Hvorfor ikke snakke?

*Meya*

Forumet er livet
Hvorfor liker man ikke å snakke om religion? Handler det litt om dårlig samvittighet? Mangel på kunnskaper? I min vennekrets, blandt både troende og ikke-troende, er det veldig normalt å diskutere og snakke om religion. Klart, ikke hele tiden, men vi gjør det, og gjør det helt uproblematisk.

Derfor forundrer det meg at så mange "hater alt det gudesnakket" og sånn, når man egentlig burde være glad for å bli opplyst, og for å lære mer.

Hvorfor skal man bli glad for å bli opplyst om man ikke bryr seg?[8|]

ORIGINAL: Kranglefanten

Hvorfor skal man bli glad for å bli opplyst om man ikke bryr seg?[8|]

[:D][:D][:D]hihi

Null interesser for de[8|][:-]

ORIGINAL: Labambie

Er kanskje måten det blir sagt på i mange tilfeller.. Akkurat informasjon om religion er ikke vanskelig å tilegne seg om man har lyst. Masse på nett, bøker og ikke minst så kan man ringe de forskjellige trosretningene for å spørre.

Kan virke som visses holdning (ja her på BV) er veldig nedlatende til oss som kanskje ikke er enig, eller velge å sette spørsmålstegn ved ting.
Det går da like mye, og mere til, andre veien!

Om man ikke er interessert, hopp over tråder, uten å legge igjen sure miner...

ORIGINAL: *Meya*

Er kanskje måten det blir sagt på i mange tilfeller.. Akkurat informasjon om religion er ikke vanskelig å tilegne seg om man har lyst. Masse på nett, bøker og ikke minst så kan man ringe de forskjellige trosretningene for å spørre.

Kan virke som visses holdning (ja her på BV) er veldig nedlatende til oss som kanskje ikke er enig, eller velge å sette spørsmålstegn ved ting.

der og

Herregud.. Ville ikek si noe, men kan ikke holde meg.. Må si meg enig med Labambie.. Du kaster deg ut i denne diskusjonen mange ganger og det kan virke som du skal prekke din tro på andre.. Jeg bryr meg så absolutt ikke om gud og de andre.. Men om det er latskap, null kunnskap eller noe annet har ingen med [:@]

Nettopp på grunn av at slike tråder ofte utvikler seg veldig usaklig....og i dette tilfellet klarte du det greit selv - *Meya*. Bare fordi ikke alle har lyst å diskutere religion eller sette seg inn i hva det går ut på - betyr jo ikke at de er tomme i hodet!![&:]

Jeg vil gjerne bli respektert for min tro - men det innebærer også at jeg repekterer de som ikke gjør det!

kommer vel ann på hva man interesserer seg for det da...

ORIGINAL: Skreppa med leppa

Jeg syns faktisk at relgion er veldig spennende. Var favoritt faget mitt på vgs.
De såkalte diskusjonene her ender alltid opp i masse usakligheter.  Det blir for dumt.
Jeg har ikke deltatt på en av diskusjonene om temaet her inne.
Det betyr ikke at jeg sitter å tvinner håret mitt av den grunn.

Signerer denne. Jeg tror det har med hva motivasjonen for diskusjonen/ samtalen rundt religion er. Her inne opplever jeg ofte at den genuine interessen for hverandres livssyn og tro mangler. For at jeg skal gidde å engasjere meg i en samtale om religion ønsker jeg at partene som deltar i samtalen har en slags åpenhet/ nysgjerrighet/ interesse for hverandres tro og livssyn. Det blir lite givende for meg når den såkalte diskusjonen består av konstateringer eller, som Skreppa med leppa sier, ender opp i masse usakligheter.

Det er mange forum utenfor cyberspace hvor jeg gjerne samtaler med folk om religion, men Babyverden er desverre ikke et av dem.

ORIGINAL: Myshild Bergsprekken

der og
Jeg ser liksom enkelte her inne for meg i mitt indre, med tyggisen utdratt, står tvinner tyggisen med ene hånda og tupperer håret med den andre, mens de sier at "dt bryr ik mg lzzm"...

Snakk om å være barnslig.. Du altså... Dette var nok siste gangen jeg gadd å svare i en tråd fra deg, du har utrolig nedlatende holdning når det gjelder dette og er trangsynt som få.
Sa jeg at jeg mente deg?

Det er vel ett faktum at det faktisk finnes folk her inne som er stokk treige? Det gjør det jo over alt. Mennesker som har for lite kunnskap og totalt mangler argumenter, men som MÅ si noe alikevell.

Er man treig fordi om man ikke interesserer seg for religion ? eller fordi man ikke mener det samme som deg ?

syns det der var rimelig usakelig sagt av deg!
Nå leser dere feil med vilje, tror jeg... Det handler om alle typer diskusjoner. Om det er bilseter, mat til babyer på to måneder, eller religion, verdenssituasjonen eller hva det måtte være.

