge fremmover i en bæresele?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Jeg har alltid bært i en ergo sele. Men har aldri hatt behov for at babyen skal henge fremmover i selen. Barnet mitt har alltid vært fornøyd med det. Men når jeg anbefaler en ergosele videre så er jeg egentlig helt teit for babyen må jo henge fremmover å se. Men jeg mener det er viktig å skåne barnet for intrykk, og ikke minst at de sitter riktig. Men jeg er vist den eneste som ikke skjønner at alle babyer over 3 månder vill henge fremmover i en sele. Kan noen forklare meg hvorfor de må det? Hvorfor er barnet mitt enn unntak å trivdes i den selen.

Tror ikke så mange tenker at en tre måneder gammel baby skal sitte fremover i selen. Det er vel først senere det er greit. Akkurat som de etterhvert liker å sitte i en forovervendt sportsvogn, så de kan følge med. Synes ikke det er så rart, jeg. Man kan jo bruke sele veldig lenge, og ikke så rart det er kjedelig å se inn i mammas bryst da.

Min sønn er snart fire, elsker fortsatt selen. Når de er større er det bare å slenge de på ryggen. Av de jeg kjenner som har brukt en egonomisk sele har ingen av babyene eller eldre vist ett behov for å bli snudd fremover i en sele. Så jeg klarer fortsatt ikke å se hvorfor babyen må henge fremover i en sele. Hvordan kan dette være bra for barnet? Jeg spørr fordi jeg oppriktig lurer. Jeg fikk samme argument når det gjaldt bakovervendt sete i bil. Nei han kommer aldri til å godta å sitte den veien lenge. Men han trives fortsatt med dette, det er jo fordi han ikke vet om noe annet.

Det finnes mye bedre alternativer enn en dele hvor de stakkars små henger forover etter skrittet uten mulighet til å snu seg bort fra inntrykk og legge hodet inntil mor eller far! De kan bæres på hoften eller ryggen, da ser de masse og slipper overstimulering og hofteproblemer!

Svaret er: De må ikke det. ;)

Er helt enig her - jeg er motstander av fremovervendt bæring av samme grunner som jeg er motstander av fremovervendte barnevogner for de små.
Når barnet blir større og vil ha mer utsyn slenger jeg det på ryggen eller hofta, da får det både mer utsyn til sidene/fremover, og kan skjerme seg mot bærerens kropp når det blir for mye inntrykk.

Små barn trenger å kunne skjerme seg mot inntrykk, og bør ideelt sett ha foreldrene som sosialt filter og trygg havn når de møter nye inntrykk og opplevelser.
Oi, det var en skummel lyd - men mamma smiler, så da er det visst bare spennende og ikke farlig.
Det blinker i lysene, hva skjer? Hmmm, pappa ler, dette er visst morsomt!
Små barn som sitter eller bæres fremovervendt kan ikke engang holde seg for øynene om det blir for mange inntrykk på en gang - tenk deg selv å zoooome gjennom en folkemengde i kne- eller brysthøyde uten at du forstår halvparten av det du ser eller hører, uten at noen kan fortelle deg hva som er trygt og hva som er farlig?

Vendt mot mor eller far i vogn eller bæresele har barnet mulighet til å lese ansiktsuttrykk eller skjerme seg mot en trygg voksenkropp, de hører stemmeleie og kjenner puls/muskelspenning og det er veldig "pedagogisk riktig". ;)

Vendt mot bærer kan også barnet sove om det har behov for det. :)

Og dette er argumentene jeg kommer med uten å NEVNE ergonomisk riktig sittestilling, altså.

Ser godt ut? Eeeeeh... 

Minerva skrev:
Svaret er: De må ikke det. ;)

Er helt enig her - jeg er motstander av fremovervendt bæring av samme grunner som jeg er motstander av fremovervendte barnevogner for de små.
Når barnet blir større og vil ha mer utsyn slenger jeg det på ryggen eller hofta, da får det både mer utsyn til sidene/fremover, og kan skjerme seg mot bærerens kropp når det blir for mye inntrykk.

Små barn trenger å kunne skjerme seg mot inntrykk, og bør ideelt sett ha foreldrene som sosialt filter og trygg havn når de møter nye inntrykk og opplevelser.
Oi, det var en skummel lyd - men mamma smiler, så da er det visst bare spennende og ikke farlig.
Det blinker i lysene, hva skjer? Hmmm, pappa ler, dette er visst morsomt!
Små barn som sitter eller bæres fremovervendt kan ikke engang holde seg for øynene om det blir for mange inntrykk på en gang - tenk deg selv å zoooome gjennom en folkemengde i kne- eller brysthøyde uten at du forstår halvparten av det du ser eller hører, uten at noen kan fortelle deg hva som er trygt og hva som er farlig?

Vendt mot mor eller far i vogn eller bæresele har barnet mulighet til å lese ansiktsuttrykk eller skjerme seg mot en trygg voksenkropp, de hører stemmeleie og kjenner puls/muskelspenning og det er veldig "pedagogisk riktig". ;)

Vendt mot bærer kan også barnet sove om det har behov for det. :)

Og dette er argumentene jeg kommer med uten å NEVNE ergonomisk riktig sittestilling, altså.

