Hvorfor hcg-prøve?

*Flaxloddet*

Forelsket i forumet
Jeg lurer på hvorfor det er så mange som tar hcg-prøver? :)
Er det pga blødninger? 
Er det på første legekontroll disse blir tatt? *blond* :P

Pga blødning her. Og da er det den eneste måten for å vite om hcgen stiger

Her er det fordi jeg mistet i januar, og får derfor tettere oppfølging enn vanlig nå... Men etter 3 HCG tester, en i uka, som har vært på 38, 991 og 6400 er legen "ferdig" med meg frem til første svangerskapskontroll i uke 10-12 hehe
Men det er også fordi jeg skal på ul, om ca 14 timer og 30 minutter!! aiaiai hehe spennende!!

ok :) Takk for svar!
Men er det bare tidlig i svangerskapet det taes slik prøve? Før man kan se noe særlig på UL?
Jeg blødde ofte i forrige svangerskap, første gang i uke 7 tror jeg..
De fant aldri noen grunn den gangen. Håper jeg slipper unna denne gangen, det blir så mye bekymringer... :S

Sånn det er med HCG er at det skal øke raskt i starten, fordoble seg mellom ca hver 32-60 time ca, for at det er i den "trygge sonen" av hva som er normalt. Etter man har nådd 10 000 roer tempoet seg men det øker fortsatt helt til ca uke 10-12. Da starter nivået å synke, og stabeliserer seg på et lavere nivå 

Frem til det punktet er HCG en god indikator på om alt er vel med svangerskapet eller ikke. Hvis man har hatt en MA eller HCG henger igjen etter tidligere abort, eller at man er på vei til å miste, eller svangerskap utenfor livmoren f.eks vil ikke HCG nivået stige som det skal stort sett 

Jeg hadde spotting når jeg var gravid med datteren min, og legen tok HCG test, dette var litt uti uke 10. Legen sa til meg på telefonen at alt var bra, utviklingen var sikkert fin, og at jeg ikke skulle bekymre meg. Morgenen etter ringte en mann fra samme legesenter meg og sa at de ventet meg på Ahus for ultralyd snarest mulig. 
Grunnen til at han sa det var nettopp det at HCG testen ikke lenger fortalte noe som helst, den var ikke verdt noe som helst lenger. Mens da viste ul en frisk liten propell i magen <3

Takk for utfyllende svar, Rugekasse :)

Trist å høre at du mistet sist, men supert at du ble gravid igjen så fort og at alt ser bra ut så langt :)

Ja det var ikke morro men sånn er det bare noen ganger! Man må jo gå videre... :) 

Jeg tok fordi det er standard vef ivf på Riksen. Og fikk beskjed om å ta en nummer 2 fordi første var så lav.

Back
Topp