Svaret er: De må ikke det. ;)
Er helt enig her - jeg er motstander av fremovervendt bæring av samme grunner som jeg er motstander av fremovervendte barnevogner for de små.
Når barnet blir større og vil ha mer utsyn slenger jeg det på ryggen eller hofta, da får det både mer utsyn til sidene/fremover, og kan skjerme seg mot bærerens kropp når det blir for mye inntrykk.
Små barn trenger å kunne skjerme seg mot inntrykk, og bør ideelt sett ha foreldrene som sosialt filter og trygg havn når de møter nye inntrykk og opplevelser.
Oi, det var en skummel lyd - men mamma smiler, så da er det visst bare spennende og ikke farlig.
Det blinker i lysene, hva skjer? Hmmm, pappa ler, dette er visst morsomt!
Små barn som sitter eller bæres fremovervendt kan ikke engang holde seg for øynene om det blir for mange inntrykk på en gang - tenk deg selv å zoooome gjennom en folkemengde i kne- eller brysthøyde uten at du forstår halvparten av det du ser eller hører, uten at noen kan fortelle deg hva som er trygt og hva som er farlig?
Vendt mot mor eller far i vogn eller bæresele har barnet mulighet til å lese ansiktsuttrykk eller skjerme seg mot en trygg voksenkropp, de hører stemmeleie og kjenner puls/muskelspenning og det er veldig "pedagogisk riktig". ;)
Vendt mot bærer kan også barnet sove om det har behov for det. :)
Og dette er argumentene jeg kommer med uten å NEVNE ergonomisk riktig sittestilling, altså.