hvorfor ?Lite forskjell mellom assistent og sykepleier /lønn os.v

Hilly77

Gift med forumet
Tilfeldigvis kommer jeg over tråder her,hvor jeg nesten tjener like mye som sykepleiere som har topp ans. og jeg er assistent med topp ans.

synes det skurrer noe fælt for meg[&:] Jeg som tenkte å "klage" på lønna[8D]

synes det er egentlig urettferdig,jeg som tekte å ta vernepleier utdanninga eller sykepleier-det lønner seg ikke for meg joh[&:]

jeg tjener 31.000,- kroner i måneden før skatt
(tillegene er inkl)
jobber 75% natt og 25 % dag-kveld

Er du hjelpepleier eller?

ORIGINAL: HeidiMor81

Er du hjelpepleier eller?

nope..kun assistent med topp annsinitet....jobbet siden 2000

Jeg vet ikke hva forskjellen på grunnlønn for pl ass og faglærte i Drammen ( om det er der du jobber) men der jeg jobber er det ca 30000 som skiller grunnlønn på pl ass og fagarbeider. Det er også et hopp mellom fagarbeider og spl på 50000 kr.. Dvs at det er et hopp i grunnlønnen på ca 80000 kr fra pl ass til spl.

Det er også forskjell i kveldstillegget, som skal beregnes ut i fra grunnlønnen, sånn at du som jobber mye natt hadde fått mer pr time i kveldstillegg også.

Det skal alltid lønne seg med utdanning, særlig ift sikre egen jobb. Men, jeg er enig i at lønnsnivået er alt for lavt ut i fra den jobben vi yter...

men nå jobber du 75%natt da,det trekker jo opp lønna di en del.Jeg hadde vel 50% natt og tjente nesten 3000 kr mer i mnd på det(fast natt tilegg) det var da i tilegg til kvelds/natt tileggene.

de færreste går jo så mye natt

Hvis en spl feks hadde jobbet det samme som deg så hadde h*n nok tjent mer.
Er ikke 70/80% natt det samme som 100% dag/kveld jobb?
Iallefall er det sån her at ingen får 100% natt stilling..

Jeg la også merke til at hjelpepleiere og assistenter tjener veldig godt i forhold til det jeg trodde. Er selv sykepleier, og vet jo veldig godt at det er store forskjeller når det gjelder ansvarsområder, så synes jo det er litt rart...

Men for all del, bra for deg det da[:)]

ORIGINAL: HeidiMor81

Jeg vet ikke hva forskjellen på grunnlønn for pl ass og faglærte i Drammen ( om det er der du jobber) men der jeg jobber er det ca 30000 som skiller grunnlønn på pl ass og fagarbeider. Det er også et hopp mellom fagarbeider og spl på 50000 kr.. Dvs at det er et hopp i grunnlønnen på ca 80000 kr fra pl ass til spl.

Det er også forskjell i kveldstillegget, som skal beregnes ut i fra grunnlønnen, sånn at du som jobber mye natt hadde fått mer pr time i kveldstillegg også.

Det skal alltid lønne seg med utdanning, særlig ift sikre egen jobb. Men, jeg er enig i at lønnsnivået er alt for lavt ut i fra den jobben vi yter...

jobber i Asker kommune,der er det høyere lønn i sektoren...

Jeg hadde IKKE gidda å gått 3 år på skole for å fått noen kr mer i lønn, å MYE mer ansvar på jobb. + du taper øver 1 mil på 3 år av å gå på skole.

Hvis du tar utgangspunkt i hvor mye du har i timen FØR alle tillegg , så ligger du nok allikevel litt under de som har en utdannelse. Det gjør ihvertfall jeg. [8D]
Utdannelse skal alltid lønne seg hvis man jobber i helsevesenet i kommunen. [:)]

ORIGINAL: Hipphopp

Jeg hadde IKKE gidda å gått 3 år på skole for å fått noen kr mer i lønn, å MYE mer ansvar på jobb. + du taper øver 1 mil på 3 år av å gå på skole.

har fått tilbud om omskolering fra sjefen,fordi jeg har den høyeste natt-stillingen og han vil heve kompetansen min..(kommunen dekker noe av undervisnings-materiell) og kvelds-skole..men om jeg GIDDER? NEIII...blir ikke veldig mye forskjell på lønna..

Hadde du jobbet 75 % natt + 25 % dag som sykepleier hadde du tjent en goood del mer[:)]

ORIGINAL: Hilly77

har fått tilbud om omskolering fra sjefen,fordi jeg har den høyeste natt-stillingen og han vil heve kompetansen min..(kommunen dekker noe av undervisnings-materiell) og kvelds-skole..men om jeg GIDDER? NEIII...blir ikke veldig mye forskjell på lønna..

om du tenker bare lønn så greit nok, men holdninga di til kompetanseheving synes jeg er skremmende. det er jo for at du skal føle deg tryggere på natt, få mer kunnskap og kunne utøve flere prosedyrer. Det du kan nå som assistent er jo lært via andre, og det holder egentlig ikke.

Å ha en fagkompetanse kan jo ikke bare måles i lønna i seg selv. Man får jo en mye mer utfordrende og spennende jobb, nye arbeidsoppgaver, osv. Lønna er ikke bra, men jeg ble ikke sykepleier for lønna sin del og det tviler jeg på at noen andre her er blitt også. Det er yrke sykepleier som er spennende, ikke lønna..

ORIGINAL: oh hvite lakenrumpe

ORIGINAL: Hilly77

om du tenker bare lønn så greit nok, men holdninga di til kompetanseheving synes jeg er skremmende. det er jo for at du skal føle deg tryggere på natt, få mer kunnskap og kunne utøve flere prosedyrer. Det du kan nå som assistent er jo lært via andre, og det holder egentlig ikke.

Jepp, akkurat det jeg også mente. Det med å ha kompetanse, viktigheten og tryggheten med å ha et fag man er skolert innenfor..

Tror ikke hun ser innleggene med de riktige svarene her[8D]

Back
Topp