Hvorfor klarer jeg ikke pepperkakedeig.

Miriamsmams

Glad i forumet
Dette er andre gang jeg må hive en altfor hard pepperkakedeig.. Tips anyone?? Den er steinhard karamellisert nesten

Fordi dem er så billige på butikken at det ikke er verdt å prøve å lage deigen selv???

Nei ikke vet jeg, jeg har aldri fått det til?

Hvis den stivner og er karamellisert så tenker jeg, uten å være noen pepperkakeekspert fordi jeg har laget pepperkaker kanskje en gang selv, men mitt forslag er i alle fall at du kanskje har varmet sukker og sirup eller hva da litt for mye?

Du bruker mest sannsynlig for mye mel. Det gjorde jeg med den første deigen, og jeg måtte varme opp bollen dagen etter for å få løsnet deigen :D Den gikk i søpla. Brukte mindre mel den andre gangen slik at deigen ble litt løs. Rull den til en ball og legg den i plastfolie over natten i kjøleskap:)

Sier som førstegangs: Du bruker høyst sannsynlig for mye mel. Da blir nemlig resultatet en steinhard deig. Deigen skal være veldig løs når den er knadd sammen, for så å legges i kjøleskapet til dagen etter (jeg legger den i en tett pose med strikk rundt). Da har den riktig konsistens. Har heldigvis aldri opplevd dette, men jeg følger oppskriften slavisk ;).

Back
Topp