Ja, slik har jeg tenkt også. Men jeg får stadig beskjed om at barnet vill sitte den veien, og at barnet kommer aldri til å godta å sitte mot mor eller far etter tre månders alder. Jeg er vist bare heldig med min sønn som ikke trengte å bli snudd. Men som jeg svarer da er jo at vi har ikke hatt noen andre alternativer. Og har rett og slett ikke vært aktuelt eller ett tema. Men det er kanskje nytteløst å anbefale noe når man har gjort seg opp en mening. Takk for mange gode argumenter for ergo sitting, de tar jeg med meg videre:)

Jeg har heller aldri skjønt det. Den ene gangen jeg forsøkt å bære barnet mitt fremover i babybjørn, så ble han redd. Har hatt han vendt med ansiktet inn mot meg helt til 2,5 år. Etter det klarte jeg ikke bære han mer, fordi han var for tung. Synes det er mye koseligere også at han sitter med ansiktet mot meg

888 skrev:
Jeg har heller aldri skjønt det. Den ene gangen jeg forsøkt å bære barnet mitt fremover i babybjørn, så ble han redd. Har hatt han vendt med ansiktet inn mot meg helt til 2,5 år. Etter det klarte jeg ikke bære han mer, fordi han var for tung. Synes det er mye koseligere også at han sitter med ansiktet mot meg

Så han har heller ikke ytret at han vill bli snudd andre vei? For min unge er vist ett unntak akkuratt der, han har aldri ytret ett slikt ønske og vært stor fornøyd å sitte i selen sin. Akkuratt slik som du beskriver det:) Men jeg forstår at babyene blir utolmodige i enn bb f.eks. For det må være ubehagelig å sitte slik. Nei labambie ser ikke mye godt ut å sitte slik:(

Det er ikke slik jeg mente det heller:)Alle er forskjellige som mammaer og babyer er forskjellige:)Jeg ser den at de at de sitter ergonomisk riktig,som selvsagt er viktig,men når man anbefaler en sele,så kan det jo være greit å si i fra at de ikke kan sitte fremover vendt i den selen der:)Synes også at det er våres oppgave som foreldre å passe på at ikke det blir for mye inntrykk over lengere tid for barnet om det sitter fremovervendt:) jeg har god tro til de som er rundt meg med barn,tror de vil gjøre det beste for barnet sitt og seg selv:)Jeg også anbefaler ting jeg hat god erfaring med,men godtar at ikke alle er med på det eller enige om det for seg og sitt barn...alle finner sine måter tenker jeg,men aldri dumt å si hva man selv er fornøyd med eller har gode erfaringer med....litt rotete dette her...men håper du/dere forstår hva jeg mener:) Ingen sure miner søteste,måtte bare kommentere:)

melanie83 skrev:
Det er ikke slik jeg mente det heller:)Alle er forskjellige som mammaer og babyer er forskjellige:)Jeg ser den at de at de sitter ergonomisk riktig,som selvsagt er viktig,men når man anbefaler en sele,så kan det jo være greit å si i fra at de ikke kan sitte fremover vendt i den selen der:)Synes også at det er våres oppgave som foreldre å passe på at ikke det blir for mye inntrykk over lengere tid for barnet om det sitter fremovervendt:) jeg har god tro til de som er rundt meg med barn,tror de vil gjøre det beste for barnet sitt og seg selv:)Jeg også anbefaler ting jeg hat god erfaring med,men godtar at ikke alle er med på det eller enige om det for seg og sitt barn...alle finner sine måter tenker jeg,men aldri dumt å si hva man selv er fornøyd med eller har gode erfaringer med....litt rotete dette her...men håper du/dere forstår hva jeg mener:) Ingen sure miner søteste,måtte bare kommentere:)

Jeg skjønner hva du mener jeg:) Men greit å høre om andres erfaringer som igjen man lærer av:) Jeg krever ikke at noen skal følge mine anbefalinger overhode, det må man selv finne ut hva som passer for seg og sitt. Men greit å vite om min unge er fullstendig unntaket fra alle andre for da er det ingen vits for meg å anbefale om det er " vanlig" at alle barn krever å bli snudd f.eks.For min erfaringer er stikk motsatt. Det blir litt etter hva vi foreldre gjør det til mener nå jeg. Og jeg synes det er flott å få anbefalinger på ting jeg ikke har satt meg så masse inn i, for vi alle har våre interesse områder. Og du vet mine;) Men koselig at du stikker innom bv en tur også, på en ellers så kjedelig fredagskveld:) Dere er nok heller ikke den første jeg har diskutert dette med:)

søteste skrev:

888 skrev:

Så han har heller ikke ytret at han vill bli snudd andre vei? For min unge er vist ett unntak akkuratt der, han har aldri ytret ett slikt ønske og vært stor fornøyd å sitte i selen sin. Akkuratt slik som du beskriver det:) Men jeg forstår at babyene blir utolmodige i enn bb f.eks. For det må være ubehagelig å sitte slik. Nei labambie ser ikke mye godt ut å sitte slik:(

Junior har heller aldri "krevd" å bli båret fremovervendt, han ble båret daglig til han var 1 1/2 og litt mer sporadisk etter det.
Frem til 1 1/2 bar jeg til og med mest på magen, siden det var så praktisk på rushtidsbussen - da kunne jeg sette meg ned med ham i selen, evt. kneppe løs skulderstroppene og ha ham løst i fanget, og så bare putte ham på plass når vi skulle av igjen - ikke dårlig når man sitter skviset på et trangt bussete! :)
Og så fikk han god plass under bærejakken eller bæretrekk, og fungerte som en skikkelig "varmeovn" på vei til barnehagen. :D
Skulle vi på tur, enten ut og gå eller for å shoppe litt, f.eks., så satt han best på ryggen. :)
Og skulle vi bare en svipptur på butikken, eller være litt fine i konfirmasjon/begravelse/bryllup, så satt han så fint på hoften min i Sakura Bloom-slyngen i dobbeltsidig silke.
 emoticon

Back
Topp