Hvorfor har katter så lav status?

Knerthen

Forumet er livet
VIP
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Jeg er nå kommet i den situasjonen at min kjære lille pus er blitt alvorlig syk. Det ser ut til at det er urinveiene som er problemet og når han kom til dyrlegen i morres hadde han 40 i feber og kjempe syk. Han ble dopet ned for å ta urinprøve, de fikk ikke noe urin da blæra var tom. På dette stadiet hadde summen kommet på 1500 kr og de ønsket å ta blodprøve som koster 1000 kr. Jeg fulgte ikke pus selv da jeg var på jobb så min kjæreste var der.

Jeg ble spurt om jeg ville ta blodprøve og hva jeg ville gjøre videre. Jeg som ikke har den kunnskapen ang sykdommer ville da vite hva dyrlegen anbefalte. Han ville ta blodprøve og ha han der i dag til behandling. Pus er forsikret så forsikringsnummeret ble gitt dyrlegen og pus har hvert til behandling i hele dag og jeg skal snart opp å hente han.

Så dette koster jo noen tusen og det siste jeg ble opplyst er at det var kommet på 2500 kr, men regner med at det har blitt en del dyrere i løpet av dagen.

Så når vi har snakket om dette på jobb i dag blir jeg overrasket over folk sine holdninger til katter. De er ikke villige til å gjøre noe som koster penger og blir katta demmes syk eller skadet og det ikke går over av seg selv så koster det bare rett over 300 kr å sette en sprøyte. De er og sjokkert over at jeg er villig til å bruke så mye penger på pusen min.

Nå er jeg heldig for min pus er forsikret så jeg slipper unna med en egenandel på bare 25% av regningen. Men dette var det dummeste de hadde hørt, for det var da ingen som forsikret en katt...

Så hvorfor har katter så lav status? Det er jo en bruk og kast mentalitet når det gjelder katter mens folk betaler mange tusen for å behandle en hund. Eller som ei sa, hu avlive hunden sin for det var ikke poeng i å bruke penger på å behandle en hund.

Jeg er sjokkert over folks holdninger, det er snakk om den lille pusen min. Pusen min som jeg er glad i, kjøper skikkelig for, kastrert og chipet er han, vaksinert og markkur er fulgt opp. Jeg koser og duller med han og han koser seg i armkroken min om kvelden. Og så fordi han er uheldig å bli syk så skal jeg ikke bruke tid, energi og penger på å få han frisk igjen fordi han "bare" er en katt..?

Oj dette ble langt, men ble så provosert på jobb i dag at jeg måtte bare få det ut hehe

Jeg blir også provosert av dette... Tanta og onkelen til samboeren min avlivet katten fordi den begynte å tisse inne. Begrunnelsen var at sånt orket de ikke å styre med. Jeg husker jeg reagerte veldig på det, men sa ingenting... Katten var allerede død, og sånn som jeg forstod det tok onkelen livet av katten selv...

Jeg blir fryktelig provosert av folk som avliver hunden fordi den har bitt EN gang. Hva med å finne ut hvorfor hunden beit? Nei, det gidder man jo ikke, og hunden vil uansett være stigmatisert som djevelen med halsbånd av loven.

Sent from my iPhone using BV Forum

Helt enig med deg, men synes de e holdningene er slik med hund også.
Jeg har fått vite at jeg er helt tullete som bruker så mye penger på dyrene mine!
Blir så glad når jeg hører det er flere enn meg som både forsikrer og bruker penger på dyrene.
God bedring til din katt :)

Enig med deg, Knerthen. Jeg lurer virkelig på hvorfor folk med sånne holdninger har dyr i det hele tatt. Min mening er at om man skaffer seg dyr er det fordi man ønsker å ha dem i familien og blir de syke skal de selvfølgelig ha behandling på lik linje med de andre familiemedlemmene. Vår katt fikk allergier og da var det en selvfølge for oss å ta henne til veterinær og undersøke det som måtte undersøkes, medisinere henne den tiden det trengtes og kjøpe det foret som gjør at hun ikke får utslett og vondt! Det skulle da bare mangle! God bedring til pusen din. :Heartbigred

Er så enig! Har man skaffet seg et dyr får man også ta ansvar for det! De blir jo familiemedlemmer :)

En katt lever jo like lenge som en hund, og selv om man ikke kan gå tur med katten eller trene den i samme grad, så kan det være utrolig mye personlighet i en katt, for ikke å snakke om selskap og trøst. Blir uansett teit å skulle diskutere sånt med folk i en slik situasjon.