Kommer kanskje an på hva slags religion vi snakker om..

penger er jo en type og for å ikke snakke om vaksiner - er også noe religiøst over det i allefall..

Tror at Gudedyrkelsen har gått over til andre type dyrkelser.. materialismen er en ting og hva med MEG og så meg og til sist meeeeg!! Lenge leve egoismen!!

Nei.. uff.. tror jeg får ta meg en paracet til.. eller to.. sliter så med å få ned feberen..

jeg missliker å snakke med ekstreme fordi det blir FOR mye for meg... [8|] spesielt er det virkelig døll og snakke med det som prver å omvende meg[8D]

jeg synes det er kjekt.. Vi pleier å diskutere det ofte..

Selv om dette er et babyforum, så er det jo haugevis av andre emner enn akkurat baby som diskuteres også. Det står ingeting i noen regler om at det ikke er lov til å diskutere religion her på generelt, så de som ønsker det må da få lov til det. De som derimot er lei av og ikke bryr seg om emnet trenger verken å lese eller svare på slike innlegg. Og de som kjenner igjen navnet på trådstarter og vet hva vedkommende står for, trenger heller ikke å åpne tråden dersom de synes vedkommende trekker sine meninger ned over hodene på folk. Da får man skylde seg selv, dersom mangår inn på tråden og blir provosert. Jeg synes det blir for dumt å kjefte på folk fordi de tar opp emner de bryr seg om, og selvfølgelig argumenterer for de de tror på og bryr seg om. Ingen som tvinger noen til å svare, dersom det er et "bryr meg midt bak-tema." Og når det snakkes om at de troende er nedlatende, så vel, det går i grunn begge veier synes jeg..

For når jeg snakker med reliøse folk om det jeg står for, ender det opp med at de blir sure for at jeg ikke mener det samme som de.. Det gidder jeg rett og slett ikke så jeg styrer langt unna slike temaer.

ORIGINAL: CogJ

ORIGINAL: Mamasan

ORIGINAL: !!cecci85

Du maser seriøst mye om religion å sånn.

Ikke frekt lissom : Take a chill pill!!!

men hvis det er viktig for henne- er det ikke ok å spørre om? akkurat som andre her inne er veldig opptatt av bil, barnesikring, vogner eller annet og gjerne vil diskutere og prate om dette i hauger og lass...

jeg syntes ikke det er det samme, men det er MIN mening[;)]

Nei, det er ikke det samme... Det heter BABYVERDEN! Altså, i hovedsak, for å diskutere babyting. Da vogner, bilstoler osv.. Hadde det hett MUSLIMVERDEN, og vi hadde tatt opp ting som vogner og slikt
så hadde ikke det passet seg.

Bare lurer på hvor det står at det kun er tilatt å snakke om babyrelaterte ting her på generell...?

På dette forumet har det ofte blitt diskutert om både politikk, økonomi, religion.. osv.. og det uten å ta hensyn til at det kun skal snakkes om babyrelaterte temaer.

Noen MÅ lære seg å hoppe over diskusjoner/temaer som er til irritasjon..

ORIGINAL: Myshild Bergsprekken

der og
Jeg ser liksom enkelte her inne for meg i mitt indre, med tyggisen utdratt, står tvinner tyggisen med ene hånda og tupperer håret med den andre, mens de sier at "dt bryr ik mg lzzm"...

Snakk om å være barnslig.. Du altså... Dette var nok siste gangen jeg gadd å svare i en tråd fra deg, du har utrolig nedlatende holdning når det gjelder dette og er trangsynt som få.
Sa jeg at jeg mente deg?

Det er vel ett faktum at det faktisk finnes folk her inne som er stokk treige? Det gjør det jo over alt. Mennesker som har for lite kunnskap og totalt mangler argumenter, men som MÅ si noe alikevell.

Er man treig fordi om man ikke interesserer seg for religion ? eller fordi man ikke mener det samme som deg ?

syns det der var rimelig usakelig sagt av deg!

det var vel ikke usaklig for en femmer...
det er fakta - at det finnes idioter her inne - på samme måte som det finnes idioter ute i den virkelige verden..
Meya sier vel forøvrig ikke at man er treig fordi men ikke interesserer seg for religion eller fordi man ikke mener det samme som henne.
Hun sier det finnes folk her inne som er stokk treige. Punktum.

Jeg har skjelden og aldri startet tråder om religion. Det var den ene som handlet om helgeskolen, og kanskje ett par ganger før.

Derimot når jeg ser muslimer bli generalisert, eller islam bli angrepet, svarer jeg.

ORIGINAL: ~Ritamor~

For når jeg snakker med reliøse folk om det jeg står for, ender det opp med at de blir sure for at jeg ikke mener det samme som de.. Det gidder jeg rett og slett ikke så jeg styrer langt unna slike temaer.
Jeg blir aldri sur for at folk mener noe annet, men noe som gjør meg irritert, er når man ikke kan ta til seg at ting ikke er som man tror...

Back
Topp