Hvorfor kan man ikke bare få amme??

lenemor

Forumet er livet
Jeg blir så irritert - hver gang August er  utilpass, gråter litt, har en dårlig natt eller en dårlig dag så må folk si det samme; kanskje han må få tillegg?

Hver gang forteller jeg at jeg HAR melk, at myndighetene sterkt anbefaler fullamming i seks måneder, og at det er helt normalt med en økedag innimellom eller at det ikke nødvendigvis har noe med matsituasjonen å gjøre i det hele tatt, men dette kan ikke folk godta; jammen hvis han får litt velling bare så kanskje han sover bedre? Om han bare får litt flaske så kanskje han blir fornøyd?

Hvorfor kan ikke jeg få lov å fullamme, og hvorfor kan man ikke få litt berøm for at man faktisk gjør det som er anbefalt for barnet sitt, uten at man skal sitte igjen og føle at man kunne gjort bedre?

Dette er ikke ment som kritikk til dem som har gitt tillegg tidligere, eller som ikke fullammer, jeg har all respekt for det - vi har alle forskjellige grunner til at vi gjør som vi gjør (og vi introduserte velling ved fire måneders alder for Johanna, for da hadde hun sovet hele natten i flere måneder og begynte plutselig å våkne oftere for mat - jeg hadde rett og slett ikke nok). Det er bare et fortvilet hjertesukk fordi denne gangen HAR jeg nok mat, og August legger på seg i rekordfart, noe som bare burde bevise at vi ikke trenger noe tillegg eller grøt eller velling

Ohhhh, lenemor, jeg deler hjertesukket ditt!
Det er forferdelig irriterende når omgivelsene kommer med velmente oppfordringer! Og jeg har alltid på følelsen at barn ikke skal skrike....gjør de det har man som mor straks for lite mat.....[&o]
Og av og til koster det å skulle tro på seg selv hele tiden!

Men vi kjenner barna våre best, og vet hva som er best for dem!

Sender deg en stor klem!

Ja, fler enn en gang har jeg grått av fortvilelse, for selv om jeg VET inni meg at jeg har melk, vi veier han jo hver annen uke og ser fabelaktige fremskritt, så sår alle sånne kommentarer en liten tvil i meg, og så blir jeg usikker og begynner å lure - og da stresser jeg med ammingen... det skulle være så unødvendig - amming er helt naturlig og riktig å gjøre (nok en gang - dette er ikke kritikk til de som ikke ammer), hvorfor kan man ikke bare få lov å gjøre det? 

Folk mener så mye vet du. HVis man ammer så er det ikke bra nok, og hvis man ikke ammer så er det ikke bra nok. Og hvis ungen skriker så er det ille, og hvis man ikke lar dem skrike, så er det ille det også.

Jeg har bare gitt opp å forstå folk, og gjør det jeg synes er best!

Lykke til med ammingen!

Ja, det er ikke greit med alle rådene hele tiden, uansett hvor velmenende de er. Jeg har fått uendelig mange sånne jeg også uansett om situasjonen har vært fullamming, fullpumpeing, delamming, delpumping. Man blir lei seg uansett, for det er bare vi som VET hva som er best for våre barn og vår situasjon.

Ja, noen vet best for ALLE [:@]
Kan godt tro at du blir både sint, såra og frustrert jeg [:(]

Men bare trøst deg med at ingen vet bedre for ditt barn enn du selv,
så får alle de andre synes hva de vil!
Så lenge han vokser og er frisk, så er jo alt som det skal jo.

Masse lykke til med resten av amminga [:D]

Takk for gode og trøstende ord - det er som dere sier bare å stole på seg selv... det er liksom en ting når folk gir råd etter at man har bedt om det, men når man ikke ber om råd, og nærmest må krangle med folk, det er da jeg blir oppgitt.

Skal på kontroll i morgen, og er spent på å se om han har lagt på seg masse nå også selv om vi har vært litt syke

Han har sikkert lagt godt på seg likevel. Jeg tror August er en liten mann som vet å snakke for seg hvis han ikke er fornøyd med servicen.[:D]

Sånn hadde jeg det og! Mannen var spesielt en av de som hele tiden spurte om han skulle ordne noe tillegg! Ble så mye stress med ammingen til slutt at jeg rett og slett mistet melka!

Jeg har gjort begge deler.. Både fullamma og gitt flaske.. Og det er faktisk ikke noe bedre om man gir flasker! Husker når Sindre var liten, han fikk jo kun flaske fra 3 mnd alder, og om han da gråt, så var det "Stakkar, skal han ikke få litt mer melk?" [8|][:'(] Men klart når man kun ammer, så vet man jo ikke hvor mange ml ungen har fått i seg, så man kan lettere begynne å tvile på seg selv liksom..
Jeg hater når folk kommer med "råd" til meg når jeg ikke har bedt om det!

Hvorfor tror andre mennesker at de har noe med det valget dere har gjort??
Forstår godt irritasjonen din.. kjenner jeg ble irritert på dine vegne nå! [:'(]

Det er tydeligvis ikke bare ang. barna våre og amming at andre vet best. Jeg var nødt til å innrømme for svigermor at jeg er lagt nede psykisk for tiden (jeg bruker å fortelle henne så lite som mulig om mine psykiske problemer, for jeg har så lite lyst til å høre det igjen på bygda) og da svarte hun "du som har vært så bra den siste tiden?!!" Har jeg det? spurte jeg. Ja, jeg synes det, svarte hun. Øh. Det var nære på at jeg svarte "Ja, du vet det vel best du", men jeg klarte å styre meg. Jeg blir oppgitt.

Jeg sto på mitt med Malte og har ikke gitt ham en dråpe tillegg. Stor og rund er han også. Men han sover ikke om natten uansett. Og tror ikke tillegg hadde hjulpet på det heller.
Så stå på ditt Lenemor. Du vet best.

Skrev dette på en annen tråd her inne også, men ville oppdatere her og;

har vært på helsestasjonen.. knerten har lagt godt på seg på tross av sykdom.. og han har strekt seg noen cm til de siste ukene. Spurte også helsesøster om dette med tillegg og hun sa bastant NEI. Hun sa at August som har slitt med magen absolutt ikke bør få tillegg før tidligst seks måneder for da tror hun han vil få problemer igjen.

Veksten viser at han spiser godt, så hun tror han er mer enn mett nok av morsmelken, så han hadde sannsynligvis ikke orket noe tillegg heller. Hun sa også at barn som får tillegg litt for tidlig gjerne blir mer urolige.

G var der, så nå har han hørt at det ikke bare jeg som er hysterisk i forhold til å amme, han har jo foreslått mer enn en gang at vi skal gi litt tillegg, og ikke bare er det bra fordi han ikke vil foreslå det mer, men han vil støtte meg når moren eller andre foreslår å gi litt velling eller grøt - sånn folk bare tillater seg å gjøre

Nei, det skal virkelig ikke være lett for andre å virkelig holde kjeft til tider. Det er så mange som vet så mye bedre enn alle andre[:'(][8|]

Gjør det DU føler er rett og stå på!! Stor klem[:)]

Sender deg en god klem jeg, lenemor - det er ganske tragisk at folk omtrent stiller spørsmål ved våre kvalifikasjoner til å være gode mødre[:@] Husker svigermor alltid maste om "har du nok melk nå da...." til slutt har jeg bare lært meg å la det sive inn det ene og ut det andre øret - men søren meg folk kan holde sine meninger for seg selv. Vi vet faktisk best - så det så

Så bra at du fikk støtte av HS!! Sikkert lettere for G å la være å komme med forslag om tillegg.

Back
Topp