Hvorfor kan ikke mor og far permitere likt?

FirstTime

Elsker forumet
Skjønner jo nå att de ukene der av svangerskp permisjon er til mor, de ukene der er til far, og de kan dere dele dere mellom og bla bla. Skjønner att sånn er loven!!!

Men jeg tenker nå: Staten må ut med penger til 54 uker til permisjon. Hvorfor får vi ikke lov til feks ta noen av ukene sammen??? Det vil jo koste staten akkurat det samme!!!!! Er svangerskapspermisjon KUN ment som att da skal de finnes en som tar vare på bebisen. Hvor blir det av å legge opp til få tid til knytte tråder og etablere seg som familie...?? det er altså ikke meningen med denne ordningen??
Vet att far og har krav på to uker permisjon når jeg føder, men dessverre på hans jobb uten lønn. Så han velger ta en uke. Så ja....vi får en uke sammen når bebisen er liten!Og da kanskje noen av dagene mens vi er på sykehus..[:@]

Har jeg misforstått? er det noen som kan forklare politikernenes syn her hva som er meningen?

(Nå er vi ekstra uheldige her og da. Jeg var arb.ledig da jeg ble gravid og fikk ikke jobber. Så jeg kan ikke ta ut noe ferie heller slik att vi kunne fått en uke eller to sammen med bebis...Faren er i ny jobb og ikke krav på betalt ferie...så vi blir jo ekstra utsatt her...)

Just wondering

Hilsen hormontrollet[&:]

Bra skrevet!!! Samboer'n min hadde heller ikke betalt fødselspermisjon, og siden vi fikk fem uker før tiden ble det bare til at han var med en uke på sykehuset... da vi kom hjem ble jeg total alene med nurket!

Morsomt.. Ikke ofte jeg treffer noen med samme navn![:)]

synes det er helt ok at det må taes hver for seg jeg. Ellers kunne man jo tatt 6 mnd sammen og ikke hatt noe mer. Det er vel litt av poenget at barnet skal få ha en voksen hos seg et helt år, eller 43 uker iallefall.

Selv om man føder 5 uker før tiden så vil det vel ikke si at far ikke får noe permisjon. Det er vel slik at far har krav på 5 uker, mor på 9 uker. Resten kan jo deles som dere selv ønsker. Men mor ser det vel som sin rett at hun skal få alt over 5 uker.

Synes ikke vi skal syte over systemet og det politikerne har fått til. Det er ingen andre land som har så godt system som oss. Tyskland har bare 6 uker, det sammen gjelder usa. Har ikke hørt om noen som har det bedre enn oss.

Det er vel typisk norsk å klage.....

Pappan skal ha sine fem uker her ja, men jeg snakket om de to ukene de har rett på i forbindelse med fødsel. Dumt at det ikke er pålagt at man får lønn for de, slik at det blir likt for alle. Ikke alle som har råd til å ta fri fra arbeid i to uker uten lønn................[>:]

blir kun en uke her når fødsel skjer. Lurer på om det gjelder de dagene man ligger på sykehuset og,,,gjør vel nok det. Gruer meg jo litt til bli alene hjemme med nurket kun få dager etter hjemkomst. Men mor har lovet stille opp hvis jeg får panikk eller noe..hehe

Går nok bra dah...

ORIGINAL: Nøtta

synes det er helt ok at det må taes hver for seg jeg. Ellers kunne man jo tatt 6 mnd sammen og ikke hatt noe mer. Det er vel litt av poenget at barnet skal få ha en voksen hos seg et helt år, eller 43 uker iallefall.

Selv om man føder 5 uker før tiden så vil det vel ikke si at far ikke får noe permisjon. Det er vel slik at far har krav på 5 uker, mor på 9 uker. Resten kan jo deles som dere selv ønsker. Men mor ser det vel som sin rett at hun skal få alt over 5 uker.

Synes ikke vi skal syte over systemet og det politikerne har fått til. Det er ingen andre land som har så godt system som oss. Tyskland har bare 6 uker, det sammen gjelder usa. Har ikke hørt om noen som har det bedre enn oss.

Det er vel typisk norsk å klage.....

Er jo enig vi er glad vi har ett system i det hele tatt. Jeg ble bare nyskjerrig hva begrunnelsen er for att de skal blande seg inn i om man man ønsker gå hjemme sammen og. Synes nå det burde være valgfritt om man evnt vil la barnet blir passet tidligere enn andre....eller hva man gjør...

Men er sikkert ikke problem for så mange. Hadde jeg bare jobbet som jeg pleier kunne jeg tatt ett par ferieuker når far skal ha to ukers permisjon.... Blir nok til att han tar en uke til høsten, og jeg en uke uten penger, og så tar han resternede fem når jeg er ferdig med perm... sette av litt penger da...ugg..hehe

Back
Topp