Hvorfor forteller alle bare skrekkhistoriene, og ingenting om hvor fantastisk det er å være gravid?

• Trådstarter Trådstarter Janet
  • Opprettet Opprettet
Eg syns det er flott å gå gravid :)
men ja, det er ikkje mange som forteller om dei fine sidene, men som oftest er det historier om lang fødsel, kor tungt det blir på slutten og alle våkenettene.
Den verste kommentaren var egentlig at det var ei som meinte at eg kom til å miste håret! Har langt lyst hår, og ho meinte at det kom ikkje til å vare. Så det var berre å klippe det med ein gang så slapp eg at det datt av... :S

Eg syns det er flott å gå gravid :)
men ja, det er ikkje mange som forteller om dei fine sidene, men som oftest er det historier om lang fødsel, kor tungt det blir på slutten og alle våkenettene.
Den verste kommentaren var egentlig at det var ei som meinte at eg kom til å miste håret! Har langt lyst hår, og ho meinte at det kom ikkje til å vare. Så det var berre å klippe det med ein gang så slapp eg at det datt av... :S

Hjelpe meg!! Så saklig!! Klart håret ikke detter av, litt mister man vel kanskje, men det er jo ikke sånn at det forsvinner heller! Ha langt om du vil ha langt! :)

Det er fantastisk å gå gravid, selv om noen dager er tyngre enn andre. Jeg har egentlig hatt fine svskap og fødsler, litt tyngre denne gangen pga dårlig form i starten, men ellers fint :)

Jeg tror en stor grunn for å fortelle "skrekk"historier er enten for å bearbeide egne følelser, mange sykehus har ikke tid/kapasitet til at den nybakte moren kan fortelle/snakke ut om fødsel osv, eller tilbudet kommer før følelsene, slik at det der og da ikke føles nødvendig.. Jeg husker hvertfall et stort behov om å få snakke om fødselen til noen etterpå (men på sykehuset var jeg ikke kommet dit enda), selv om alt gikk fint. Det er jo tross alt noe veldig stort som skjer, enten det er skremmende, fint, stort, grusomt, følelse av å ha gjort en bragd... Ja uansett hvilke følelser man sitter igjen med etterpå.

En annen grunn for å fortelle kan være for opplysningen sin del, feks jeg ante ingenting om renselse, etterrier, barseltårer/hormoner osv, så alt det kom litt overveldende på meg med nr 1. Med nr 2 gikk alt dette mye bedre - fordi jeg (og min kjære) visste om det og tok hensyn til det :) Man vil jo gjerne at andre skal slippe å gå i samme feller som en selv, så forteller man.. Og noen ting høres skumlere ut (for den som ikke selv har gjennomgått det) enn det egentlig er/blir fortalt.. Og noen ganger overdriver man litt/glemmer litt hvordan det var slik at fortellingen blir stadig verre/skumlere...

Og noen bare elsker å ha en god (skrekk)historie å komme med ;)

Jeg synes personlig fødselene har vært flotte, jeg er glad jeg kan gjøre det igjen! Jeg har sagt begge gangene rett etterpå at dette skal gjøres igjen, så selv om det er vondt er det ikke så ille at jeg har fått skrekken ;)

Hjelpe meg!! Så saklig!! Klart håret ikke detter av, litt mister man vel kanskje, men det er jo ikke sånn at det forsvinner heller! Ha langt om du vil ha langt! :)

Hihi ja er ikkje alle som klarer å tenke seg om før dei snakker :) Men blir ikkje til at eg kløpper det kort iallefall :)

jeg har tunge svangerskap og synes pga av alle plagene at det er langt ifra fantastisk... men om jeg tenker på det hele at jeg bærer fram barnet mitt ser på den nydelige 2,5 år gamle gutten min og at jeg har bært han fram i 9 mndr. tenker over at det utvikler seg bare fra noen celler til å bli perfekte, nydelige små barn, nye mennesker er det jo helt fantastisk<3

For meg er det kun en positiv ting med å gå gravid, og det er sparkene. Jeg har hatt et svangerskap fra helvete så langt, er enda kvalm i uke 27, alt av plager har kommet og jeg sliter virkelig. Våkenetter og håravfall høres ut som en drøm i forhold til det her. Men sparkene ville jeg ikke vært foruten. De gjør det hele verd det. Det å kjenne han bevege seg, kjenne han dytte her og sparke der. Jeg synes synd på mannen min som ikke får oppleve det.

Back
Topp