Sånn det er med HCG er at det skal øke raskt i starten, fordoble seg mellom ca hver 32-60 time ca, for at det er i den "trygge sonen" av hva som er normalt. Etter man har nådd 10 000 roer tempoet seg men det øker fortsatt helt til ca uke 10-12. Da starter nivået å synke, og stabeliserer seg på et lavere nivå
Frem til det punktet er HCG en god indikator på om alt er vel med svangerskapet eller ikke. Hvis man har hatt en MA eller HCG henger igjen etter tidligere abort, eller at man er på vei til å miste, eller svangerskap utenfor livmoren f.eks vil ikke HCG nivået stige som det skal stort sett
Jeg hadde spotting når jeg var gravid med datteren min, og legen tok HCG test, dette var litt uti uke 10. Legen sa til meg på telefonen at alt var bra, utviklingen var sikkert fin, og at jeg ikke skulle bekymre meg. Morgenen etter ringte en mann fra samme legesenter meg og sa at de ventet meg på Ahus for ultralyd snarest mulig.
Grunnen til at han sa det var nettopp det at HCG testen ikke lenger fortalte noe som helst, den var ikke verdt noe som helst lenger. Mens da viste ul en frisk liten propell i magen <3