Hvorfor har du valgt dobbeltnavn/enkeltnavn?

  • Trådstarter Moderator Wilma
  • Opprettet
Vi valgte enkeltmannsforetak fordi vi synes det ville blitt for langt med dobbeltnavn, men også fordi vi ikke fant et navn som passet etter det navnet vi ville bruke. Vi fant masse som passet foran, men da er det ofte det som blir brukt også.
 
Vi valgte dobbelt navn fordi vi fant et navn vi likte veldig godt, som også passa med det navnet vi hadde valgt som fornavn. (Er oppkalt etter oldefaren sin)
 
Jentene mine har tre fornavn og guttene har dobbeltnavn.
Av den enkle grunn at jeg alltid misunte søsknene mine som har dobbeltnavn, mens jeg hadde enkeltnavn:p Barna kan jo velge hva de vil kalles/gjøre med navnene sine senere:)
 
Valgte dobbeltnavn fordi datteren vår har norsk mamma og kurdisk pappa. Ville ha navn som knytter hennes identitet til begges hjemland/kultur :) Derfor ble det både kurdisk og norsk navn :) Det norske navnet er oppkalling etter oldemoren min.
 
Her valgte vi dobbeltnavn fordi alle mine søsken og alle mannens søsken har det. Og fordi vi syntes det var fint da :)
 
Blir bare enkeltnavn her. Både jeg og bf har enkeltnavn, så syns det er greit vi alle har likt :)
Jeg hadde to fornavn og to etternavn (egentlig er det vel ett mellomnavn og ett etternavn), men syntes det var helt forferdelig!! Fjernet to av navnene, og syns det er fantastisk mye bedre! Ønsker ikke at barna mine skal "slite" like mye med navnet sitt som jeg har gjort opp igjennom årene. To navn holder lenge!
 
Enkelt, fordi jeg ikke liker dobbeltnavn. Liker korte, enkle navn :)
 
Dobbelt navn for det vi likte det og litt for det det er mye dobbelt navn i familien :)
 
Enkelt fornavn her fordi det er dobbelt etternavn, og fordi ingen av oss er glad i doble fornavn (sambo har dobbelt fornavn selv og bruker aldri det andre fornavnet sitt).
 
Vi skal ha bare enkelte navn da ingen i familiene våre har dobbelt navn.
 
Jentene mine har tre fornavn og guttene har dobbeltnavn.
Av den enkle grunn at jeg alltid misunte søsknene mine som har dobbeltnavn, mens jeg hadde enkeltnavn:p Barna kan jo velge hva de vil kalles/gjøre med navnene sine senere:)

Er akkurat omvendt her. Gutten har enkeltnavn mest fordi jeg alltid har vært så lei av å ha et såååååå langt navn, og det har irritert meg lenge nok til å ville velge helt enkle korte navne til barna mine. :D
 
Er kun en av de tre barna som har dobbelt navn her og det var for å minnes mamma, da hun døde for 5 år siden
 
Valgte enkeltnavn fordi vi ikke liker dobbeltnavn og synes det ofte blir pretensiøst og tungvint. Dessuten får han to etternavn, og da holder det i alle fall med ett fornavn. Har selv ett fornavn og to etternavn, og synes det holder i massevis, enda det også er korte navn.
 
Her blir det enkeltnavn, ettersom hun får to etternavn (som i tillegg er litt tungvinte) :)
 
Vi valgte enkeltnavn nettopp fordi jeg har dobbeltnavn og enten går tiden med på å stave navnet mitt eller så ender de opp med å utelate det ene navnet.Derfor er ikke vi så begeistret for dobbeltnavn
 
Har alltid likt dobbeltnavn :) Derfor ble det så.
Jeg har dobbelt, han har enkelt. Jeg synes enkeltnavn blir litt "kjedelig" ofte.
 
Enkeltnavn på våre. Var vanskelig nok å finne både gutte- og jentenavn som begge syns var fine, så når vi endelig gjorde det orket vi ikke å "krangle" om mellomnavn!
 
Back
Topp