En mann jeg jobber sammen med hadde to katter, og den ene ble påkjørt i forrige uke. Han kom da for sent til jobb fordi han dro til miljøstasjonen for å hente/finne katta som noen hadde kjørt på, levert til politiet, og siden var den blitt kastet. Han fortalte masse historier om kattene sine den dagen, og syns det var ekstra trist fordi den andre katten var eldre og skulle kanskje avlives snart. Men da passer det sseg jo ikke akkurat å si: "Jaja, du får skaffe deg en kattunge eller to da".

Mamma har punget ut 10000 for å operere en knekt fot på en av kattene (han var relativt nytt tilskudd i familien, så var ikke blitt forsikret enda), alle kattene blir kastrert/sterilisert og chippet + forsikret. Syns det er forferdelig at folk har bruk og kast mentalitet på katter. Ser stadig at folk søker etter kattunger, tipser de om dyrebeskyttelsen men de vil ikke ha katt derifra fordi de må betale en sum (da er kattene ferdig kastrert og slikt). Helt latterlig!

Jeg er så enig i alt du skriver!
Jeg blir også mektig provosert av at folk skaffer seg dyr uten å ta vare på de. Her var forsikring og alt det du nevner en selvfølge. Og gjett om jeg har fått bruk for den. Har betalt sikkert 10000 i egenandel siden jeg fikk henne men det er hun faktisk verdt.

Men mange som rynker på nesen over at jeg gidder å forsikre. Hallo, koster under 100 kr i mnd..

• Liker
Reactions: BMC
Mamma har punget ut 10000 for å operere en knekt fot på en av kattene (han var relativt nytt tilskudd i familien, så var ikke blitt forsikret enda), alle kattene blir kastrert/sterilisert og chippet + forsikret. Syns det er forferdelig at folk har bruk og kast mentalitet på katter. Ser stadig at folk søker etter kattunger, tipser de om dyrebeskyttelsen men de vil ikke ha katt derifra fordi de må betale en sum (da er kattene ferdig kastrert og slikt). Helt latterlig!

Det er vel ikke bare fordi de må betale, men sikkert fordi de har lyst til å ha dem mens de er søte små kattunger.

E måtte avlive den forrige katta mi i fjor sommer. Det va megatrasi, da vi va gla i ho.
Men ho hadde svulst på hjernen så ho hadde ikke noe godt liv de siste ukene. Plutselig begynte ho å frese og slå mot både sønnen min og mannen min, meg fresa ho aldri mot. Ho kom til meg når ho va dårli og viste tegn på at ho va sjuk, så etter mange samtaler med dyrlegene fant vi ut at det beste va å la ho slippe mer pinsler.

Nå har vi ei ny katt som vi overtok da ho va 4 mnd, og ho e både sterilisert og chippet samt vaksinert. Ho e innekatt (enn så lenge da vi bor i blokk i 3.etg, men er på flyttefot snart). Redselen min er at ho ska ha samme sykdom som den forrige eller at det ska feile ho noe. Så dyrlegen har sjekka ho nøye og gitt meg tips og råd.
Begge kattene lever(og levde) på skikkelig tørrfor fra dyrlege, og har det som plommen i egget.
Ho nye er blitt ekstremt mammadalt så e får ikke lov å gå inn på badet alene :P

Helt enig med deg. Når vår pus var syk i sommer var jeg klar til å punge ut 30 000 kr (uforsikra og helligdag) for operasjonen. Hun var desverre såpass dårlig at hun måtte avlives, men likevel.
Hun var en del av familien selv om det "bare" var en katt. Derfor fortjener hun også behandling på lik linje som oss mennesker. Enkelt og greit, dyr koster penger. Har riktignok ordna forsikring på pus nr 2 i ettertid. Greit å unngå de store summene hvis det er mulig.

