ORIGINAL: Kefirånde
ORIGINAL: Destiny85
Mye kriger oppigjennom har vel vært litt pga religion å?
Bare se på alt styret nedi midtøsten...
Vel, man kan skylde på mye, men å skylde på religion er vel kanskje drøyt. Det handler vel mer om at mennesker til alle tider har søkt unskyldninger for å rettferdiggjøre sine handlinger og utøve makt/tilegne seg makt over andre.
Syns det blir for enkelt å si at det religionens skyld da de fleste religioner er tuftet på ikkevoldelige prinsipper og gode verdier.
Religion har gjort mye godt i form av at folk har fått grunnverdier og prinsipper som har gjort at man har fått en rettesnor å leve etter. "du skal ikke slå", "du skal ikke begjære din nestes hustru" osv. Skoler har blitt bygd av misjonærer i den 3. verden, frelsesarmeen har hjulpet "utstøtte" fra samfunnet i en årrekke og det samme gjelder kirkens bymisjon. I tillegg har kirken vært et møtested og et lim som har holdt mangt et lokalsamfunn sammen. Det ser iallefall jeg på som positive ting som har "kommet fra religion".
Til diskusjonen vil jeg si at det er mange ting som står i bibelen som ikke er like anvendelig i dag som det kanskje var på den tiden den ble skrevet. Spilling, gambling, alkohol og utroskap er jo ikke noe nytt fenomen og det jeg tror er grunnen til at det har fått en plass i bibelen er rett og slett fordi man ved å gi det et syndig stempel "bestemt av Gud" så visste folk hva de hadde å rette seg etter. Det er jo viktig å huske på at det er mennesker som har skrevet bibelen. Vi ser jo også at muslimer feks. spiser ikke svinekjøtt, men det kommer vel mer av at på den tiden islam oppstod/koranen nedtegnet så ble grisene slaktet på feil måte slik at folk ble syke av å spise kjøttet- derav urent kjøtt.
Dersom man ikke er kristen kan jeg godt forstå at man føler seg dømt dersom noen hevder at man lever i synd. Dette med synd er etter min oppfatning noe som har oppstått som endel av undertrykkinga som har vært hvor man ønsket å kontrollere folk. På den måten har man klart å "holde orden i rekkene" og alle har da hatt en helt klar oppfatning av hva som er akseptert og ikke.
Jeg driter i om du er gul, grønn eller gay, så lenge du betaler skatt og stiller opp på dugnaden [8D]
Jeg er ikke enig der, for hvor mange ganger har man ikke slaktet mennesker i guds navn? Ville man ikke bli kristen her i landet før, nei da ble du slaktet for da var du ugudelig og synder og det som værre er..
Religion er roten til mange kriger i mange land.. Hvor ofte hører man ikke om at det er krig mellom 2 folke grupper pga det har forskjellig religion? Og 2 verdenskrig gikk på hat mot jøder f.eks, dette er MYE pga religion!