Det er vel ikke bare fordi de må betale, men sikkert fordi de har lyst til å ha dem mens de er søte små kattunger.
Dyrebeskyttelsen i narvik har i alle fall ofte kattunger inne også. Argumentet de kommer med er at de ikke vil betale for kattene.

Her har me og svigermor i nabohuset mistet 2 katter siste halvåret.
Vår katt var også forsikret, hadde livsforsikring på han og. Ingen som skjønte poenget, han var jo bare en gatemix.
Han ble dessverre påkjørt.

Svigermors katt ble avlivet pga sjukdom, 17 år gammel.
Så her i gården tar vi vare på dyrene våre, uansett hvilket dyr det er. De blir forsikret, kastrert, får ormekurer og flåttfjerning. De blir tatt med til dyrlegen ved behov og de får velge sjølv om dei vil være inne eller ute.

Eg er dyreelsker i både gode og onde dager, skjønner ikkje at det kan være noe annet alternativ.

Enig med deg.
Her er ikke katten forsikret, kommer ikke til å la den gå igjennom store operasjoner der den må holdes i ro og sånt over flere uker, men vi har kostet på den en del likevel, og for meg er det en selvfølge at vi betaler veterinær regningene.
Vaksine, kastrert og chippet er den, den har også fått tannstein skraping osv.. og vi betalte 5000 kroner for å ha han på kattehotell i en flytteperiode :P Hehe..

Godt for fra veterinær får han også :) Så hos oss har den ikke lav status :) men mange er sjokkerte ja, spesielt på bygda her, de vaksinerer aldri, og har ikke råd til kastrering heller.

Dyrebeskyttelsen i narvik har i alle fall ofte kattunger inne også. Argumentet de kommer med er at de ikke vil betale for kattene.

Ah, okey, trodde helst det var eldre forlatte katter.
Men om de også har kattunger (og de er jo bare kattunger i noen måneder uansett) så er det et utrolig dårlig argument, for man må jo kastrere dyrene uansett, og det forenkler jo mye at de har en chip også.

Synes tvert i mot at folk bruker unødvendig mye penger på kjæledyrene sine, men ikke på de rette tingene.

Rett for og veterinær er et must.

Godt å se at det er flere enn meg med samme holdning til disse søte små pusene. Jeg er så heldig at jeg har fått min pus med hjem i kveld med medisiner og han er selv veldig fornøyd med å være hjemme. Dessverre er man fortsatt usikker på hvorfor han er så syk som han er, og prøvene hans er ikke noe fine. De er bekymret for nyrene hans og den høye feberen som de ikke kan forklare.

Og selv om jeg er villig til å bruke masse penger i vetrinærutgifter er jeg ikke villig til å la han gå å lide bare for at han skal være her hos meg.

Hosta opp 12000 for å få trukket en tann på katten vår. Jeg er villig til å gå langt for dem. Det er en del av min nærmeste familie, og de gir meg mye kjærlighet og glede.

Men dette med forsikring:
Når jeg fikk kattene ringte jeg Gjensidige for å få dem forsikret. Da fikk jeg beskjed om at siden det bare vår gårdskatter, var det ikke vits i. Nå, etter 8 år (og den dyre tanna) ønsket jeg å sjekke en gang til. Da fikk jeg beskjed om at de er for gammle. Men de kan da leve 8 år til?

Noen som ikke har Gjensidige? Tips?

Jeg vil egentlig i dyr generelt. Noen folk har veldig lett for å bare avlive. Man tar tross alt et ansvar.

Hosta opp 12000 for å få trukket en tann på katten vår. Jeg er villig til å gå langt for dem. Det er en del av min nærmeste familie, og de gir meg mye kjærlighet og glede.

Men dette med forsikring:
Når jeg fikk kattene ringte jeg Gjensidige for å få dem forsikret. Da fikk jeg beskjed om at siden det bare vår gårdskatter, var det ikke vits i. Nå, etter 8 år (og den dyre tanna) ønsket jeg å sjekke en gang til. Da fikk jeg beskjed om at de er for gammle. Men de kan da leve 8 år til?

Noen som ikke har Gjensidige? Tips?
Jeg har Agria, betaler 78 kr i mnd. Men katten min er bare 3 år da. Usikker på hvilken aldersgrense de har. Men tror nok ikke de forsikrer katten hele dens levetid.

Back
Topp